Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvicksilver tråden, en tråd för dig som vill veta mer:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kvicksilver tråden, en tråd för dig som vill veta mer:

    Jag tycker själv att det är lite konstigt att vi inte gjort någon "riktig" tråd om detta ämne här på PES efter som att vi alla som har intresse för gamla saker förmodligen förr eller senare kommer i kontakt med just kvicksilver.
    Så att jag känner att det är hög tid..

    Enligt Giftinformationcentralen så behöver man egentligen inte vara allt för rädd för att råka svälja metallisk kvicksilver.
    Men jag känner att jag gärna vill undvika det trotts allt..

    Metalliskt kvicksilver från äldre febertermometrar är ofarligt att svälja ner eftersom det passerar magtarmkanalen oförändrat. Mängden metalliskt...


    I mitt fall så är det huvudsakliga intresset hos framför allt snusdosor och då är det bra att känna till att man redan på 1860-talet industriellt hade bra eller hyfsad vetskap om Kvicksilvrets risker men att det trotts detta tog fram till skiftet 1890-1900 innan man gick ifrån kvicksilvret för att skapa den spegla de effekten.

    Det dröjde dessutom ytterligare nästan 50år innan spegeln i snusdosorna byttes ut mot det mer moderna glaset.
    Så att medan en hallspegel tillverkad 1907 kunde ha en kvicksilver fri spegel så dröjde det tills 1940-talet innan snusdosan fick det.
    Men mer om just detta kommer jag skriva om i följande tråd:


    Ut över spegel tillverkning har vi färg och emalj där vi också kommer i kontakt med just kvicksilver, något jag också hoppas kommer upp i den här tråden.
    Sen har vi ju även all medicin, listan kan lixom göras enormt stor om
    Så att ja det är märkligt att PES inte redan har en 18mil lång tråd om bara kvicksilver (vet redan många saker jag missat)..

  • #2
    Flyttar hit min söklänk - denna bör hitta alla trådar som nämner kvicksilver på forumet:


    Förutom termometrar nämns där kvicksilverspeglar, fattigmanssilver, brännförgyllning och en typ av argent haché, och inte minst saltglaserade lerkärl för förvaring av kvicksilver.

    Comment


    • #3
      Dags att uppdatera tråden lite, jag har som sagt skaffat en gammal snusdosa som är försedd med en gammal spegel med kvicksilverfolieratglas. Mer om den dosan kommer jag skriva om i tråden:


      Men när det kommer till kvicksilver sanering bör man vara försiktig och tänka på att ALLT avfall ska lämnas in på en miljöstation. Så att i mitt fall ska spegeln avlägsnas och dosan tvättas.
      Spegeln, vattnet den tvättats med ska placeras i en glasburk ihop med skyddshandskarna och sedan märkas med texten "innehåller kvicksilver". Medan jag håller på med arbetet ska jag ha ett vitt papper under dosan så att jag har super bra koll på att det kan bildas små kulor av kvicksilver.
      Kvicksilver lagras gärna i fetter, vilket jag tänker kan vara både bra och dåligt när det kommer till att sanera något från kvicksilver.
      Dessutom fick jag tipset att använda någon typ av syra för att få bort så mycket av kvicksilver resterna som möjligt.
      Det är då viktigt att först försäkra sig om att inträdet man ska rengöra tar skada av syran man väljer att använda (i mitt fall mässing).

      Något som slagit mig medan jag spånat i hur jag kan/bör rengöra dosan är att ju duktigare folk är på vad kvicksilver egentligen är ju mindre rädda är dom för ämnet.
      -Alla håller med mig om att glaset ska/bör bytas men sen går meningarna isär lite. Vissa är väldigt skeptiska till att dosan någonsin bär användas som snusdosa igen medan man på exempelvis Jape Produkter AB
      (ett företag som bland annat jobbar med att ta fram medel som används när man sanerar från kvicksilver) anser att det absolut inte är några större bekymmer utan att när jag tagit ur glaset och rengjort dosan grundligt så är faran så gott som över.
      Det krävs nämligen att snuset (i det här fallet) är i direkt kontakt med kvicksilvret för att det ska vara farligt.
      När man hanterar kvicksilver bör man veta att dess farligaste form är gasform och att den börjar bli till gas i temperaturer runt 100°c.
      Skulle man få kvicksilver på ett finger och sedan vidare in i munnen så är faran minst med det kvicksilvret som är i munnen och går med saliv och annat ner i magsäcken då det faktiskt följer tarmarna ner och ut den naturliga vägen.
      Men därmed INTE sagt att kvicksilver är ofarligt utan det är ett av de värsta gifter vi medvetet och omedvetet utsätter oss och naturen för.
      Kvicksilver är en tungmetall som orsakar omfattande föroreningar. Kvicksilver är ett av världens allra skadligaste miljögifter.


