Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VH - 830H - Helsingfors - V7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    ...och jag som trodde att det berodde på den mörkare bilden och har därför tagit en ljusare bild där ljuskällan är riktad direkt på stämplarna för att kunna se ner i "djupet"

    Click image for larger version

Name:	024 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	72,5 KB
ID:	576173

    Variationer finns det säkert många av, men det underlättar väl om man kan verifiera dem med bestämdhet.

    Mvh AB

    Comment


    • #17
      När det gäller inköpet av den här boken... anser du Qrt.S alltså att det inte skulle vara något nödvändigt eftersom det finns mycket felaktigheter i den. Det kan jag förstå, men kommer den att "uppdateras" och utges med den nya informationen? Om inte... då föredrar jag ändå att köpa den och skriva in den nya informationen som backup, för jag litar inte på datorer, paddor, mobiler och internets "eviga" varande.

      God natt / AB
      Last edited by Anna-Carin; 2022-05-26, 20:58.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av * AB * Visa inlägg
        När det gäller inköpet av den här boken... anser du Qrt.S alltså att det inte skulle vara något nödvändigt eftersom det finns mycket felaktigheter i den. Det kan jag förstå, men kommer den att "uppdateras" och utges med den nya informationen? Om inte... då föredrar jag ändå att köpa den och skriva in den nya informationen som backup,
        God natt / AB
        Alltså visst kan du köpa boken, men förvänta dig inte, att den innehåller något direkt nytt, så är det inte. Det "nya" du eventuellt finner är närmast lite mera bakgrundsfakta och historia om smederna och deras liv. Ytterligare vill jag påpeka att boken innehåller information bara om åren 1373-1873 och som sagt mycket nya rön har gjorts sedan dess. Direkt grava feltolkningar är relativt få, men förekommer. Originalet utkom 1937 och faximilen 1972. Jag finner det ytterst osannolikt, att Tyras bok skulle bli uppdaterad som bok. Det är nog "leimat.fi" som ersätter den.... är min åsikt. Leimat's site har naturligvis sina egna brister, men det är en helt annan sak. OM du lyckas finns Tyras bok och ämnar köpa den, så betala inte en förmögenhet för den (max. 1.000-1.300SEK). (Att lita på mig till 100% är inte så bra, 99% räcker ;-)))) OM! du nu ändå finner och köper boken, så slå en signal, så kan jag uppdatera den åt dig.
        Last edited by Anna-Carin; 2022-05-26, 20:58.

        Comment


        • #19
          Qrt.S

          Jag glömde att fråga dig om den sista bilden på stämpeln är tillräckligt bra som bevis på att den här varianten (utan prickar) också finns?

          Mvh AB

          Comment


          • #20
            @AB
            Helt OK! Men, såsom jag hela tiden säger och poängterar; silverstämplar är INTE en absolut vetenskap vilket leder till, att det finns variationer på variationer, som ingen myndighet eller annan verkar ha en fullständig koll på!....Ingen har det! Detta gör, att det ställvis är svårt att med full säkerhet säga, att "det ÄR den och den..." Den åtskiljande faktorn ligger annanstans....bl.a. orten, tiden tom utseendet....

            Comment


            • #21
              Qrt.S

              Har du slutat att samla på dig bilder med stämpelvarianter?
              ...eller är det bara jag som minns fel?
              Själv samlar jag bilder på stämplar, med och utan varianter,
              Möjligen väldigt nördigt för det är som du beskriver... att det är flera olika faktorer som också måste beaktas.
              Last edited by * AB *; 2022-05-01, 15:38.

              Comment


              • #22
                Du minns inte direkt fel, men jag samlar på stämplar, som jag inte funnit avbildade någonstans eller är okända eller annars "underliga/avvikande".... Att samla på stämplar som redan är avbildade i någon bok anser jag som "onödigt". Det kan bli en så ansenlig mängd och att sedan hålla koll på hela högen kan te sig synnerligen besvärligt......anser jag!

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av * AB * Visa inlägg
                  Qrt.S

                  Jag glömde att fråga dig om den sista bilden på stämpeln är tillräckligt bra som bevis på att den här varianten (utan prickar) också finns?

                  Mvh AB
                  Inga "bevis" men några exempel på vad man kan hitta på nätet (om man inte är rädd för att leta där):
                  N7 (1966) finns det inte en liten punkt efter V?
                  Click image for larger version

Name:	VH N7.jpg
Views:	1
Size:	115,4 KB
ID:	576185
                  Q7 (1969)
                  Click image for larger version

Name:	VH Q7.jpg
Views:	1
Size:	104,6 KB
ID:	576186
                  R7 (1970)
                  Click image for larger version

Name:	VH R7.jpg
Views:	1
Size:	39,5 KB
ID:	576187
                  U7 (1973)
                  Click image for larger version

Name:	VH U7.jpg
Views:	1
Size:	39,2 KB
ID:	576188

                  Comment

                  Working...
                  X