Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennstämplar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tennstämplar.

    Hej! Har 2 st kallskålar i tenn med för mig okända stämplar. Kan inte se någon årsstämpel. Fat 1 har D 22 cm. Kan se 3 "ringar" men inte mycket mera. Utländskt? Kan det vara 1700-tal? Fat 2 med D 18 cm har 2 stämplar med blommor och 2 otydliga stämplar. Kan det vara 1700-tal. Svenskt? Jag vet att det finns duktiga personer som vet mycket om tennstämplar på den här sidan och vore tacksam för tips.
    Bifogade filer

  • #2
    Hej!
    Den nedre kallskålens stämplar finns återgivna i min tennbok, och det stämmer att det är svenskt 1700-tal. Blomstämpeln tillhörde Isak Klemm, verksam i Örebro 1749-1765. Hans initialer I K står ovanför blomman men syns inte så bra här. Mellan blomstämplarna står ett fraktalt gement 'd', som är årsstämpeln för 1762. Ovanför den finns en stämpel med Örebros stadsvapen (en örn). Överst är sveastämpeln, tre kronor på tvärrandig botten (som heraldiskt betyder blå färg), som användes som kontrollstämpel på svenskt tenn fr o m 1754.

    Jag är däremot mycket osäker på den övre skålen. Stämplarna är extremt svåra att tyda; bristen på detaljer kan möjligen bero på att de är hårt slitna, för som de ser ut här så har de föga likhet med bokens runda stämplar, utom i ett par små detaljer som jag vill återkomma till senare. Det är möjligt att handtagen kan bidra till identifieringen, för de var ofta unika för en mästare eller ärvdes med verkstaden. Skulle du alltså kunna posta en bättre bild av handtagen på den övre skålen, så jag kan se om de matchar den tenngjutare jag misstänker det kan vara? Du kan ju också passa på att kika efter spår av sveasköld och årsstämpel (en bokstav + troligen en siffra) på denna!

    Comment


    • #3
      Hej! Tack så mycket Anna-Carin för ditt uttömmande svar om kallskål 2. Verkligen intressant att veta vem som gjort skålen. Skickar foton på handtagen till kallskål 1. Kan tyvärr inte hitta några ytterligare stämplar eller årsstämplar. Med mycket god vilja skulle det kanske finnas ett G och (A?H?) i en av ringarna men det är mycket otydligt i så fall.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Jag har också grubblat över den(de?) bokstäver man tycker sig se i ena stämpeln men den verkar inte matcha någon stämpel i boken (de runda/ovala stämplarna är ganska få; rektangel eller sköldform är vanligare). Eftersom den är placerad mellan de två andra stämplarna borde den vara stadsstämpeln, och bokstäver i stadsstämplar brukar vara mycket större än så. Frågan är om det verkligen är en bokstav, eller en skada i ytan.

        Tyvärr kan jag inte säga någonting säkert, men jag ska berätta vem tillverkaren kanske skulle kunna vara.

        Ovala stämplar är alltså ovanliga. Dina stämplar är stående ovaler vilket är ännu ovanligare. Dessutom har de en påtagligt tjock bård runtom, vilket också är ovanligt. I Västerås fanns dock en mästare Hans Wicksten verksam 1782-1810, som hade en sådan stämpelm, betecknad 505d nedan. Hans son Lars Fredric Wiksten hade stämpeln 503a nedan, han var bara verksam 1811-1814. Hans totala tillverkning var mindre än tiondelen av faderns. Men som du ser så är de ju väldigt olika i övrigt, jag kan inte att urskilja några andra detaljer som överensstämmer, utom möjligen att de små hålen i din högra stämpels bård antyder en likhet med strecken i Hans Wickstens stämpel (men det är väl troligare att de bara är skador).
        Click image for larger version

Name:	tmp_Wiksten.jpg
Views:	1
Size:	10,6 KB
ID:	576065 Click image for larger version

Name:	tmp_okänd2.jpg
Views:	1
Size:	29,4 KB
ID:	576066

        Stämpeln i mitten tycker jag har en viss likhet med Västerås-stämpeln som Hans Wicksten använde; nr 505 nedan. Tänk bort den bokstavsliknande formen och titta på ovalen som formar kronans nederkant, och sicksacklinjen ovanför som antyder kronans form (på ett slitet avtryck är det främst de stora formerna som syns, detaljerna försvinner).
        Click image for larger version

Name:	tmp_Västerås.jpg
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	576067

        Jag tog en av dina handtagsbilder och spegelvände och vred för att jämföra med en bild från en kallskål av Hans Wicksten. Du ser hur hårt sliten din är; detaljerna är uppmjukade eller utplånade. Visst liknar de varadra, jag ser väl inget som utesluter att det skulle vara samma tillverkare, men slitaget gör det omöjligt att veta.
        Click image for larger version

Name:	tmp_Wiksten2.jpg
Views:	1
Size:	21,5 KB
ID:	576068 Click image for larger version

Name:	tmp_okänd.jpg
Views:	1
Size:	16,5 KB
ID:	576069

        Så Hans Wicksten i Västerås är den enda svenska tenngjutare med liknande stämplar som jag har hittat men jag är ändå tveksam, ytterst tveksam, eftersom olikheterna är så stora. Frågan är om den kan vara gjord utanför nuvarande Sverige; Finland hade samma stämpelsystem innan 1809 eftersom det tillhörde Sverige då, men jag har ingen litteratur om stämplarna och finländskt tenn verkar vara mycket sällsynt. Jag vet inte om kallskålar har förekommit i Norge och Danmark, inte heller hur man stämplade där. Längre bort känns ännu mer osannolikt.

        Så, detta var tyvärr ett riktigt långrandigt sätt att säga att jag inte vet säkert och knappt vågar gissa.

        Comment


        • #5
          Tennstämplar

          Hej! Tack för ditt senaste svar. Det kan mycket väl vara skador eller nötningar som framkallar de suspekta bokstäverna. Verkligen svårt att avgöra det när botten är så nött.Men så är det ju ofta med gamla tennföremål. Jag vet inte hur många gånger jag sett "okända stämplar" vid auktion av äldre tennföremål. Jag kan hålla med om att handtagen liknar varandra och jag tycker mig se de 9 små punkterna på sidan av ditt handtag återkommer i någon form av "urgröpningar"på mitt, men det kanske inte är någon ovanlig likhet. Stämpeln i mitten kan väl eventuellt motsvara 505 men mycket osäkert med tanke på förslitningen. Man skulle väl ändå kunna säga att kallskålen är från slutet av 1700-talet med otydliga stämplar. Möjligen tillverkat av Hans Wicksten d.ä. 1787 - 1806, Västerås.

          Comment


          • #6
            Jo, det är en bra beskrivning. Troligen från slutet av 1700-talet och möjligen av Wicksten. Pärlbården på handtagen var vanlig från sent 1700-tal och framåt (gustavianskt stildrag som sen hängde kvar), exemplen i boken visar flera olika varianter. Wickstens har större pärlor än många andra.

            Det var roligt att få se dina fina kallskålar!
            Last edited by Anna-Carin; 2022-03-17, 07:27.

            Comment


            • #7
              Tack för hjälpen med tennstämplarna! Med vänlig hälsning

              Comment

              Working...
              X