Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"PRIMÖR" - Gefle Upsala Ekeby

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "PRIMÖR" - Gefle Upsala Ekeby

    Sötingen " PRIMÖR"....Gefle Upsala Ekeby. Ingen vidare info på nätet vad jag hittade. Någon som vet något?Click image for larger version

Name:	IMG_8858.jpg
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	701450Click image for larger version

Name:	IMG_8857.jpg
Views:	1
Size:	78,5 KB
ID:	701449

  • #2
    Mejlsvar från Geflekeramikens vänner:

    "Primör är tillverkad av Gefle Porslinsfabrik 1958. Hur många år den tillverkades är okänt. Materialet är flintgods, eldfast och dekoren är skapad av chefsdekoratör Eugen Trost. Dekoren består av svarta färgband samt färgprickar som ska illustrera gröna och gula ärtor. Vem som ritat formen är jag inte säker på men eventuellt Arthur Percy.
    Att det står även Upsala-Ekeby på undersidan av Primör beror på att den fabriken ägde Gefle Porslin. Men står det Gefle är det tillverkat vid fabriken i Gävle.
    Mvh Kristina Lindkvist"

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
      Mejlsvar från Geflekeramikens vänner:

      "Primör är tillverkad av Gefle Porslinsfabrik 1958. Hur många år den tillverkades är okänt. Materialet är flintgods, eldfast och dekoren är skapad av chefsdekoratör Eugen Trost. Dekoren består av svarta färgband samt färgprickar som ska illustrera gröna och gula ärtor. Vem som ritat formen är jag inte säker på men eventuellt Arthur Percy.
      Att det står även Upsala-Ekeby på undersidan av Primör beror på att den fabriken ägde Gefle Porslin. Men står det Gefle är det tillverkat vid fabriken i Gävle.
      Mvh Kristina Lindkvist"
      Tusen tack! <3

      Comment


      • #4
        Betyder siffran 358, såsom på Arabia porslin, att den är tillverkad i mars 1958?

        Comment


        • #5
          Hej e_v_a!

          Min fråga till Geflekeramikens vänner var allmänt hållen, i stil med "Finns det någon information om serien Primör?". Kristina Lindkvist har inte sett Monkan67:s bild. Jag tolkade därför svaret som att Primör började tillverkas 1958 och gjorde ingen sådan koppling till siffrorna 358.
          Men det finns det andra som gör (sanningshalten känner jag inte till, men det förefaller vederhäftigt):

          Personligen har jag inte den kunskapen.
          Mvh, Eskil

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
            Betyder siffran 358, såsom på Arabia porslin, att den är tillverkad i mars 1958?
            Svar JA. Man ser det på att tillverkningsåret och månaden är
            tresiffrigt upp till 9 (september) för att därefter bestå av fyra
            siffror för oktober, november och december. Således blir ett
            föremål tillverkat i december 1958 stämplat 1258.

            Comment


            • #7
              Tack för svar

              Comment

              Working...
              X