Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: VH - 830H - Helsingfors - V7

VA... ? ? ? Vad skriver du nu ?
    Stämplade Erkki med V.H. ?
    I vårt hänge som är tillverkat V7 = 1974 finns inte en tillstymmelse till några punkter och jag ser också att den inte är stämplad med ett H efter silverhalten 830.

Namn:  031 - Kopia.jpg
Visningar: 121
Storlek:  117,8 KB

Nu tätnar mystiken igen

Boken jag söker finns att köpa i Finland, men eftersom jag inte äger en egen bank eller en sedelpress, så måste jag tålmodigt avvakta tills det lokala antikvariatet kan hitta den här boken åt mig. Deras lista på eftersökta stämpelböcker kan snart gå ett varv runt jorden.

Namn:  10925640_bukobject.jpg
Visningar: 148
Storlek:  15,8 KB

De svenska förlagen har fortfarande inte insett vilken stor potentiell marknad det finns för just (översatta) stämpelböcker från hela världen.
    Att hitta och köpa någon eller några icke översatta stämpelböcker är också som att leta efter en nål i en höstack.
    Senast redigerat av * AB * den 2022-04-29 klockan 03:17.

Sstempeln förklarade detta uteblivna H:et så bra en gång i tiden på AntikPrat :
    http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1315323145
    1968 tillkommer i Finland silverhalterna 830 resp. 925, och 813-halten försvinner 1974.
    H:et efter siffrorna försvinner 1972.
    Senast redigerat av * AB * den 2022-04-29 klockan 02:36.

Aha OK! Jag har boken, men vad väntar du dig att finna i den? Ursprungligen är boken tryckt 1933 och den på din bild är ett nytryck (1973) utan några som helst uppdateringar (allså faximiletryck). Det finns betydliga brister och tom fel i den. Jag har gjort säkert ett 100-tal uppdateringar och korrigeringar i den. Tyra Borg skrev den under 11år. Sedan dess har massor av nya rön gjorts. De är uppdaterade i "leimat.fi", som du även vet kan svenska av föranledd orsak :-))))). Om/när du hittar boken får du punga ut med minst 300€ för den. I tiden hittade jag 2 exemplar i Västerås !!! varav jag sålde det andra tillbaka till Sverige. Antikvariatet som sålde böckerna ville DÅ ha 1.000SEK/st för dem. De hade ingen aning om vad de saluförde! I mitt tycke behöver du inte resp. bok p. gr. av det jag berättade ovan. Saken är jämförbar med gamla Upmarks bok om svenskt silver. Nordiska museéts Gula och Blå böcker har utdaterat gamla Upmark. Inte behöver du gamla Upmark heller!

Qrt.S, vi är flera som har undrat detsamma, varför finns det inga punkter på namnstämpeln, när du påstår att Erkki Laakso, som övertog bolaget 1965 stämplade V.H. fram till 1994, eftersom hänget uppenbarligen är tillverkat V7 = 1974?
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2022-05-26 klockan 20:59.

e_v_a,
    Du vet och de flesta andra också, som har med silverstämpling att göra, att detta INTE är en absolut vetenskap utan variationer och oklarheter förekommer ställvis. Desutom slits stämplar, går sönder och förnyas. Det jag berättat är hur man uppfattat läget och hur det är registrerat. Det finns ingenting som skulle ha hindrat Erkki Laakso att ändra sin stämpel om han av okänd orsak ville ha/göra en ny stämpel. Han kan också ha använt flere stämplar och/eller bara stämplat med gamla VH! Som sagt; oklarheter i ärendet. Bokstaven H föll förresten bort 1973. (Beslutet fattades 1972).
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2022-05-26 klockan 20:59.

...och jag som trodde att det berodde på den mörkare bilden och har därför tagit en ljusare bild där ljuskällan är riktad direkt på stämplarna för att kunna se ner i "djupet"

Namn:  024 - Kopia.jpg
Visningar: 114
Storlek:  72,5 KB

Variationer finns det säkert många av, men det underlättar väl om man kan verifiera dem med bestämdhet.

Mvh AB

När det gäller inköpet av den här boken... anser du Qrt.S alltså att det inte skulle vara något nödvändigt eftersom det finns mycket felaktigheter i den. Det kan jag förstå, men kommer den att "uppdateras" och utges med den nya informationen? Om inte... då föredrar jag ändå att köpa den och skriva in den nya informationen som backup, för jag litar inte på datorer, paddor, mobiler och internets "eviga" varande.

God natt / AB
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2022-05-26 klockan 20:58.

Citat Ursprungligen postat av * AB * Visa inlägg
    När det gäller inköpet av den här boken... anser du Qrt.S alltså att det inte skulle vara något nödvändigt eftersom det finns mycket felaktigheter i den. Det kan jag förstå, men kommer den att "uppdateras" och utges med den nya informationen? Om inte... då föredrar jag ändå att köpa den och skriva in den nya informationen som backup,
    God natt / AB
    Alltså visst kan du köpa boken, men förvänta dig inte, att den innehåller något direkt nytt, så är det inte. Det "nya" du eventuellt finner är närmast lite mera bakgrundsfakta och historia om smederna och deras liv. Ytterligare vill jag påpeka att boken innehåller information bara om åren 1373-1873 och som sagt mycket nya rön har gjorts sedan dess. Direkt grava feltolkningar är relativt få, men förekommer. Originalet utkom 1937 och faximilen 1972. Jag finner det ytterst osannolikt, att Tyras bok skulle bli uppdaterad som bok. Det är nog "leimat.fi" som ersätter den.... är min åsikt. Leimat's site har naturligvis sina egna brister, men det är en helt annan sak. OM du lyckas finns Tyras bok och ämnar köpa den, så betala inte en förmögenhet för den (max. 1.000-1.300SEK). (Att lita på mig till 100% är inte så bra, 99% räcker ;-)))) OM! du nu ändå finner och köper boken, så slå en signal, så kan jag uppdatera den åt dig.
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2022-05-26 klockan 20:58.

Qrt.S

Jag glömde att fråga dig om den sista bilden på stämpeln är tillräckligt bra som bevis på att den här varianten (utan prickar) också finns?

Mvh AB

@AB
    Helt OK! Men, såsom jag hela tiden säger och poängterar; silverstämplar är INTE en absolut vetenskap vilket leder till, att det finns variationer på variationer, som ingen myndighet eller annan verkar ha en fullständig koll på!....Ingen har det! Detta gör, att det ställvis är svårt att med full säkerhet säga, att "det ÄR den och den..." Den åtskiljande faktorn ligger annanstans....bl.a. orten, tiden tom utseendet....

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •