Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modern skulptur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Modern skulptur

    Någon som känner igen denna, vem som kan ha gjort den? Mitt bildminne spökar med mig och säger mig att jag sett något liknande nånstans(i större format), men lirar inte med mina andra minnen tyvärr

    Den är 47cm hög och gjord i stengods, det ser ut som man hällt flytande silver över den eller om det är någon slags silverglasyr? Eventuellt står det något mycket svagt på bottenkanten, 87(eller LE upp och ner).

    Click image for larger version

Name:	Ufo1.jpg
Views:	1
Size:	36,9 KB
ID:	701581

    Click image for larger version

Name:	Ufo2.jpg
Views:	1
Size:	37,4 KB
ID:	701582

  • #2
    Jag känner igen den, då jag har haft en likadan. Den hade tyvärr gått av vid foten och blivit hoplimmad. Jag försökte också hitta vem som hade gjort den och varifrån den kom, men lyckades inte. Den hade ingen märkning. En bekant påstod att det var en heminredningsdetalj typ från någon möbelaffär eller liknande. Att två stycken har dykt upp här tyder i alla fall på att den inte är unik. Här är en bild på min:

    Click image for larger version

Name:	silver skulptur.jpg
Views:	1
Size:	87,0 KB
ID:	576311

    Comment


    • #3
      Se där, det var ju roligt!

      Min har också vart av i foten och är limmad. Vad hände med din?

      Comment


      • #4
        Den gav jag till en loppis, minns tyvärr inte vilken, det var ett tag sedan. Tänk om din är den som jag ägde tidigare, vilket sammanträffande
        Last edited by e_v_a; 2022-06-06, 12:12.

        Comment


        • #5
          Denna fann jag på Myrorna i Sthlm, Hornsgatan då strax innan jag la upp frågan.

          Söker man på silvriga moderna skulpturer så dyker det upp en del Kinatillverkade, så det skulle ju kunna vara från display i någon inredningsbutik, som din bekant var inne på.

          Comment


          • #6
            Varifrån den ursprungligen kommer ifrån det vet jag inte, den har stått i en släktings hem som vi röjde ut våren 2020. Jag gav bort den tillsammans med en massa annat och en släkting, som körde iväg med lådorna, minns det som att han lämnade dem till Erikshjälpen i Stockholm.

            Det skulle ju vara ett lustigt sammanträffande om den du äger är densamma. Å andra sidan är ju foten en svag punkt, då den är så pass mycket större och tyngre upptill. På kul kan du ju kolla om ådringen på träplattan är likadan.
            Last edited by e_v_a; 2022-06-09, 21:18.

            Comment


            • #7
              Drog på lite olja för jag trodde ringarna skulle synas bättre, men det blev tvärtom. MEN, nog ser det ut att vara precis samma ådring på träplattan!

              Click image for larger version

Name:	X.jpg
Views:	1
Size:	117,2 KB
ID:	576326

              Comment


              • #8
                Ja, det ser onekligen ut som om det är samma som jag ägde. Den var en vattendelare, en del tyckte att den var förskräcklig, medan andra tyckte att den var häftig, oavsett vilket, så var den ett samtalsämne.

                Comment

                Working...
                X