Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Kvicksilver tråden, en tråd för dig som vill veta mer:

Ja, ett förslag som jag nog hade gått på är att bara byta ut fogmassan (kitt?) som fallit bort, kanske försöka ta bort den som sitter sämst och lägga på ny. Eventuellt måla den lite efteråt för med rött för att få den nya att smälta in bättre. Kittet som trillat bort kan man ju för säkerhets skull behandla som riskavfall. Då har man gjort så lite som möjligt med dosan. Risken att kvicksilver från baksidan i någon större mängd minskas. Visserligen blir väl inte spegeln så bra, men om det ändå inte är så noga kan det ju duga. Men, det är ju din dosa, och vill du försöka dig på ett större projekt kan du ju göra det.

Är du säker på att det är förtenning förresten? Nu är bilderna suddiga, men jag tycker det ser ut som en ganska blank metall som flagat. Förnickling?

Ja FBQ I vanliga fall skulle jag nog gjort ungefär som du säger, bara pilla bort fogen med en tandpetare eller något och sedan sätta lite tejp runt dosan (jag är en jäkel på att kladda) och sedan lagt en ny kittfog, kanske med lite rött pigment, kanske järnoxid pulver eller mer gärna Engelsk röd, tror det skulle bli ganska likt i vittkitt.

Då gör man så lite som möjligt med dosan och återförslutar själva riskfaktorn.
    Men jag tror faktiskt att jag kommer fullfölja planen att byta spegeln.
    Jag har tagit mig en snabb titt på glaset och det är perfekt skuret efter dosan(så vitt jag kan se). Det är lite förvånande, jag trodde att fogen låg som en distans mellan dosan och glaset/spegeln. Men nix fogen sitter på glaset och mot dosan.
    Namn:  IMG_20220617_175150.jpg
Visningar: 70
Storlek:  42,1 KB
    Dosan är precis som du säger troligen förnicklad utvändigt och förtennt invändigt. Det var ett mode vid sekelskiftet att just förnickla ytor.

Jag tänker att jag Skulle kunna måla Aluminium färg invändigt om jag nu råkar skada förtenningen, men det känns inte alls aktuellt.
    Fogen jag tänkt använda egentligen heter Fix All och ger en stark och seg fog som håller otroligt bra.
    Men nä jag ska fundera lite till på hur jag väljer att göra.
    Namn:  IMG_20220617_180118.jpg
Visningar: 24
Storlek:  39,2 KB
    Missminner jag mig inte så är Nickel jäkligt starkt och jag blankt, men reagerar precis som tenn på syror.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •