Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Swedese fåtöljer. Vilken modell och ålder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Swedese fåtöljer. Vilken modell och ålder?

    Jag har två två underbart sköna fåtöljer som just nu förvaras på två olika ställen. Jag kommer inte ihåg när eller var jag köpte dem men de har hängt med i flera flyttar. Tyvärr har de alltid varit för stora och hamnat i något förråd. Jag skulle väldigt gärna vilja veta lite mer om dem som modell, ålder och annat som kan vara av intresse.

    Click image for larger version

Name:	20220527_142509.jpg
Views:	1
Size:	140,2 KB
ID:	701585

    Click image for larger version

Name:	20220527_123026.jpg
Views:	1
Size:	35,9 KB
ID:	701586

    Click image for larger version

Name:	20220527_030112.jpg
Views:	1
Size:	73,2 KB
ID:	701587
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

  • #2
    De är designade av Yngve Ekström för möbelföretaget Swedese, som du kanske redan har sett. För mig är han mest känd för länstolen Lamino och stolen Arka.

    När man googlar på hans namn + fåtöljer finns många liknande dina, men jag hittar ingen exakt likadan. Det rutiga orangea tyget tycker jag ändå indikerar på att de är från 1970-talet.

    Om du inte hittar fåtöljerna på nätet eller om ingen annan här vet vad modellen heter, så är Swedese ett möbelföretag som fortfarande finns, du kan ju alltid prova att mejla dem och fråga info@swedese.se
    Last edited by e_v_a; 2022-05-27, 17:31.

    Comment


    • #3
      Tack för svar!

      Jag hittade deras hemsida men blev så besviken på bristen på information och gick hit istället. Mina fåtöljer ser ut som 70-talets fyrkantiga sittmöbler men med smäckrare linjer så jag funderar på sent 60- eller tidigt 70-tal.

      Om jag möblerar om lite tror jag de kanske kan få plats här. Jag får visserligen köra ut 40-talarna till stugan men soffan jag ska ha här är också 70-tal så det blir lite mer enhetligt med den rockaden... ♟️
      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

      Comment


      • #4
        Du skriver att du hittade deras hemsida, men blev besviken på bristen på information, betyder det att du mejlade dem? Om inte så kan det vara värt ett försök, de borde ha produktkataloger att tillgå.

        Jag har en bok ”Svenska möbler” av Andreas Siesing som innehåller folkhemsmöbler 1949 – 1970. I en stor del av den beskrivs sittmöbler, många av Yngve Ekström, tyvärr finns inte dina fåtöljer med, men om det är någon som skulle kunna svara på din fråga, så bör det vara författaren. Jag har för mig att han finns på https://auctionet.com/

        Lycka till, det vore kul att få se fåtöljerna när de är på plats
        Last edited by e_v_a; 2022-05-29, 15:59.

        Comment


        • #5
          E_v_a:s råd verkar goda:
          I första hand, fråga Swedese (med bilder): info@swedese.se
          Om detta inte ger något resultat, fråga Andreas Siesing, hans mejl på Auctionet: andreas.siesing@auctionet.com

          Comment

          Working...
          X