Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 11 av 11

Ämne: Olika snusdosor. - En tråd där vi visar upp våra olika fynd, delar vår kunskap.

Namn:  IMG_20220702_172926.jpg
Visningar: 33
Storlek:  61,4 KB
    Jag har den här mässings dosan:
    Den är 10,5cm lång, 5,5cm bred och 1,5cm tjock.

Jag tänkte att jag kan berätta lite om tillverkaren:

Reinhold Theodor Björklund föddes 1819 och förlorade sina föräldrar tidigt vilket tvingade honom att bli ett Vallhjon (boskapsskötare) och mjölnardräng tills han vuxit i byxorna för att kunna bli snickrar lärling.
    Han lyckades trotts sin dåliga start ta examen på Stockholms Teknologiska Institut (nu varande KTH). Därefter sökte han sig utomlands (Berlin, Österrike, S:t Petersburg och till och med en tur till USA) Där han lärde sig det mesta om den ädla gjuterikonsten.
    När han kom tillbaka till Sverige blev han lärare på Stockholms Teknologiska Institut (där han tidigare tagit examen).
    Efter bara ett år eller två tog han tjänst på Surahammarsbruk
    Men Redan 1859 fick han chansen att försöka rädda även Skultuna mässingsbruk. Han hade vid det här laget mycket gott ryckte och det sas att allt herr Björklund tog sig för blev till guld.
    Han var en av dom som fick skultuna att blomstra och överge sin gamla inbitna metod som var att lärlingar höll sig för sig, halvmästare för sig och mästare för sig.
    Kanske är det just därför den här dosans motiv kom till för att ungefär mitt i dosan ska ett städ synas och till vänster en smed mästare och till höger en pojke/ ung man som troligen är en lärling.
    Dosan bör vara tillverkad 1862-1886,
    Reinhold Theodor Björklund dog 1909.

Jag lägger till detta:
    Jag har fått följande svar från Skultuna hembygdsförening:

Snusdosa, omkring 1800. Oval gångjärnsförsedd snusdosa som invändigt är förtent. På framsidan finns en bild med Västmanlands landskapsvapen (tre brinnande berg), en plogande man, två män intill ett städ samt två kyrkor. Städet står på en stubbe på vilken initialerna "G.H.S. finns .
    Nedanför kyrkan till höger står initalerna "H.L". Ovanför städet står det "Es C2 V4", d.v.s. Esaias andra kapitel, fjärde versen. Detta bibelcitat lyder: "De skola göra sina svärd till plogbillar och sina spjut till liar. Intet folk skall upplyfta svärd emot andra och skola icke lära mer att örliga".
    Mått: H:20 L:105 Br:60
    Litteratur: Snusdosan är avbildad och beskriven i Sigurd Erixons bok "Mässing" från 1943, s364, 368 och 370. Erixon menar att initialerna GHS står för Göran Hedenström som var krongjutare vid Skultuna 1792-1822. Initialerna H.L. torde, enligt Erixon, vara namnet på konstnären bakom motivet. Snusdosan är också avbildad och beskriven i Västmanlands Fornminnesförenings årsskrift 1950, s34-35.

Hälsningar
    Stig
    Senast redigerat av H-Å.W den 2022-07-03 klockan 13:34.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •