Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika snusdosor. - En tråd där vi visar upp våra olika fynd, delar vår kunskap.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Olika snusdosor. - En tråd där vi visar upp våra olika fynd, delar vår kunskap.

    Hej jag såg att PES har en massa trådar om olika snusdosor och tycker nog att det vore lite trevligt om man kunde samla dessa dosor och byta tankar och funderingar om och kring dom i någon tråd.

    Kunskapen är ju enorm här på forumet så varför inte göra det lite lättare och intressantare..

  • #2
    Jag tänkte börja med mitt absolut senaste Tradera "fynd":
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220515_161245.jpg
Views:	1
Size:	72,6 KB
ID:	576230
    Rektangulär snusdosa tillverkad i trä imiterad näver. Press dekorerade sidor som ska få dosan att se flätad ut.
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220515_161319.jpg
Views:	1
Size:	71,0 KB
ID:	576231
    Lockets dekor föreställande "Danske Rigsvåbnet" vilket gör att dosan med stor sannolikhet har Danskt ursprung.

    Man kan också datera dosan med skaplig säkerhet tack vare detta motiv. Danska Riksvapnet Började användas 1903 under Christian V tid vid makten, 1918 blev Christian V även kung över Island och den Isländska falken togs in i vapenskölden. Efter som att falken syns nere till vänster i skölden så är dosan tidigast tillverkad 1918.
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220515_161409.jpg
Views:	1
Size:	93,5 KB
ID:	576232

    1944 men falken som syns nere i sköldens hörn ströks först 1948 (även om Danmark 1947 fick ny kung)

    Så att även om dosan kan vara senare så är den troligen tillverkad mellan 1918-1948.

    Just denna dosa har ett unikt välbevarat pressat mönster på så väl locket och sidorna kan beror på att den legat många år i en verkstad med trasigt gångjärn och inte åkt upp och ner i en ficka.

    Man har troligen först blött näver, pressat i form som ger nävern sitt vackra motiv som sedan dessutom blivit Dekormålat så att det ska likna ädelträ.
    Last edited by H-Å.W; 2022-05-16, 00:44.

    Comment


    • #3
      Det är lite kul efter som att det ligger en
      Dosa i exakt samma stil som den jag köpte
      På tradera.
      Den dosan är betydligt mer slitage på motivet, men och andra sidan verkar den vara så pass hel att den kan användas.

      Den här dosan kommer från en person som var aktiv i Arvika under 1900-talets första hälft.
      Troligen från en person som arbetade på tobaksfabriken där.
      Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220515_210900.jpg
Views:	1
Size:	84,8 KB
ID:	576233

      Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220515_210953.jpg
Views:	1
Size:	76,6 KB
ID:	576234

      Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220515_210839.jpg
Views:	1
Size:	72,6 KB
ID:	576235

      Jag har fått lov att använda bilderna på den dosan om jag länkar till anonsen (vilket jag gärna gör). Det känns som en bra deal efter som att denna typ av näver dosor oftast är lite slitnare än min.
      Last edited by H-Å.W; 2022-05-16, 01:06.

      Comment


      • #4
        Jag tror att det är likabra att uppdatera tråden.
        Jag har nämligen "fyndat" lite till. Jag har ingen stor samling av äldre dosor, men den är rätt fin:
        Click image for larger version

Name:	IMG_20220518_215725.jpg
Views:	1
Size:	105,0 KB
ID:	576245

        Sen kommer den ganska snart få tillökning av en gammal Ljunglöfs Ettan dosa med prislappen 22öre. Så vitt jag förstår så är den riktigt gammal då snuset redan på 1930-talet var högre än 22öre. Men jag hoppas att jag genom prislappen ska kunna bena ut dess ålder. Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220518_225500.jpg
Views:	1
Size:	90,3 KB
ID:	576246
        Bifogade filer
        Last edited by H-Å.W; 2022-05-19, 00:21.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av H-Å.W Visa inlägg
          Jag tänkte börja med mitt absolut senaste Tradera "fynd":
          [ATTACH]189599[/ATTACH]
          Rektangulär snusdosa tillverkad i trä imiterad näver. Press dekorerade sidor som ska få dosan att se flätad ut.
          [ATTACH]189600[/ATTACH]
          Lockets dekor föreställande "Danske Rigsvåbnet" vilket gör att dosan med stor sannolikhet har Danskt ursprung.

          Man kan också datera dosan med skaplig säkerhet tack vare detta motiv. Danska Riksvapnet Började användas 1903 under Christian V tid vid makten, 1918 blev Christian V även kung över Island och den Isländska falken togs in i vapenskölden. Efter som att falken syns nere till vänster i skölden så är dosan tidigast tillverkad 1918.
          [ATTACH]189601[/ATTACH]

          1944 men falken som syns nere i sköldens hörn ströks först 1948 (även om Danmark 1947 fick ny kung)

          Så att även om dosan kan vara senare så är den troligen tillverkad mellan 1918-1948.

