Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dokumentera din samling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentera din samling

    Som samlare kommer man lätt till ett läge där utrymmet inte räcker till och man skulle behöva någon slags dokumentation för att hålla ordning på allt. Samla detaljerad information, bläddra bland, söka efter, etc. För egen del övervägde jag olika lösningar och kom fram till att skriva ett program som skapar dokumentation på WEB-sidor. Startar en ftp-app på telefonen, trycker på "Generera" och "Publicera" på datorn och sedan är alla ändringar tillgängliga på telefonen.

    Om någon är intresserad att testa finns programmet gratis att ladda hem här http://artweb.eu5.org. Se även https://www.facebook.com/artwebgenerator

    Mitt intresse är främst konst och designföremål, men tror att den här programvaran kan vara användbar för många andra typer av samlingar. Formatet styrs av templates, så sidorna kan i princip se ut hur som helst. Som exempel kommer här första sidan i min samling publicerad på min mobil.
    Bifogade filer

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Comment


    • #3
      Tack för det. Har varit här många gånger tidigare, men bara som gäst.

      Comment


      • #4
        Det är väl inte svårt att hitta anledningar till att strunta i dokumentation, t.ex. mycket jobb och på sommaren vill man göra annat. Tänkte i stället försöka nämna några av de fördelar jag sett med att ha dokumenterat.

        -Allt ryms inte framme - vill gärna bläddra och påminna mig om vad jag har.
        -Frågar mig allt som oftast vilka målningar jag har av en viss konstnär.
        -Visa senast inköpta saker för andra, t.ex. på min telefon.
        -Hitta detaljerad information om saker i samlingen.
        -Varierar vad jag har framme, att veta var saker finns underlättar.
        -Att ta reda på lite om vem som gjort ett föremål är många gånger ett roligt och lärorikt detektivarbete.

        Andra fördelar med dokumentation som jag kan tänka mig.
        -Hur stor är samlingen och vilket är värdet?
        -Ersättning från försäkring.
        -Stöd för den som en gång tar över samlingen.

        Comment

        Working...
        X