Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avlägsna fyllning från silverljusstakar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Avlägsna fyllning från silverljusstakar

    Jag har ett par små silverljusstakar från 1852 som är fyllda med harts av något slag. En brunröd blandning som mest av allt liknar sigillack. Hartsen är dessvärre gammal och sprucken och så skör att det lossnar bitar och rött damm varje gång man flyttar på ljusstakarna, vilket inte är så trevligt. Jag har funderat på att helt avlägsna hartsen, som dessutom, vad jag gissar, inte är samtida med ljusstakarna utan ett senare tillägg.

    Har nån erfarenhet av dylikt? Vad är den bästa metoden att avlägsna harts? Bara knacka loss? Jag antar att hartsen har en rätt låg smältpunkt, så vore det möjligt att upplösa den med kokande vatten? Eller är det bättre att överlåta hela saken åt en expert?

    En annan sak jag funderat på är när man egentligen började fylla ljusstakar med harts. De fåtaliga gustavianska silverljusstakar jag vänt och vridit på har saknat fyllning. Har på känn att fyllning är nåt man började med under andra halvan av 1800-talet (när silverplåten blev tunnare och ljusstakarna lättare?), men detta är bara en gissning.

  • #2
    Tyvärr kan jag inte svara på den historiska biten, men i alla fall något om harts.

    Jag läste på lite om harts för några år sedan, för jag ville ta reda på om det går att reparera knivar med hartsfyllt skaft. Vad jag minns, så smälter det vid ca 100 grader eller strax däröver (obs - mycket brandfarligt!). Man kan köpa harts i dansbutiker, fann jag (det används för att få bättre grepp med skorna), ev säljs det under den engelska benämningen rosin. Så det borde gå att värma upp kniven, kanske i vattenbad, så att fyllningen mjuknar, och därvid peta i lite mer harts för att få det stabilare. Men det blev aldrig att jag köpte och testade.

    Att knacka loss låter riskabelt i mina öron, kanske värma ljusstakarna försiktigt istället? T.ex. att ha ljusstaken i kokande vatten eller inte alltför varm ugn en stund, med botten upp, för att se om hartset mjuknar och flyter ut så att det inte flisar och skräpar ner i fortsättningen (edit: eller försöka hälla ut det medan det är mjukt). Hur man nu värmer på ett säkert sätt utan att riskera att skada ljusstaken.
    Last edited by Anna-Carin; 2022-03-23, 14:56.

    Comment


    • #3
      Tack för svaret Anna-Carin. Jag tror jag börjar med kokande vatten och ser hur det går. Hartsen är så spröd att man kan smula sönder den med bara fingrarna, men om man kunde få den att mjukna och "hälla ut" den, så blev slutresultatet säkert prydligare.

      Comment

      Working...
      X