Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad står det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad står det?

    Hej
    Köpte detta lilla charmiga tryck med fin ram men är helt perplex vad det står. Det skulle vara kul att veta vem som tecknat den men hittar ingen med det namnet när jag söker. Är det någon som kan peka åt rätt håll?
    Tacksam för all hjälp. 

    Mvh //Petra
    Bifogade filer

  • #2
    Hans Gielge (1901-1970), engagerad i Österrikisk folkkultur och folkmusik. En kort biografi finns på https://second.wiki/wiki/hans_gielge . Kammerhof Museum hade en utställning 2020 om honom, och i deras text nämns att han 1937 publicerade en magnifik handillustrerad bok "Klingende Berge", detta kanske är ett särtryck från den?

    Comment


    • #3
      Åh tack Anna-Carin. Då ska jag läsa på lite om honom! Och försöka översätta. 😊

      Mvh Petra

      Comment


      • #4
        När jag först såg texten tänkte jag att det var en blodigare version av "Bä, bä, vita lamm". I denna text blir dock bocken (gems, Rupicapra rupicapra) skjuten. Tanken verkar vara att göra kläder av den, ev. också något annat. Jag letade efter en översättning av texten, men hittade bara denna visa, med samma inledning. Men texten för övrigt verkar inte vara densamma:
        Alle Filme, Serien, Dokus, Reportagen und Magazine des Bayerischen Rundfunks immer und überall. Jetzt anschauen!


        Ausseerland, som det står på baksidan, är en region i nordvästra Österrike.

        Mvh, Eskil

        Comment

        Working...
        X