Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Vem mördade skolan?

Vem mördade skolan?

Sanningen i ett nötskal https://www.svtplay.se/vem-mordade-skolan
    Så otroligt bra program!

Mvh AB

Programmet är visst en serie... vilket jag inte insåg eftersom del 5 (Mördarmaskinen) visades igår och jag hade missat de övriga avsnitten. Den enda invändningen i infot i del 5 är påståendet att grundskolorna skulle ha skaffat datorer 1995. Det ställer jag mig tveksam till. Mig veterligen var det endast vuxenutbildningarna typ universitet/programmerings/datakörkortsutbildningar m.m. som först var de skolor som utbildade olika yrkeskategorier som civilingenjörer och lärare m.fl.

De flesta grundskolorna började att köpa in persondatorer efter år 2000, när priserna gick ner och när även övriga i befolkningen började att få råd att köpa persondatorer, eftersom fackföreningarna erbjöd sina anslutna medlemmar att antingen köpa in dessa till subventionerade priser eller på avbetalning. Windows 95 var nog det operativsystem som har använts längst i Sverige.

Jag kan givetvis missminna mig.

Mvh AB
    Senast redigerat av * AB * den 2022-05-06 klockan 16:34.

Vi hade nog datorer tidigare. Det fanns vad jag minns några ABC 80 på skolan redan vid mitten av 80-talet, tror visserligen inte att vi på mellanstadiet fick använda dem. I slutet av 80-talet hade vi programmering som tillval på högstadiet. Sedan vet jag att när vi lärde oss skrivmaskin runt 1988 var det elekriska skrivmaskiner som gällde men 1992 när jag gick komvux i samma lokaler var de utbytta mot datorer. Möjligen kan det ha dröjt innan de inkluderades i den vanliga undervisningen.

FBQ

Ja visst, du har helt rätt i det du skriver... jag var uppenbarligen mycket otydlig i det här inlägget.
    Ibland tänker man på en sak (internet) och skriver en annan.

Datorer i sig hade vi faktiskt haft i Sverige sedan ca. 1970-talet.
    Då menar jag de med hålkort https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5lkortsmaskin
    Jag skrev lite kortfattat i en annan kategori :

Det första dataprogrammet utvecklades av en kvinna på slutet av 1800-talet.
    Den första datorn som byggdes och kom till användning var i England under 2:a världskriget.
    Många i Sverige arbetade vid datorer (med hålkort) så sent som på 1970-talet. I vissa andra länder hade man redan använt det systemet under längre tider.
    De första persondatorerna kom till Sverige, så sent som på 1980-talet och väldigt få hade varken råd eller intresse av att skaffa sig någon. Jag köpte min första IBM-dator 1988 med Windows 3.0 som operativsystem (vilken senare uppgraderades till Windows 3.1) och den fungerar fortfarande helt utmärkt. Därefter har jag köpt många fler datorer med s.k. bättre och uppgraderade operativsystem.
    Jag utbildade mig och fick "datakörkort" för Windows 95 (år 1994), vilket var vad man behövde för det kommande internet. När väl internet lanserades i Sverige, då var jag bland de första som skaffade (uppringt) internet när den kom år 1995. Så "rädd" är jag definitivt inte, men väldigt less på "skiten" och att infrastrukturen i samhället byggs upp med detta osäkra och sköra system m.m.

Även i det inlägget kan det ha krupit in felaktigheter. Var det så att man lanserade det uppringda internet (vilket var det enda alternativet på den tiden) under olika tider och i olika regioner?

Det jag är mer säker på är att i mitt län, hade inga barn i grundskolan några datorer före år 2000.

Mvh AB
    Senast redigerat av * AB * den 2022-05-06 klockan 16:36.

Citat Ursprungligen postat av * AB * Visa inlägg
    Nja, nu ligger du allt 20 år fel. Googla BARK, BESK, och Matematikmaskinnämnden.

Jag har förvisso inget datakörkort att visa upp, däremot civ.ing i datateknik.

Jag gick i mellanstadiet i mitten av 90-talet, och till min lilla byskola köptes det in två datorer med Windows 3.1 år 1995. De byttes strax ut till fyra datorer med Windows 95, bara något år senare. En av de nya datorerna hade dessutom internetuppkoppling via modem. Jag minns det tydligt, eftersom jag tyckte att det var otroligt spännande! 1997 började jag högstadiet, och på den skolan hade vi flera datorer med internetuppkoppling i "mediateket" som det kallades då. Så visst fanns det, även om det antagligen skilde mycket mellan olika kommuner.
    Senast redigerat av jonasgun den 2022-05-06 klockan 17:02.

