Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kubiskt skrin med intarsia [ID: tobaksskrin]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Kubiskt skrin med intarsia [ID: tobaksskrin]

    Tiden går, det här köpte jag förra sommaren.

    Underdelen av skrinet är precis kubisk invändigt; den mäter 11,2 cm eller 4½ tum åt alla håll. Utvändigt är måttet 13x13x14 cm inklusive lock.

    Click image for larger version

Name:	kubiskt_skrin.jpg
Views:	1
Size:	132,0 KB
ID:	701642

    Intarsian på locket börjar symmetriskt och bra kring mitten men sen blir remsorna ojämna, den mörka remsan som är rejält bredare i ena änden får hela intarsian att se sned ut. Faneret är mestadels 1-1,5 mm tjockt, men nästan 2,5 mm på tjockaste stället.

    Click image for larger version

Name:	kubiskt_skrin_2.jpg
Views:	1
Size:	105,0 KB
ID:	701643

    Låset är trasigt och nyckeln saknas. Jag tycker att låset ser maskintillverkat ut medan mässingsgångjärnen kanske kan vara äldre. Området kring nyckelhålet är inte fanerat utan bara ifyllt med svart färg.

    Click image for larger version

Name:	kubiskt_skrin_7.jpg
Views:	1
Size:	100,0 KB
ID:	701647

    Click image for larger version

Name:	kubiskt_skrin_5.jpg
Views:	1
Size:	88,8 KB
ID:	701645

    Click image for larger version

Name:	kubiskt_skrin_6.jpg
Views:	1
Size:	50,8 KB
ID:	701646

    Click image for larger version

Name:	kubiskt_skrin_4.jpg
Views:	1
Size:	78,1 KB
ID:	701644

    När jag sökte bilder på liknande skrin hittade jag först en som kallades "teabox" i en annons men sen hittade jag ett antal kubiska tobaksskrin på Digitalt Museum, så jag antar att det är det det är? Det kanske är därför det är såpass smutsigt invändigt.

    Jag undrar hur gammalt skrinet bör vara? Är det björkfanér? Bör det ha funnits en infälld nyckelskylt från början, som senare fallit bort?

  • #2
    Jag skulle säga att det absolut är ett tobaksskrin. Jag har nog visserligen sett en del i snarlik form som kallats för teboxar, men då har de varit engelska. Angående åldern så är jag väl lite osäker. Med handsågat fanér brukar de dateras till senast början av 1800-talet. Björk hör väl dit (ser onekligen ut som björk, men mittenfyrkanten kan kanske vara alrot?). Sedan har jag nog konstaterat att i allmogemiljö har man gjort handsågat fanér även senare, och björken håller i sig lite, men troligen inte så mycket efter mitten på 1800-talet. Låset ser lite senare om det inte är bytt, men 1800-tal kan det nog vara.

    Kan ju passa på att visa min även om jag tror att den varit med för länge sedan. Din är kanske lite äldre, även om de nog ligger ganska nära varandra, lite enklare modell i bara björkfanér på furu. Är för mig lite rolig också då den har inskriptioner och kommer från en by i min hemsocken i Norduppland. Den har ju benknopp på framsidan, och saknar helt lås, bara en enkel pigg på framändan.
    Click image for larger version

Name:	20220618_003331.jpg
Views:	1
Size:	23,8 KB
ID:	576340Click image for larger version

Name:	20220618_003315.jpg
Views:	1
Size:	31,2 KB
ID:	576341

    Jag har inte tänkt på det förrut, min är inte helt kvadratisk och mindre, 9,6 cm x 11,7 cm. Vilken diameter hade de gamla tobakskarduserna?
    Last edited by FBQ; 2022-06-18, 01:46.

