När jag ska skriva datum under veckorna efter nyår brukar jag titt som tätt skriva det gamla året istället för det innevarande. Jag tror att motsvarande har hänt när årsstämpeln till den här skeden graverades. Gravören hade gjort stämplar med siffran 4 i många år, och B5 är nära början av alfabetet - risken att siffran blir fel minskar ju längre fram i alfabetet man kommer, på samma sätt som man lär sig att alltid skriva rätt årtal en bit in på det nya året.
Min teori för att förklara den avvikande års- och stadsstämpeln, är att en lokal stämpelgravör började bli lite senil. Dels graverade han gamla siffran denna gång trots att serien slagit om ett par år tidigare, så att B5 blev B4; dels glömde han att spegelvända bilden när han gjorde en ny stadsstämpel till Skogsborg några år tidigare.
Även den bästa referenslitteratur kan tyvärr visa sig ha enstaka brister, kanske är utelämnandet av den spegelvända stämpeln ett sådant fall? Jag vet inte hur vanligt det var att silversmeder bytte ut sin stämpel - om det var sällsynt kanske författarna inte har undersökt stämplar för hela verksamhetsperioden utan nöjt sig med ett stickprov. De skulle nog ha avundats oss möjligheterna som finns idag, att kunna söka på nätet och enkelt hitta jämförelsematerial.