Verkligen intressant med mer och samlad information

Mvh AB

Det känns som att det var igår, men det börjar nästan bli historia nu!

Ja, inte var det kommunerna som mördade! Det var staten som stoppade. Det var bara residentstäderna och "stora" städer som Borås och Jönköping som hade "högre allmänna läroverk". Tack för det KOMMUNALA gymnasiet i Ulricehamn som kom till 1959 och där jag senare blev student. Statens kompetens för försäkringskassor, arbetsförmedling och polisens förmåga att fixa pass och ID-handlingar imponerar inte...
    Senast redigerat av Lars M den 2022-05-06 klockan 18:03.

Citat Ursprungligen postat av * AB * Visa inlägg
    FBQ

Ja visst, du har helt rätt i det du skriver... jag var uppenbarligen mycket otydlig i det här inlägget.
    Ibland tänker man på en sak (internet) och skriver en annan.

Då menar jag de med hålkort https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5lkortsmaskin
    Jag skrev lite kortfattat i en annan kategori :

Det första dataprogrammet utvecklades av en kvinna på slutet av 1800-talet.
    Den första datorn som byggdes och kom till användning var i England under 2:a världskriget.
    Många i Sverige arbetade vid datorer (med hålkort) så sent som på 1970-talet. I vissa andra länder hade man redan använt det systemet under längre tider.
    De första persondatorerna kom till Sverige, så sent som på 1980-talet och väldigt få hade varken råd eller intresse av att skaffa sig någon. Jag köpte min första IBM-dator 1988 med Windows 3.0 som operativsystem (vilken senare uppgraderades till Windows 3.1) och den fungerar fortfarande helt utmärkt. Därefter har jag köpt många fler datorer med s.k. bättre och uppgraderade operativsystem.
    Jag utbildade mig och fick "datakörkort" för Windows 95 (år 1994), vilket var vad man behövde för det kommande internet. När väl internet lanserades i Sverige, då var jag bland de första som skaffade (uppringt) internet när den kom år 1995. Så "rädd" är jag definitivt inte, men väldigt less på "skiten" och att infrastrukturen i samhället byggs upp med detta osäkra och sköra system m.m.

Även i det inlägget kan det ha krupit in felaktigheter. Var det så att man lanserade det uppringda internet (vilket var det enda alternativet på den tiden) under olika tider och i olika regioner?

Det jag är mer säker på är att i mitt län, hade inga barn i grundskolan några datorer före år 2000.

Mvh AB
    jag minns alla fall när jag konfronterades med internet första gången, det var 1994, när jag började studera i Uppsala. Har för mig att vi då ganska omedelbart fick skaffa oss e-postadresser för att kunna skicka och ta emot mail. Det fanns stationer lite varstans där man kunde gå in och kolla sin mail, bland annat i universitetshuset, sedan hade ju institutionerna datorer. Men jag har för mig att internet då var ganska dött. Det byggdes snabbt hemsidor med blinkande text och psykedeliska texter, men oftast helt utan vettigt innehåll. Länkbibliotek blev ju tidigt viktiga nav för att kunna hitta något. Sedan kom sökmotorer som altavista, då blev det ju enklare.

Skoldatorerna var nog dock inte första persondatorn jag såg. Det var nog hemma hos en av min fars bekanta, som hade en dator, det måste ha varit 1980-1981, minns att jag fick prova att spela space invaders på den och blev mycket imponerad. Men visst, då fanns det många som haft persondatorer långt tidigare, även om de knappast var vanliga. Själv fick jag ju en ZX Spectrum någon gång i mitten av 1980-talet. Men den var ju inte för mycket annat än att spela spel, som då spelades in på vanliga kassetband som man skickade över till datorn. Jag minns att tangentbordet var riktigt uselt, med någon slags gummiknappar. På det stora hela taget en ganska usel dator, det som var förhållandevis innovativt med den var ju att den hade färg"skärm"- skärm och skärm, man kopplade ju den till en vanlig TV.

Nu kom vi ju från skolämnet, men det blev lite personliga datorhistorier i stället :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •