Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämplar på en sked

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jaha, då återstår väl bara frågan om SkogsBERG var full eller senil när han stämplade skeden? Vi väntar med spänning på experten på silverstämplar Qrt.S:s utlåtande?
    Last edited by e_v_a; 2022-04-21, 10:03.

    Comment


    • #17
      En annan vinkling har dykt upp, angående den märkliga årsstämpeln på skeden. En vanligtvis upplyst och klok person har visat mig att Skogsborgs gesällprov 1832 var en dosa och en matsked. Skulle Hjulbens sked möjligen kunna vara ett gesällarbete från 1832, som sedan stämplats en massa år senare, när Skogsborg var mästare?
      Som vanligt bara gissar och spekulerar jag. Men denna tanke skulle kännas bättre än att utpeka någon som senil eller alkoholmissbrukare.


      PS.
      Ytterligare två föremål med felvänd stämpel, städet till höger (X4, 1852, det året har jag nog inte visat tidigare):
      NATTLJUSSTAKAR, 1 par, silver, Bror Erik Skogsborg, Eskilstuna 1852, runda, rakt handtag, höjd ca 5 cm, fylld botten
      Last edited by Eskil; 2022-04-21, 17:03.

      Comment


      • #18
        Den här tråden blir bara mer och mer konstig. I den första länken sim Eskil införde överst där det visas en såld silverkanna med stämplar av BES med städet åt höger (i stället för vänster), men har ni tittat lite närmare på de andra stämplarna som också finns?

        Click image for larger version

Name:	10931681_fullsize.jpg
Views:	1
Size:	101,2 KB
ID:	576144

        Den är ju stämplad med ett P för Platina

        Click image for larger version

Name:	10931681_fullsize - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	75,2 KB
ID:	576145

        Comment


        • #19
          Det är den här länken https://www.bukowskis.com/sv/lots/99...-vikt-ca-135-g som jag menade och som Eskil infört.

          Mvh AB

          Comment


          • #20
            Jaha... den fungerade inte!
            Kanske den här fungerar bättre https://www.bukowskis.com/sv/lots/99...-vikt-ca-135-g

            Comment


            • #21
              Den gräddkannan måste vara ett unikum för mig veterligen hade inga Platinaföremål tillberkats i Sverige på den här tiden C5 (1857) eller är den stämplad G5 (1861)

              Mvh AB
              Last edited by * AB *; 2022-04-27, 02:26.

              Comment


              • #22
                Jag tror att det du tolkar som en platinastämpel, rätt och slätt är en rund skada. Vad jag förstår är platinastämpeln sexkantig, och infördes inte förrän 1925.

                Dessutom är föremålet av silver, inte platina - ytan har delvis mörknat av kontakt med luften, och platina får ingen sådan patina. Den lär vara den kemiskt stabilaste av alla smyckesmetaller, t o m stabilare än guld.

                Comment


                • #23
                  Bara för sakens skull. Det att silvret mörknar/svartnar för att det det kommit i kontakt med huden, somliga kallar det för oxidering är inte riktigt hela sanningen. Silvret reagerar inte med syret i luften. Orsaken till att silvret mörknar är, att det reagerar med svavlet i luften och föjlaktligen svartnar i denna kemiska reaktion (sulfidering). Man får det "svarta" att återgå till silver med att "koka" det i målarsoda dvs. natriumkarbonat Na2CO3, tom i matsoda, natriumbikarbonat NaHCO3. En polering "sliter" bort en del av silvret. Att polera är vanligare för att koka silvret är aningen besvärligt och för hettans skull tom "farligt". Man kan klåpa och bränna sig illa. Det är inte bara vätskan som är het utan även föremålet. Silver leder värme mycket bra. Knivar och/eller föremål med t.ex. fyllda skaft får inte "kokas". Det leder till katstrof för hartsen i knivskaftet mjuknar och bettet lossnar mm.

                  Det att även en kontakt med huden får silvret att mörkna har inte med ovannämnda att göra utan det är närmast hudens föroreningar och fett som är orsaken.
                  Detta har diskuterats här för något år sedan, använd sökfunktionen.

                  Comment


                  • #24
                    Du har helt rätt, bästa Qrt.S, och jag misstänker att flertalet är fullt medvetna om detta,
                    men just ordet oxidering har kanske tillkommit som ett förenklat samlingsord
                    för när silver svartnar?

                    Dessutom använder guld- och silversmederna ordet oxidering för deras tillverkade silverföremål
                    som på kemisk väg har oxiderats innan försäljning.