          Just denna dosa har ett unikt välbevarat pressat mönster på så väl locket och sidorna kan beror på att den legat många år i en verkstad med trasigt gångjärn och inte åkt upp och ner i en ficka.

          Man har troligen först blött näver, pressat i form som ger nävern sitt vackra motiv som sedan dessutom blivit Dekormålat så att det ska likna ädelträ.
          Digitaltmuseum.se har en tillsynes likadan dosa som min näverdosa.
          Det är lite skoj för att dom har skrivit att dosan finns på Hälsinglands museum och att det var en gåva 1905 (alltså 13år tidigare än vad jag säger är möjligt).
          Tittar man noggrannare på motivet så ser man faktiskt inte falken nere i hörnet på den dosan. Det kan vara tidens tand men.. Nja det här var lite spännande.


          Sen har snus-och Tändsticksmuseumet även en dosa i sin samling som ser likadan ut (fejk flätade sidor och Lock dekor) fast med Svenska Riksvapnet istället för det Danska.

          Comment


          • #6
            Nästa dosa jag gärna vill lyfta fram är också (märkligt nog) en näver dosa.
            Min första tanke var att man på 1920 eller 1930-talet kunde köpa sådana via postorder för ca: 25öre.
            Men den här dosan hade ett tillverkar namn värt att undersöka.

            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220519_094816.jpg
Views:	1
Size:	80,2 KB
ID:	576247Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220519_094736.jpg
Views:	1
Size:	70,3 KB
ID:	576249
            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220519_094833.jpg
Views:	1
Size:	91,9 KB
ID:	576250
            Jag har sökt med ljus och lykta efter tillverkaren och tog slutligen kontakt med Oskarshamns hembygdsförening och blev vidare befordrad till Stads Arkivarie Thomas Gren som Berättade att
            Dosmakare Sven Rundqvist föddes den 1 april 1818 i byn Knartorp, Döderhult socken. Han avled på Oskarshamns ålderdomshem
            den 7 oktober 1907.
            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220519_094707.jpg
Views:	1
Size:	65,6 KB
ID:	576248

            Han var verksam på Köpmangatan i Oskarshamn och på en resa till Öland träffade han kung Karl XV, kungen blev nyfiken på Dosfabrikör Rundquist och hälsade på honom genom att ta honom i hand.
            Fabrikör Rundquist blev då så rörd att han tog upp sin finaste dosa (troligen en snus hund) och gav till kungen som åter tackade genom att skaka hand med Dosfabrikör Rundquist. Otto Eriksson övertog verksamheten efter Sven Rundquist.
            Men just den här dosan är alltså mest troligt en av mycket få kvarlevor från Dosfabrikör Sven Rundquist och absolut mest troligt tillverkad i mitten eller slutet av 1800-talet.

            -Alla bilder jag använt har jag fått lov att använda.
            Last edited by H-Å.W; 2022-05-19, 12:31.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av H-Å.W Visa inlägg
              Digitaltmuseum.se har en tillsynes likadan dosa som min näverdosa.
              Det är lite skoj för att dom har skrivit att dosan finns på Hälsinglands museum och att det var en gåva 1905 (alltså 13år tidigare än vad jag säger är möjligt).
              Tittar man noggrannare på motivet så ser man faktiskt inte falken nere i hörnet på den dosan. Det kan vara tidens tand men.. Nja det här var lite spännande.


              Sen har snus-och Tändsticksmuseumet även en dosa i sin samling som ser likadan ut (fejk flätade sidor och Lock dekor) fast med Svenska Riksvapnet istället för det Danska.
              https://digitaltmuseum.se/021026975897/snus
              Jag har varit i kontakt med dom angående sin dosa och dom hävdar med bestämdhet att dom fick sin dosa innan 1905.

              När det gäller falken nere i hörnet så visade dom ett Danskt riksvapen som jag helt missat.
              Är det det det gäller så är det ingen falk utan en "torrfisk" så att skämtsamt kan man säga att det är en "lutfisk".
              Dosan kan alltså mycket väl vara en dosa från 1800-talet.

              Comment


              • #8
                Året var 1903 när stockfisken byttes ut mot en falk. https://sv.wikipedia.org/wiki/Danmarks_riksvapen. Sedan kan vi ju inte utesluta att man tillverkat dosor med stockfiskar även senare. Men jag tycker nog att det ser ut som en stockfisk på fotot, även om bilden är otydlig.

                Comment


                • #9
                  Jag kan inte annat än instämma FBQ, sen är det lite svårt att se exakt vad en detalj som är knappt 3x1mm stor. Men det är imponerande arbete även om man pressat fram det.
                  Därför kan man teoretisk sätt ha gjort hur många dosor som helst och under väldigt många år.
                  Då är ju Tradera dosan under lite roligare då den garanterat är tillverkad före 1907.