    Comment


    • #3
      Tittade i kulturen 1987 som jag visste hade bilder, tyvärr inget om mått. Uppenbarligen verkar de dock ha funnits i olika storlek då alla inte är lika stora.Click image for larger version

Name:	20220618_004805.jpg
Views:	1
Size:	79,9 KB
ID:	576342

      Jag tänkte säga att jag tyckte din såg tämligen gustaviansk ut, men skrev inget då björk ju egentligen hör till epiretiden och de flesta enklare stilelement egentligen går igen, men nu tycker jag ju att fanerets utforming också känns äldre, att dela faneret som på mitt skrin brukar snarare höra till senare skrin.
      Last edited by FBQ; 2022-06-18, 01:57.

      Comment


      • #4
        Missade frågan om nyckelskylt, det har nog funnits en sådan, gissingsvis när det ser ut så här i ben. Och det får nog ses som ett exempel på empire. Men så pass sent hade vi nog fått räkna med att tobaksskrinet var i alla fall.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Tittade i kulturen 1987 som jag visste hade bilder, tyvärr inget om mått. Uppenbarligen verkar de dock ha funnits i olika storlek då alla inte är lika stora.[ATTACH]189837[/ATTACH]

          Jag tänkte säga att jag tyckte din såg tämligen gustaviansk ut, men skrev inget då björk ju egentligen hör till epiretiden och de flesta enklare stilelement egentligen går igen, men nu tycker jag ju att fanerets utforming också känns äldre, att dela faneret som på mitt skrin brukar snarare höra till senare skrin.
          Har du boken "
          Hantverkare och Fabriker inom tobakshantering 1866-1915 (Utgiven av Tobaksmonopolet 1950).
          Så tror jag dom nämner detta också, tror åtminstone att dom också har bilder på det.
          Kanske har dom inte direkta mått utan vikten som var mer intressant.
          Har du inte boken så kan jag sätta mig och leta bland mina minnesstickor, tror att jag har hela boken fast uppdelad på 3 stickor.
          Men jag är också inne på mitten av 1800-talet fram till... Ja dom hängde nog med en bit in på 1900-talet iaf..

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
            Tiden går, det här köpte jag förra sommaren.

            Underdelen av skrinet är precis kubisk invändigt; den mäter 11,2 cm eller 4½ tum åt alla håll. Utvändigt är måttet 13x13x14 cm inklusive lock.

            [ATTACH]189828[/ATTACH]

            Intarsian på locket börjar symmetriskt och bra kring mitten men sen blir remsorna ojämna, den mörka remsan som är rejält bredare i ena änden får hela intarsian att se sned ut. Faneret är mestadels 1-1,5 mm tjockt, men nästan 2,5 mm på tjockaste stället.

            [ATTACH]189829[/ATTACH]

            Låset är trasigt och nyckeln saknas. Jag tycker att låset ser maskintillverkat ut medan mässingsgångjärnen kanske kan vara äldre. Området kring nyckelhålet är inte fanerat utan bara ifyllt med svart färg.

            [ATTACH]189833[/ATTACH]

            [ATTACH]189831[/ATTACH]

            [ATTACH]189832[/ATTACH]

            [ATTACH]189830[/ATTACH]

            När jag sökte bilder på liknande skrin hittade jag först en som kallades "teabox" i en annons men sen hittade jag ett antal kubiska tobaksskrin på Digitalt Museum, så jag antar att det är det det är? Det kanske är därför det är såpass smutsigt invändigt.

            Jag undrar hur gammalt skrinet bör vara? Är det björkfanér? Bör det ha funnits en infälld nyckelskylt från början, som senare fallit bort?
            Vi har en chiffonjé från 1850-talet (eller jag tror att det står 1867 bak på chiffonjén).
            Det intressanta är detta:
            Click image for larger version

Name:	IMG_20220618_102744.jpg
Views:	1
Size:	77,3 KB
ID:	576344
            Bild på luckan som man fäller ner.
            Medan lådorna senare fått vackra beslag (smaken är som baken men jag skulle gärna slarva bort dom).
            Click image for larger version

