Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Percy/Gullaskruf - bulbvaser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja nog tycker jag att det ser ut som en likadan vas som cjf har . Men det hjälper kanske om cjf talar om måtten på modellen om dom finns tillgängliga .

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Cougar
      Ja nog tycker jag att det ser ut som en likadan vas som cjf har . Men det hjälper kanske om cjf talar om måtten på modellen om dom finns tillgängliga .
      Det hade jag så gärna gjort, men vasen står tyvärr hos min mor 20 mil härifrån... Och eftersom de bara gjordes på export så har i alla fall inte jag tillgång till några måttuppgifter i kuranter el.dyl., men jag lovar att ordna måtten på min mors vas så snart tillfälle ges.

      Jag håller med om att vaserna är mycket lika, men möjligen ser vasen ovan ut att vara klarare i färgen (är det underfång?), medan min mors är något vitare i tonen. Men sådant är ju oerhört svårt att avgöra på en bild, så jag vill absolut inte utesluta att även denna är en Percy-vas.

      Comment


      • #18
        Hittade en i samma färgställning här...

        Comment


        • #19
          Håller med om att det inte är lätt att se någon skillnad, ser framemot när du fått måtten på vasen

          Comment


          • #20
            Nä det är verkligen inte lätt att se skillnad på vaserna men kanske någon av de andra experterna hinner svara innan cjf har besökt sin mor. Raoul brukar ha väldiga kunskaper när det gäller Gullaskruf, kanske han tittar in och ger besked.

            Comment


            • #21
              Sent omsider är måtten säkrade, den är 24 cm hög och 5.5 cm i diameter.

              Comment


              • #22
                Kanon cjf.
                Nu har jag också mätt min vas och den är nästan 28 cm från topp till tå, i halsen är diametern är 5,5 cm och i botten ca 6,5 cm, dvs den är avsmalnande upptill. Så då blev man inte klokare än man var innan, men det var kul att du mätte din vas som jämförelse.
                Är din vas också avsmalnad nerifrån och upp
                Frågar eftersom jag fortfarande tycker att de ser precis likadana ut men har kanske fel

                Comment


                • #23
                  Just denna är helt cylindrisk, men jag har liknande Percy-vaser som är konformade...

                  Comment


                  • #24
                    Vi har köpt flera olika bulbvaser som liknar Gullaskrufs Percy-vaser. De två vänstra på den första bilden är med säkerhet sådana. Men var kommer de andra ifrån? Nån som kan bidra med något? Vilka karakteristika har Percy´s vaser? Utöver dessa har vi bara en till, en en meter hög blå fin vas från Åseda. Vem kan vara designer?
                    Bifogade filer
                    Connecting generations

                    Comment


                    • #25
                      Detta är jättesvårt, ibland kan man utesluta på grund av avvikande färg eller form. Men annars, när det inte är etikettmärkt blir det tyvärr till att gå på känsla, och känslan tränar man nog bäst upp genom att titta och känna på många olika föremål. Många av de som inte är från Gullaskruf känns tyngre och har tjockare glas, många är lite "för vida" i mynningen och har för markerad midja. Om man tittar på de tre på bilden längst ned så tycker jag att de är lite för raka i halsen osv., osv. Bifogar en Form-annons som kanske ger en del ledning, men även de som släpptes ut från Gullaskruf varierar en hel del i formen...

                      Min spontana gissning när det gäller dina vaser är nog att ingen av de övriga är från Gullaskruf, men var de kommer från vågar jag inte uttala mig om.

                      När det gäller vem som har designat de andra så blir mitt svar Percy, om ni förstår vad jag menar...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Vänster Gullaskruf Glasbruk, i mitten Glimma Glasbruk (99% säker), höger Elme Glasbruk, tyvärr har jag ingen från Åseda att jämföra med.
                        Bifogade filer
                        I’m a real mean bitch!

                        Comment


                        • #27
                          Jag lägger in en bild på en av mina, 38 cm hög, lysterglas, och av okänd härkomst.
                          Bifogade filer
                          I’m a real mean bitch!

                          Comment


                          • #28
                            Denna kommer från Sölvehyttan i Sölvesborg.
                            Bifogade filer
                            I’m a real mean bitch!

                            Comment


                            • #29
                              Hallå glaskännare,
                              Tack för alla svar. Konstig bransch, den här konstformen där alla får kopiera alla och inte ens experterna kan se skillnaden, på bilder. Mitt öga ser dock att mitt fynd inte är av Percys hand, eller tanke, för vasen saknar den där eleganta och personliga, hödresta och fina formen.
                              Fler synpunkter välkomnas av novisen...so long...

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                                Hallå glaskännare,
                                Tack för alla svar. Konstig bransch, den här konstformen där alla får kopiera alla och inte ens experterna kan se skillnaden, på bilder. Mitt öga ser dock att mitt fynd inte är av Percys hand, eller tanke, för vasen saknar den där eleganta och personliga, hödresta och fina formen.
                                Fler synpunkter välkomnas av novisen...so long...
                                det var nog så att bruken sneglade på varandra för att kolla vad som efterfrågades och sålde bäst.....det är ju samma med mycket glas tex spikoptik det blev ju en mycket trevlig effekt och lätt att kopiera....och vad är det som säjer att percy var först med bulbvaser????? samma vad som gäller spikoptiken vem vet om gunnel nyman var först??? jag tror att mycket bara kom till av mycket duktiga kreativa glasblåsare och dom flyttade ju runt på bruken.....så det där stelbenta tänkandet att det är det osv tror jag inte ett smack på...maria har ju bevisligen en i samma kulör som din kim så visst KAN den vara från gullaskruf eller nått av dom andra bruken......................
                                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                                Comment

                                Working...
                                X