                  Comment


                  • #10
                    Okej dags att berätta lite om den här dosan,
                    Förmodligen har ni sett den några gånger utan att egentligen reflektera över den.
                    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220529_221535.jpg
Views:	1
Size:	69,6 KB
ID:	576288

                    Faktum är att det kanske mer är en tobasdosa än en snusdosa.

                    Det här är en lite mer udda snusdosa som man lätt tittar förbi. Jag vet inte hur vida Fanéret verkligen kommer från en sköldpadda eller om det är imitation men det sägs att det är sköldpadda.
                    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220529_221456.jpg
Views:	1
Size:	48,0 KB
ID:	576289

                    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220529_221603.jpg
Views:	1
Size:	90,9 KB
ID:	576290

                    Det är lite svårt att sätta ett riktigt värde på denna inte helt ovanliga dosa. Men på utländska Aktions sidor har jag sett att dom står värderade kring 60-75 euro (men då är dom oftast lite stärre)
                    Dosan kan ha sitt ursprung från Tyskland, Holland (Nederländerna), Frankrike eller Ryssland. Men den skulle faktiskt också kunna vara från Sverige.
                    Oavsett vilket så är den tillverkad någon gång mellan 1850 och 1950 (jag skulle personligen säga att den var vanligare 1850 än 1950).

                    Just den här dosans storlek är:

                    •LÄNGD 5,7 cm.
                    •BREDD 3,3 cm.
                    •HÖJD 2 cm.
                    Last edited by H-Å.W; 2022-05-30, 00:27.

                    Comment


                    • #11
                      Click image for larger version

Name:	IMG_20220702_172926.jpg
Views:	1
Size:	61,4 KB
ID:	576391
                      Jag har den här mässings dosan:
                      Den är 10,5cm lång, 5,5cm bred och 1,5cm tjock.

                      Jag tänkte att jag kan berätta lite om tillverkaren:

                      Reinhold Theodor Björklund föddes 1819 och förlorade sina föräldrar tidigt vilket tvingade honom att bli ett Vallhjon (boskapsskötare) och mjölnardräng tills han vuxit i byxorna för att kunna bli snickrar lärling.
                      Han lyckades trotts sin dåliga start ta examen på Stockholms Teknologiska Institut (nu varande KTH). Därefter sökte han sig utomlands (Berlin, Österrike, S:t Petersburg och till och med en tur till USA) Där han lärde sig det mesta om den ädla gjuterikonsten.
                      När han kom tillbaka till Sverige blev han lärare på Stockholms Teknologiska Institut (där han tidigare tagit examen).
                      Efter bara ett år eller två tog han tjänst på Surahammarsbruk
                      Men Redan 1859 fick han chansen att försöka rädda även Skultuna mässingsbruk. Han hade vid det här laget mycket gott ryckte och det sas att allt herr Björklund tog sig för blev till guld.
                      Han var en av dom som fick skultuna att blomstra och överge sin gamla inbitna metod som var att lärlingar höll sig för sig, halvmästare för sig och mästare för sig.
                      Kanske är det just därför den här dosans motiv kom till för att ungefär mitt i dosan ska ett städ synas och till vänster en smed mästare och till höger en pojke/ ung man som troligen är en lärling.
                      Dosan bör vara tillverkad 1862-1886,
                      Reinhold Theodor Björklund dog 1909.

                      Jag lägger till detta:
                      Jag har fått följande svar från Skultuna hembygdsförening:

                      Snusdosa, omkring 1800. Oval gångjärnsförsedd snusdosa som invändigt är förtent. På framsidan finns en bild med Västmanlands landskapsvapen (tre brinnande berg), en plogande man, två män intill ett städ samt två kyrkor. Städet står på en stubbe på vilken initialerna "G.H.S. finns .
                      Nedanför kyrkan till höger står initalerna "H.L". Ovanför städet står det "Es C2 V4", d.v.s. Esaias andra kapitel, fjärde versen. Detta bibelcitat lyder: "De skola göra sina svärd till plogbillar och sina spjut till liar. Intet folk skall upplyfta svärd emot andra och skola icke lära mer att örliga".
                      Mått: H:20 L:105 Br:60
                      Litteratur: Snusdosan är avbildad och beskriven i Sigurd Erixons bok "Mässing" från 1943, s364, 368 och 370. Erixon menar att initialerna GHS står för Göran Hedenström som var krongjutare vid Skultuna 1792-1822. Initialerna H.L. torde, enligt Erixon, vara namnet på konstnären bakom motivet. Snusdosan är också avbildad och beskriven i Västmanlands Fornminnesförenings årsskrift 1950, s34-35.

                      Hälsningar
                      Stig
                      Last edited by H-Å.W; 2022-07-03, 13:34.

                      Comment

                      Working...
                      X