      Jag hittade en artikel om en kille från Chalmers tekniska högskola som
      hittat en ny metod att rena vatten från kvicksilver ( https://www.chalmers.se/sv/instituti...icksilver.aspx ).
      Jag tyckte att det var intressant och kontaktade honom och han arbetar fortfarande med projektet och sa även han att dosan inte är en jätte fara i sig själv men sa att jag nog bör använda mig av någon typ av syra för att få bort så mycket kvicksilver som möjligt och sen tipsade han om att man hos Eurofins (Välkommen till Eurofins i Sverige - Eurofins Scientific) kvicksilveranalys för 300-500kr kan göra en Kvicksilver analys.
      -Jag har kontaktat Eurofins och bett dom berätta om hur en analys går till då det kan vara intressant för tråden.

      Comment


      • #4
        Anses kvicksilverfolierade speglar farliga? Jag har ingen så jag har inte funderat över saken tidigare.

        Nu sökte jag lite på nätet och hittade en skrift från RAÄ, "Gifter i museisamlingar" (PDF), där står det att:
        Kvicksilver i gammalt kvicksilverfolierat spegelglas kan ”rinna” och droppar ligga i
        ramens fals eller ha ramlat ner på golvet. Dessa skall lyftas upp och förvaras i burk
        med tättslutande lock. I vanlig rumstemperatur bildas inte farliga ångor och
        mängden är troligtvis ringa vilket minimerar hälsorisk.
        Är beläggningen på din spegel instabil på något sätt (rinner/dammar/flagar) eftersom du vill byta spegeln, eller är det en principsak att inte ha kvicksilver hemma? Det finns ju även i lågenergilampor och lysrör.

        Comment


        • #5
          Hej H-Å W!

          Du gör naturligtvis som du vill med snusdosan, men jag skulle inte ha bytt ut det kvicksilverfolierade spegelglaset. Endast om du tänker använda snusdosan till vardagligt bruk så kan åtgärder vara nödvändiga. Om du bara tänker ha dosan som samlarobjekt, behöver du inte göra något alls med den.
          Betänk att många i Sverige har kvar amalgamfyllningar i tänderna. En betydligt större hälsorisk än en icke använd snusdosa.

          Mvh, Eskil

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
            Hej H-Å W!

            Du gör naturligtvis som du vill med snusdosan, men jag skulle inte ha bytt ut det kvicksilverfolierade spegelglaset. Endast om du tänker använda snusdosan till vardagligt bruk så kan åtgärder vara nödvändiga. Om du bara tänker ha dosan som samlarobjekt, behöver du inte göra något alls med den.
            Betänk att många i Sverige har kvar amalgamfyllningar i tänderna. En betydligt större hälsorisk än en icke använd snusdosa.

            Mvh, Eskil
            Anna-Carin jag missade ditt inlägg (sorry), men I svaret här till Eskil framgår det varför jag ger mig på spegeln i dosan och att jag funderat lite på saken innan jag vidtar åtgärd.
            Nej normalt sätt anser man nog inte att just speglarna är "farliga" 2009 började en ny lag användas som faktiskt förbjuder handel med kvicksilver (hinner inte leta upp den nu). Men vad jag förstår så finns det lite undantag från lagen, vilket är tur för vissa av oss.
            När det gäller gamla speglar så slutade man använda kvicksilver redan på slutet av 1800-talet i större speglar så att rätt många jag sett på internet är rätt troligt inte ens kvicksilver utan Aluminium blandningar, men när det kommer till små saker som exempelvis snusdosor så levde det kvar till slutet av andra världskriget, så att någon gång på 1940-talet försvann det där (och det är nog få som vet). När det försvann helt ur färg och Emalj vet jag inte, har fått lite olika bud men jag skulle gissa att även det var på 40-talet.
            Men som sagt skadade speglar borde aldrig ens gå att köpa idag utan där bör åtgärd vidtas.

