Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BC kupan (Älghult) Skruf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • BC kupan (Älghult) Skruf

    Hej!

    Info sökes!

    Jag är riktigt förtjust i detta fantastiskt mångsidiga glas. Det funkar till öl och blir ett litet rustikt rödvinsglas och är inte dumt heller till vatten 

    Jag misstänker att det är ett ganska gammalt glas men det är i mina ögon fullt tidlöst vilket gör det svårt att gissa när det skapades och vem som var formgivaren.

    All info om BC kupan vore intressant!

    Med vänlig hälsning,
    Anders

  • #2
    Hej!

    Det verkar vara ett användbart glas - populärt och har tillverkats under en längre tid. En snabbkoll på nätet ger följande:

    Porslinsbolaget anger bara Älghults Glasbruk som formgivare. Formgivare okänd anger Nationalmuseum.

    Ett år som dyker upp är 1933; det är året då Älghults Glasbruk startade sin verksamhet, kanske inte när detta glas började tillverkas. (Panamakalle).

    Namnet Bertil Carlsson (?) nämns som designer av BC kupan, men då är glaset från Björkshults glasbruk.

    https://porslinsbolaget.se/produkt/b...-olglas-24-cl/ (Skruf - nytt)





    https://digitaltmuseum.org/021026715262/olglas (från Björkshults glasbruk)*.

    https://www.europeana.eu/en/item/410..._object_M45229 (BC kupan från Björkshult finns även utan dekor, enligt denna länk)*

    Här ett glas med BC kupa från Idesjö Glasbruk (nära Älghult):
    Kulturparken Småland / Smålands museum - Photographer Kulturparken Småland AB


    Detta glas, från Idesjö, är det äldsta jag har hittat med BC kupa (1900 - 1935 c:a). Det skiljer sig lite från de övriga, men är ändå snarlikt. Namnet Bertil Carlsson som formgivare är osäkert, även om namnet kunde vara en förklaring till beteckningen BC kupan. Sökning i gamla produktkataloger kan kanske ge ett bättre svar.

    Mvh, Eskil

    *Även glasen från Björkhult skiljer sig lite från glasen från Älghult/Skruf, ser jag nu.

    Finns även att köpa här, t.ex. men ingen information om formgivare etc: https://skrufsglasbruk.se/product/bc-kupa-ol/
    Last edited by Eskil; 2022-06-08, 08:19.

    Comment


    • #3
      Hej Eskil!

      Tack för en diger redovisning av kända fakta. Jag har tidigare läst samma namn som ett osäkert förslag på skaparen. Men det kan ju också vara ett litet ekivokt namn som anspelar på behåstorlekar… att det är ett glas med anor från början av förra århundrandet är också ett känt faktum. Det är i mina ögon ett tidlöst och vackert allroundglas som funkar till mycket.

      Jag har köpt direkt från Skruf för 189kr/st plus frakt. Jag vet att dom säljer glaset i bruks affären (sekunda?) för 160kr/st. Jag använder glaset till vardags och har det både hemma och i min verkstad.

      Av en kompis har jag fått berättat mig att Älghult (på åttiotalet?) även hade en mindre variant av BC-Kupan som tänkt för starkvin eller någon spritdryck. Det hade ju varit trevligt att kunna utöka med även detta mindre glas men det är nog ingen som tillverkar det idag. Det kanske till o med var litet special redan då…

      Comment


      • #4
        Några fragment av tidningsklipp från 70-talet, först ett som tvärsäkert pekar ut Bertil Carlsson:
        Click image for larger version

Name:	bc_77.jpg
Views:	1
Size:	25,0 KB
ID:	576314

        Här verkar vara olika utdrag ur en och samma notis som publicerats i flera tidningar; samma attribuering men nu med en viss osäkerhet:
        Click image for larger version

Name:	bc_78.jpg
Views:	1
Size:	90,1 KB
ID:	576315
        Click image for larger version

Name:	bc_78b.jpg
Views:	1
Size:	71,7 KB
ID:	576316

        Edit: här ser det ut som att "öl & caféglaset" är ett annat namn på BC-kupan. Jag tolkar det sammanlagt som att Älghult kallar det för BC-kupan och övriga glasbruk kallar det "öl & caféglaset"; det kan väl tyda på att Älghult var först och övriga kopierade det?
        Click image for larger version

Name:	bc_78c.jpg
Views:	1
Size:	23,5 KB
ID:	576317
        Last edited by Anna-Carin; 2022-06-08, 18:09.

        Comment

        Working...
        X