                    Mvh AB

                    Comment


                    • #25
                      ...och Anna Carin... du har helt rätt att platina (och det samma gäller även alla de andra metallerna inom kategorin Platina) vilket inte "oxiderar" utan är beständigt. Däremot är oftast stämpelraden i äldre svenska platinasmycken väldigt mörka, vilket jag länge har funderat över vad det kan bero på. Hade det något med den höga värmen som stansen måste uppnå för att kunna stämpla de äldre platinaföremålen?

                      Nu, mer i närtid, används ju laser för att gravera/stämpla de flesta ädelmetallföremål och då uppkommer inte detta fenomen.

                      Mvh AB
                      Last edited by * AB *; 2022-04-28, 15:37.

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av * AB * Visa inlägg
                        Dessutom använder guld- och silversmederna ordet oxidering för deras tillverkade silverföremål
                        som på kemisk väg har oxiderats innan försäljning.
                        Mvh AB
                        Tillåt mig då fråga, att vad sker när silversmeden "oxiderar" sitt silver, som du säger och vad reagerar syret med?

                        Jag "tror", att detta uttryck (oxidera) hör till samma kategori som begreppet "nysilver" i folkets mun. Det finns inget "nytt silver" Detta har dryftas här tidigare. Det är ju inte ens silver utan en silverfärgad legering av koppar, nickel och zink, som kan vara och ofta även är elektrolytiskt FÖRSILVRAD, som är det rätta namnet, men, men........

                        Jag igen anser, att fåtalet människor är medvetna om hur det egentligen ligger till, men sak samma.....! Det fanns dock en period under senare hälften av 1800-talet (närmast under industrialiseringen), när dessa försilvrade maskintillverkade (bruks-)föremål dök upp, att de ansågs var fina som bara attan och det tycks fortfarande ligga i här och där till en viss mån!

                        Verkar bli en evighetsdiskussion....

                        Comment


                        • #27
                          Jag motsätter inte det du Qrt.S skriver, för det är helt sant/korrekt det du beskriver att :
                          Orsaken till att silvret mörknar är, att det reagerar med svavlet i luften och följaktligen svartnar i denna kemiska reaktion (sulfidering).
                          Sälj ditt silver till oss. Vi köper silver som silverpokaler, silverfat, matsilver och silvermynt. Men även trasiga silverföremål och smycken.


                          Därför borde den korrekta benämningen vara, precis som det du Qrt.S säger/skriver att det heter SULFIDERING
                          och ingenting annat, men... men...
                          Uppenbarligen anses det att ordet oxidering (mer engelsk?) låter bättre vid marknadsföring ?
                          ...eller någon annan anledning.


                          Hos oss på Efva Attling kan du läsa mer om våra skötselråd. Välkommen in till vår webbshop eller till någon av våra konceptbutiker.

                          Silverknappen Hvorslev jewelry sagan om ringen lidköpings ringen Theresia Hvorslev Tabita Hvorslev


                          Hittade på Youtube en film hur man väldigt fort sulfiderar silversmycken till kolsvarta dito.
                          Det är bäst att du Qrt.S inte tittar på det här, för jag vill inte orsaka någon ohälsa i ditt mående.
                          You can also read the tutorial here: https://www.gempacked.com/blog/how-to-oxidize-sterling-silver-like-a-pro-with-7-simple-tricks-jewelry-design-hacks-tutor...


                          Mvh AB

                          Comment


                          • #28
                            Somliga tillverkare vill ha svarta områden av konstnärliga skäl. Det är inget fel/eller problem med det, so be it!

                            Comment


                            • #29
                              Bara för sakens skull:

                              Silversulfid har den kemiska formeln Ag2S. Silversulfid och vatten bildas då rent silver reagerar med syre och svavelväte (H2S). Svavelväte finns ofta i luften i små mängder.

                              Så här uttryckt i formel: 4Ag + 2H2S + O2 → 2Ag2S + 2H2O

                              Som jag ser det hade Anna-Carin alldeles rätt när hon beskrev processen i sitt inlägg. Detta förvånar mig inte alls, med tanke på hennes bakgrund. Det fanns ingen anledning att försöka korrigera eller tillrättalägga detta. Syret i luften reagerar inte med silvret, men är en förutsättning för att reaktionen ska ske.

                              Jag ser att Silverklubben https://silverklubben.se/skotselrad/...-missfargning/ gör ett försök att teckna en reaktionsformel, men en sådan ekvation innebär att det till vänster om pilen ska vara ekvivalent med det till höger. Hur fungerar Silverklubbens formel? Inte så bra, men det är förlåtet. De är väl inte kemister - ja, du är också förlåten Qrt, du är ju inte heller kemist, vilket vi ju redan en gång tidigare har konstaterat

                              Comment

                              Working...
                              X