            Eskil den här dosan är i ganska dåligt skick, det är därför glaset ska bytas.
            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220616_084542.jpg
Views:	1
Size:	57,7 KB
ID:	576331
            Mer än 2/3-delar av själva spegeln är borta, bara själva glaset kvar. Så att ja det är i behov av att bytas.
            Man måste inte byta det till en modern spegel utan man kan byta till en spegel med aluminium beläggning som är rätt likt orginal glas. Men jag vill att åtgärderna jag gör syns att jag gjort.
            Men som sagt mer om själva dosan kommer jag nog skriva i själva tråden om snusdosor istället. Så att inte den här tråden blir för konsentrerad till just ett föremål utan kan bli matnyttig när det gäller förekomsten av just kvicksilver i gamla föremål.

            Men ja jag förstår hur du tänker och jag skulle exempelvis inte byta ut emaljen på ett gammalt fat eller i en äldre kötthackare även om jag vet att det finns kvicksilver även där.

            Man bör göra den avvägningen och tänka på vad som egentligen är bäst, i de flesta fall är nog riskerna att ta bort något större än riskerna om det är kvar.
            Last edited by H-Å.W; 2022-06-16, 11:27.

            Comment


            • #7
              Jag skulle som flera här föreslagit glaset vara, så länge du inte håller på för mycket med den och inte använder den i vardagslag tror jag inte du behöver bekymra dig.

              Om du ändå vill byta det undrar jag om det inte helt enkelt är bättre att bara ta bort glaset och sätta dit ett nytt. Antar att du får sortera det som riskavfall då. Att börja försöka tvätta glaset känns egentligen inte tillrådligt. Då riskerar du ju att få kvicksilver i avloppet eller på andra ställen där det inte skall vara, och ökar riskerna att någon utsätts för giftet.

              Comment


              • #8
                Nej jisses självklart ska jag inte rengöra glaset utan dosan.
                Vore det inte för att beläggningen släppt frånglaset och att den oranga fogen som tätar och håller glaset på plats är trasig så skulle det inte vara några som helst problem med att ha det kvar, jag speglar mig sällan när jag tar en snus 😂.
                Jag ska se om jag hittar någon kula som jag kan fotografera när jag håller på.
                Dosorna i sig själv är nog inte farligare än att ha ett batteri hemma.
                -Tror det var han som håller på att arbeta fram en metod att rena vatten från kvicksilver som sa, Självklart måste du ta bort det där glaset, gör du det bara rätt så kan du ta en snus under tiden, man ska vara försiktig men det gäller ju alltid. Som snusare och. Lsckerare så tror jag att du har rätt bra rutin på handhygen.

                Men spritar du alltid händerna innan och efter att du tagit snus.

                Jag tycker att det ligger lite i vad han säger och det är lite så jag tänkte med den här tråden, Ha respekt för saker är en sak och att vara rädd för är en helt annan sak (och det ska man nog inte vara.
                Ibland är rädslan för något farligare än själva faran i sig själv.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av H-Å.W Visa inlägg
                  Nej jisses självklart ska jag inte rengöra glaset utan dosan.
                  Vore det inte för att beläggningen släppt frånglaset och att den oranga fogen som tätar och håller glaset på plats är trasig så skulle det inte vara några som helst problem med att ha det kvar, jag speglar mig sällan när jag tar en snus 😂.
                  Jag ska se om jag hittar någon kula som jag kan fotografera när jag håller på.
                  Dosorna i sig själv är nog inte farligare än att ha ett batteri hemma.
                  -Tror det var han som håller på att arbeta fram en metod att rena vatten från kvicksilver som sa, Självklart måste du ta bort det där glaset, gör du det bara rätt så kan du ta en snus under tiden, man ska vara försiktig men det gäller ju alltid. Som snusare och. Lsckerare så tror jag att du har rätt bra rutin på handhygen.

                  Men spritar du alltid händerna innan och efter att du tagit snus.

                  Jag tycker att det ligger lite i vad han säger och det är lite så jag tänkte med den här tråden, Ha respekt för saker är en sak och att vara rädd för är en helt annan sak (och det ska man nog inte vara.
                  Ibland är rädslan för något farligare än själva faran i sig själv.

                  Okej, jag hade missat att du faktiskt tänkte förvara snus i den. I så fall kan jag ju se poängen att vilja byta ut glaset, även om jag nog själv i så fall skulle välja en annan dosa utan spegel att ha snuset i. Jag använder portionssnus så spegel är inte så nödvändigt.

