Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön karaff utan stämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Grön karaff utan stämpel

    Hej hallå!

    Någon som har koll på vart denna kan vara ifrån och vad den kanske är värd? Känns rejäl och mycket snyggare utan kork, men hittar inte mycket när jag bildgooglar.

    Click image for larger version

Name:	20220321_182549.jpg
Views:	1
Size:	96,3 KB
ID:	701348

    Passar på att fråga om någon vet ifall man kan öppna en samlingstråd? Har många (kanske ett antal hundra) objekt vi undrar om, och känns överflödigt att starta en ny tråd för varje

    mvh,
    bror vintage

    Edit: oj, bilden blev snurrad av forumet, så knas!
    Nybörjare som fått tag på massa bös - ödmjuk till vår okunskap.

    @bror.vintage på instagram

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Visst kan man posta igen i befintliga trådar; egna eller andras, om man hittar någon i samma ämne. Har du hunnit bekanta dig med forumet, och sett i vad mån du själv kan söka svar på en del av sakerna du undrar över?

    Ett tips, om du tycker forumets sökfunktion är knölig, är att söka på forumet via Google. Något av dina allmogefat var stämplat Engelholm; då kan du söka med den här texten på Google...

    engelholm site:precisensan.com/antikforum/

    ... så får du upp träffar på en rad trådar som innehåller det ordet. Söker du efter något annat byter du förstås ut Engelholm mot ett eller flera andra ord.

    Du skriver att du har ett antal hundra objekt du undrar om. Sådär spontant, så känner jag att det kan bli lite mycket om någon postar flera hundra frågor i rask takt på ett entusiastforum med ganska få aktiva. Speciellt om det är i egenskap av storskalig säljare som du söker information; då är det risk att intresset för att svara inte blir så stort.

    Comment


    • #3
      Hej Anna-Carin!

      Tack för ditt utförliga svar, googletipset kommer nog till bra användning och bara det leda till färre trådar - vbulletin är ju inte direkt känt för att vara smidigt

      Vi är inte storsäljare utan två privatpersoner som fått tag på en massa bös och försöker lära oss bäst vi kan, men tanken med att posta på PES är att det såklart ska vara kul för alla inblandade!

      Om det känns som spam eller ovälkommet vill vi absolut inte störa stämningen på forumet - så tack för din feedback.

      Rent spontant, tror du det finns folk härinne som skulle tycka det är trevligt att gräva lite med oss? Tänkte att det i så fall kanske är lättast att jag gör en samlingstråd och uppdaterar den tidvis, just för att slippa fylla hela forumet.

      Alla tips och tankar är välkomna!
      Nybörjare som fått tag på massa bös - ödmjuk till vår okunskap.

      @bror.vintage på instagram

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av bror.vintage Visa inlägg
        Rent spontant, tror du det finns folk härinne som skulle tycka det är trevligt att gräva lite med oss?
        Du får väl helt enkelt testa och se vilken respons du får, det låter som att du har en bra attityd. Jag är så att säga mer intresserad av att svara på frågor om saker som folk gillar och vill behålla, än om sånt de bara tänker sälja vidare, men smaken är olika.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
          Du får väl helt enkelt testa och se vilken respons du får, det låter som att du har en bra attityd. Jag är så att säga mer intresserad av att svara på frågor om saker som folk gillar och vill behålla, än om sånt de bara tänker sälja vidare, men smaken är olika.
          Rimligt - vi tar det långsamt och ser vad folk känner helt enkelt! Tycker det verkar vara väldigt god stämning på forumet och det vill vi bara bidra till.

          Önskar att jag kunde bidra mer till diskussionen och andra trådar, men expertisnivån ligger någonstans nere på promillen, så det kommer ta ett tag innan man är en mer konstruktiv medlem. Tack i förväg för ert tålamod, kommer absolut inte ta illa upp om ni säger tack men nej tack framöver

          Edit: sökningen på Engelholm ledde mig till en toppentråd som nu grävs igenom.
          Last edited by bror.vintage; 2022-03-23, 19:29.
          Nybörjare som fått tag på massa bös - ödmjuk till vår okunskap.

          @bror.vintage på instagram

          Comment


          • #6
            Vad jag kan se på din gröna karaff med en plastgrej som proppen förs ned i så ser den för mig ut att vara maskingjord,
            det krävs bilder på formskarvar och hur långt upp på regalinen dom går, bilder på botten, mäta så man får storleken på objektet,
            ta bilder på föremålen med neutral bakgrund, det blir hiskerligt rörigt om föremålet står i en svärm med andra grejer.

            Värde brukar vi inte svara på här på PES men vi kan ju svara i bland om hur ovanlig mm saker kan vara,
            oftast så har maskinblåst glas ett ringa värde.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
              Vad jag kan se på din gröna karaff med en plastgrej som proppen förs ned i så ser den för mig ut att vara maskingjord,
              det krävs bilder på formskarvar och hur långt upp på regalinen dom går, bilder på botten, mäta så man får storleken på objektet,
              ta bilder på föremålen med neutral bakgrund, det blir hiskerligt rörigt om föremålet står i en svärm med andra grejer.

              Värde brukar vi inte svara på här på PES men vi kan ju svara i bland om hur ovanlig mm saker kan vara,
              oftast så har maskinblåst glas ett ringa värde.
              Hirvi
              Förstod att detta inte var rätt plats att leta värde - så kommer undvika den frågan framöver

              Du har helt rätt i att den är maskingjord, och verkar inte vara så hög kvalitet nu när jag tagit ett par dagar på att läsa på om glas.

              Just den här tråden kan vi nog stänga, så ska jag försöka vara lite mer försiktig med vilka objekt jag lägger upp här framöver så det inte blir en massa strunt.

              Tack för svar!
              Nybörjare som fått tag på massa bös - ödmjuk till vår okunskap.

              @bror.vintage på instagram

              Comment

              Working...
              X