Name:	IMG_20220618_102758.jpg
Views:	1
Size:	90,2 KB
ID:	576345
            Under sitter en tjusig sjöskums platta en av dom är trasiga och har lagats med... Lagats med världens bästa material Plast, kan vara därför man valt de vackra beslagen som jag inte alls är överens med, men för att inte ta konflikt i frågan med min fru så tittar jag på annat 🥴.
            Click image for larger version

Name:	IMG_20220618_104349.jpg
Views:	1
Size:	146,4 KB
ID:	576346
            Såg att jag la upp bild på fel nyckelhål. Det är inte sjöskum utan plast. En är sjöskum, en plast och en ½plast ½sjöskum. Jag tror alla varit sjöskum men trillat bort och blivit plast, tills någon fru bearbetat sin man att göra något åt saken, vilket han gjort och sedan döljt sitt misstag med beslag😂(man känner andra efter sig själv)..

            I likhet med ditt skrin är vår chiffonjé tillverkad av furu med flambjörkfaner.
            Last edited by H-Å.W; 2022-06-18, 11:53.

            Comment


            • #7
              Beslagen på chiffoniens nedre del är nog inte heller original om den är från 1850- eller 1860-tal, de bör vara 1880 eller 1890-tal. Men man kan ju eftet 30 år bestämt sig för att piffa upp den.

              Men jag har en snarlik beninfattning på min snedklaff.Click image for larger version

Name:	20220618_114950.jpg
Views:	1
Size:	83,3 KB
ID:	576347

              Comment


              • #8
                Har tyärr inte boken du nämner. Är den svår att hitta? Hade jag sett den ute till salu för rimligt pris hade jag nog passat på.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Har tyärr inte boken du nämner. Är den svår att hitta? Hade jag sett den ute till salu för rimligt pris hade jag nog passat på.
                  Jag gjorde ett fjärrlån på biblioteket, men du kommer inte hinna läsa hela innan den ska vara tillbaka, men den finns på exempelvis bokbörsen för en rimlig slant.
                  Nä alla beslag är senare, hör inte till..

                  Comment


                  • #10
                    Hjärtligt tack för svaren!

                    FBQ,
                    Mycket roligt att få bekräftat vad skrinet använts till, och empire till mitten av 1800-talet är en utmärkt ålder tycker jag. Att den är provinsiell anade jag utifrån den skeva intarsian (urtaget för nyckelskylten sitter också lite snett). Tack för att du visade din, jag hade inte sett den förut. Och att den är så liten, jag skulle ha trott att den var större än så.

                    Digitalt Museum har bilder av tobakskarduser, med angivna mått. De flesta förpackningarna där, av olika märken, mäter ca 5x9x12 cm. Därutöver finns en 2,5x8x12 och en 6x6x12. Men de förpackningarna är väl senare än våra tobaksskrin, och storlekarna kanske har ändrats över tiden.

                    H-Å.W,
                    Aha, så nyckelskyltar gjordes även av sjöskum ibland. Jag köpte mitt skrin i Dalarna (Rasta & Fynda i Duvnäs), och tänker att i inlandet var nog klart vanligast att de gjordes av ben. Din chiffonjé hade onekligen varit snyggare utan beslagen, men du får trösta dig med att draghandtag är praktiskt! På min egen skrivbyrå behöver jag använda nyckeln varje gång jag ska dra ut en låda, och gissa om jag är orolig för att förlora den enda nyckeln...

                    Comment


                    • #11
                      Tänkte inte på att nyckelhålsbeslaget ibland är i svartmålat trä. Har inget sådant skrin, men det kan nog också ha varit en sådan bit som setat där. Svårt att veta säkert.

                      Comment


                      • #12
                        Jo, det hade ju matchat bra. Eftersom jag inte har något föremål med nyckelskylt i ben har jag faktiskt alltid tänkt mig den mörk, som nu.

                        Comment


                        • #13
                          Tittar på skrin på forumet, och hittade en trevlig tråd Lådor och Skrin - Gammalt och nytt. Där visade Ulferic bl.a. två skrin som också bör vara tobaksskrin, det första har viss släktskap med mitt:



                          Comment

                          Working...
                          X