                  Comment


                  • #10
                    FBQ:
                    Spegel är ju absolut inget jag normalt sett känner något behov av heller, snarare tvärtom
                    (man blir väl inte direkt vackrare med åren).
                    Jag har några äldre dosor och den här ingick i ett köp. Egentligen ville jag ha de två övriga dosorna, ena för att det var en Vångadosa I horn och nysilver (min favorit modell) andra för att det var en näverdosa med pressat motiv på locket.
                    Men så tänkte jag att istället för att kasta dosan så gör jag i ordning den så att den går att använda som den faktiskt är avsedd.
                    Som dosan är idag så är den tyvärr inget ens för en samlare som bara har den liggande då ganska mycket av själva fogen släpper bara man öppnar dosan och när den är borta så finns det inget som håller kvicksilvret kvar som ligger löst mellan dosan och glaset.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_20220616_212344.jpg
Views:	1
Size:	50,0 KB
ID:	576335Click image for larger version

Name:	IMG_20220616_212243.jpg
Views:	1
Size:	54,5 KB
ID:	576336
                    När glaset väl är borttaget kan man lika gärna gå hela vägen och rengöra dosan efter bästa förmåga och på ungefär samma sätt som man skulle göra om dosan lämnades in för endamålet, man lär sig lite nytt genom att fråga sakkunniga hur dom skulle gjort.
                    För att vara helt säker på att alla spår är borta bör man tex använda syra av något slag.
                    Dosan är förtennt mässing och mässingen tål de flesta syror, däremot gör inte beläggningen det så att risken finns att den skadas mer än den redan är idag.
                    Inget som skulle störa mig då mässing är vackert i sig själv (nästan vackrare än silver om du frågar mig).

                    Sen har jag lärt mig att man bör se upp med fetter och kvicksilver då det frigör kvicksilver, det är något jag haft dålig koll på.
                    En annan sak jag lärt mig är att tex Hattmakare alltid ansetts som lite knäppa och konstiga (ungefär som katten i Alice i underlandet fast på annat sätt kanske).
                    Det ska faktiskt ha att göra med att de i sitt arbete fått i sig bla kvicksilver och mer eller mindre blivit förgiftade.
                    Så att skämtsamt kan man säga att där har jag inget att förlora ju..

                    Comment


                    • #11
                      Ja, ett förslag som jag nog hade gått på är att bara byta ut fogmassan (kitt?) som fallit bort, kanske försöka ta bort den som sitter sämst och lägga på ny. Eventuellt måla den lite efteråt för med rött för att få den nya att smälta in bättre. Kittet som trillat bort kan man ju för säkerhets skull behandla som riskavfall. Då har man gjort så lite som möjligt med dosan. Risken att kvicksilver från baksidan i någon större mängd minskas. Visserligen blir väl inte spegeln så bra, men om det ändå inte är så noga kan det ju duga. Men, det är ju din dosa, och vill du försöka dig på ett större projekt kan du ju göra det.

                      Comment


                      • #12
                        Är du säker på att det är förtenning förresten? Nu är bilderna suddiga, men jag tycker det ser ut som en ganska blank metall som flagat. Förnickling?

                        Comment


                        • #13
                          Ja FBQ I vanliga fall skulle jag nog gjort ungefär som du säger, bara pilla bort fogen med en tandpetare eller något och sedan sätta lite tejp runt dosan (jag är en jäkel på att kladda) och sedan lagt en ny kittfog, kanske med lite rött pigment, kanske järnoxid pulver eller mer gärna Engelsk röd, tror det skulle bli ganska likt i vittkitt.

                          Då gör man så lite som möjligt med dosan och återförslutar själva riskfaktorn.
                          Men jag tror faktiskt att jag kommer fullfölja planen att byta spegeln.
                          Jag har tagit mig en snabb titt på glaset och det är perfekt skuret efter dosan(så vitt jag kan se). Det är lite förvånande, jag trodde att fogen låg som en distans mellan dosan och glaset/spegeln. Men nix fogen sitter på glaset och mot dosan.
                          Click image for larger version

Name:	IMG_20220617_175150.jpg
Views:	1
Size:	42,1 KB
ID:	576338
                          Dosan är precis som du säger troligen förnicklad utvändigt och förtennt invändigt. Det var ett mode vid sekelskiftet att just förnickla ytor.

                          Jag tänker att jag Skulle kunna måla Aluminium färg invändigt om jag nu råkar skada förtenningen, men det känns inte alls aktuellt.
                          Fogen jag tänkt använda egentligen heter Fix All och ger en stark och seg fog som håller otroligt bra.
                          Men nä jag ska fundera lite till på hur jag väljer att göra.
                          Click image for larger version

Name:	IMG_20220617_180118.jpg
Views:	1
Size:	39,2 KB
ID:	576339
                          Missminner jag mig inte så är Nickel jäkligt starkt och jag blankt, men reagerar precis som tenn på syror.

                          Comment

                          Working...
                          X