Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VH - 830H - Helsingfors - V7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • VH - 830H - Helsingfors - V7

    Ytterligare ett likadant dilemma och den här gången gäller det ett hänge i 830/1000 silver som
    också är tillverkad i Helsingfors (båtstämpeln), år 1974 (V7), så långt har jag förstått det hela,
    men vem är mästaren bakom stämpeln VH ?

    Är det :

    1 : Veikko Hamara, verksam från 1915-1985 i Helsingfors.

    eller

    2 : Väniö Hamara, verksam under åren 1939-2005 i Helsingfors.

    Möjligen är de släkt med varandra eftersom de har samma efternamn.

    Click image for larger version

Name:	025 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	61,9 KB
ID:	701475

    Click image for larger version

Name:	031.jpg
Views:	1
Size:	52,6 KB
ID:	701476

    Mvh AB

  • #2
    Veikko Hamara stämplade utan punkter 1939-1965, medan Erkki Laakso, som övertog bolaget 1965 stämplade V.H. till 1994.

    Comment


    • #3
      Började och fundera aningen, Veikko Hamara är ett "okänt" namn. VH står för Väinö Hamara f. 1907 d. 1964. Han sålde bolaget, som jag skrev.

      Comment


      • #4
        Tack för att du (Qrt.S) har hörsammat min vädjan om hjälp
        ...men vad innebär att Veikko Hamara är ett "okänt" namn

        Mvh AB

        Comment


        • #5
          @AB

          Det finns ingen känd GULDsmed registrerad med förnamnet Veikko i Finland fast namnet "Veikko Hamara" tycks förekomma här och där. Den kända och registrerade smedens förnamn var VÄINÖ f. 1907, d. 1964. Jag tror att det bara är en senare namnförväxling VEIKKO/VÄINÖ. Men! det finns i Pello en senare person som är smed och heter faktiskt Veikko i förnamn, men han är en helt annan person, som inte kan ha med detta att göra.

          Comment


          • #6
            Tack Qrt.S !

            Ja, inget är "hugget i sten" och vart efter man forskat/undersökt lite mer bakom stämplar,
            så kan man upptäcka misstag och det väsentligaste är att man korrigerar det man upptäcker,
            vilket ni i Finland är fenomenalt duktiga på.

            Namnet Veikko Hamara, verksam från 1915-1985 i Helsingfors stod med i Tukes namnregister
            när jag sökte för några veckor sedan, men nu har de tagit bort den


            Däremot finns det fortfarande lite oklarheter kvar angående VH dvs. Väinö Hamara och
            Erkki Laakso i Helsingfors för enligt Tukes stämplade Väinö mellan åren 1939-1964 och
            Erkki (som köpte bolaget) mellan åren 1965-1994


            ...och den som därefter stämplade VH mellan åren 1994-2004 och fortfarande stämplar från 2005 ->
            är inte namngiven och är (ännu) inte registrerad i Helsingfors.


            Tittar man in hos Leimat hemsida, då får man den uppfattningen att Erkki skulle ha fortsatt stämpla till 2005


            Det ska bli intressant att följa detta mysterium tills omständigheterna blir helt klarlagda.

            Comment


            • #7
              Ingen kunde väl begripa vad jag menade med de 2 första länkarna eftersom
              det inte gick att kopiera med innehållet, men vi gör så här i stället :

              Från länk 1 :
              VH Hamara V. Helsingfors 27.11.1939 10.12.1964
              VH Hamara V. Seur. Laakso E. Kultaseppä Helsingfors 7.1.1965 3.10.1994


              Från länk 2 :
              VH Hamara V. Helsingfors 27.11.1939 10.12.1964
              VH Hamara V. Seur. Laakso E. Kultaseppä Helsingfors 7.1.1965 3.10.1994
              VH 3.10.1994 18.9.2005
              VH 19.9.2005 1.9.2023

              Comment


              • #8
                Glöm TUKESregistret. Sök här:

                Detta sökregister är betydligt bättre

                Comment


                • #9
                  Jo då... min 3:e och sista infogade länk var just från https://www.leimat.fi

                  Jag kontrollerar alltid uppgifterna mellan leimat och Tukes för att se om de
                  synkroniserar med varandra, eftersom Tukes även hänvisar till leimat, och pga att
                  jag ännu inte lyckats köpa boken om de Finländska stämplarna.

                  Jag tittade även på stämpelbilden för VH inne bland designstämplar https://www.leimat.fi/sv/design/designstamplar men blev ännu mer förvirrad eftersom VH-stämpeln på bilden är kursiv och det är inte
                  VH-stämpeln på vårt hänge.

                  Om de ansvariga hos leimat hemsida vill och behöver ytterligare en stämpelbild,
                  så får de gärna kopiera min bild och infoga på deras sida.
                  Last edited by * AB *; 2022-04-28, 15:18.

