Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Stämpelhjälp - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämpelhjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stämpelhjälp

    Vet någon vad denna stämpel på ett tennfat betyder ?

    Click image for larger version

Name:	20220330_102214.jpg
Views:	1
Size:	160,5 KB
ID:	701399

  • #2
    Det ser ganska modernt ut, tycker jag (andra halvan av 1900-talet?), och jag har tyvärr inte sett det förut. Finns det ingen mer stämpel, som antyder vilket land det rör sig om? Det är alltid trevligt att få se en bild av hela föremålet också.

    Många 1900-talsstämplar finns på https://macacke.com/, ordnat efter land, men det är knappast kompletta listor över alla tillverkare som funnits.

    En lös tanke är att det kan vara danskt - tre kronor ingår i Danmarks stora riksvapen, CV=Christian V? Men alltså inte från hans regeringstid på 1600-talet, utan i så fall någon senare anspelning på honom, och inget med de initialerna finns bland de danska exemplen på MacAcke.

    Comment


    • #3
      Jag funderade lite men kom inte på något. Tre kronor ingår ju i danska riksvapnet - men då utifrån att man har ansett sig ha anspråk på Sverige och symbol just för Sverige. Finns ju andra platser som använder tre kronor, men det känns som det är Sverige som åsyftas här. Tänkte mig någon stad - Kristianstad har ju Kristian IV:s monogram i vapnet då han grundade staden. Kommer dock inte på något i Sverige med koppling till Kristian V.

      Comment


      • #4
        Det finns en liknande stämpel här, med andra bokstäver. Men ingen ID:
        This Plates item by SuperiorVintageGoods has 2 favorites from Etsy shoppers. Ships from Pewaukee, WI. Listed on Dec 5, 2022


        (Mitt bidrag till ytterligare förvirring).

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Eskil
          Här är bilden, som jag försökte länka till:
          [ATTACH]189259[/ATTACH]
          Ja just det - jag glömde svara; ditt längre inlägg kom emellan. Bra hittat!

          När jag ser de här två stämplarna tänker jag att en man har gjort ett firmamärke av sina initialer, och när en son eller annan släkting senare tagit över har han bytt ut en initial så att det stämmer med hans eget namn. Men vilka dessa C. von/van/V. O. och F. von/van/V. O. i så fall kan ha varit, har jag ingen aning om.

          Comment


          • #6
            Dessa båda stämplar har tydligen vållat huvudbry tidigare:

            Comment

            Working...
            X