                  Comment


                  • #10
                    Här får du svaret på stämplarnas utseende

                    1. Väinö Hamara stämplade VH tills han sålde företaget till Erkki Laakso
                    2. Erkki Laakso fortsatte att använda VH stämpeln men med en liten ändring. Han lade till punkter, alltså V.H.
                    3. Den kursiva VH-stämpeln är INTE en officiell smedsstämpel utan en överlopps-designstämpel (som du själv noterat!) och som inte alls skall blandas i detta.

                    Strunta i TUKES-registret, använd Leimat! TUKES är en officiell säkerhetsorganisation för olika produkter och har ett minimalt intresse för finska silverstämplar.

                    Om du har en VH-stämpel utan punkter är det den gamla stämpeln för Väinö (se ovan).

                    Vilken bok om finländska stämplar har du ännu inte funnit/köpt ??? Berätta namnet på den, så kan jag kolla här!

                    Comment


                    • #11
                      VA... ? ? ? Vad skriver du nu ?
                      Stämplade Erkki med V.H. ?
                      I vårt hänge som är tillverkat V7 = 1974 finns inte en tillstymmelse till några punkter och jag ser också att den inte är stämplad med ett H efter silverhalten 830.

                      Click image for larger version

Name:	031 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	117,8 KB
ID:	576166

                      Nu tätnar mystiken igen



                      Boken jag söker finns att köpa i Finland, men eftersom jag inte äger en egen bank eller en sedelpress, så måste jag tålmodigt avvakta tills det lokala antikvariatet kan hitta den här boken åt mig. Deras lista på eftersökta stämpelböcker kan snart gå ett varv runt jorden.

                      Click image for larger version

Name:	10925640_bukobject.jpg
Views:	1
Size:	15,8 KB
ID:	576167

                      De svenska förlagen har fortfarande inte insett vilken stor potentiell marknad det finns för just (översatta) stämpelböcker från hela världen.
                      Att hitta och köpa någon eller några icke översatta stämpelböcker är också som att leta efter en nål i en höstack.
                      Last edited by * AB *; 2022-04-29, 02:17.

                      Comment


                      • #12
                        Sstempeln förklarade detta uteblivna H:et så bra en gång i tiden på AntikPrat :

                        1968 tillkommer i Finland silverhalterna 830 resp. 925, och 813-halten försvinner 1974.
                        H:et efter siffrorna försvinner 1972.
                        Last edited by * AB *; 2022-04-29, 01:36.

                        Comment


                        • #13
                          Aha OK! Jag har boken, men vad väntar du dig att finna i den? Ursprungligen är boken tryckt 1933 och den på din bild är ett nytryck (1973) utan några som helst uppdateringar (allså faximiletryck). Det finns betydliga brister och tom fel i den. Jag har gjort säkert ett 100-tal uppdateringar och korrigeringar i den. Tyra Borg skrev den under 11år. Sedan dess har massor av nya rön gjorts. De är uppdaterade i "leimat.fi", som du även vet kan svenska av föranledd orsak :-))))). Om/när du hittar boken får du punga ut med minst 300€ för den. I tiden hittade jag 2 exemplar i Västerås !!! varav jag sålde det andra tillbaka till Sverige. Antikvariatet som sålde böckerna ville DÅ ha 1.000SEK/st för dem. De hade ingen aning om vad de saluförde! I mitt tycke behöver du inte resp. bok p. gr. av det jag berättade ovan. Saken är jämförbar med gamla Upmarks bok om svenskt silver. Nordiska museéts Gula och Blå böcker har utdaterat gamla Upmark. Inte behöver du gamla Upmark heller!

                          Comment


                          • #14
                            Qrt.S, vi är flera som har undrat detsamma, varför finns det inga punkter på namnstämpeln, när du påstår att Erkki Laakso, som övertog bolaget 1965 stämplade V.H. fram till 1994, eftersom hänget uppenbarligen är tillverkat V7 = 1974?
                            Last edited by Anna-Carin; 2022-05-26, 19:59.

                            Comment


                            • #15
                              e_v_a,
                              Du vet och de flesta andra också, som har med silverstämpling att göra, att detta INTE är en absolut vetenskap utan variationer och oklarheter förekommer ställvis. Desutom slits stämplar, går sönder och förnyas. Det jag berättat är hur man uppfattat läget och hur det är registrerat. Det finns ingenting som skulle ha hindrat Erkki Laakso att ändra sin stämpel om han av okänd orsak ville ha/göra en ny stämpel. Han kan också ha använt flere stämplar och/eller bara stämplat med gamla VH! Som sagt; oklarheter i ärendet. Bokstaven H föll förresten bort 1973. (Beslutet fattades 1972).
                              Last edited by Anna-Carin; 2022-05-26, 19:59.

                              Comment

                              Working...
                              X