Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vet vad det här är? Begravning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Någon som vet vad det här är? Begravning?

    Hej

    Jag hittade de här två föremålen i en arve-låda. Är det någon som vet vad det är för något. Funderade på om det kan var något som användes vid en begravning?

    Den högra är försedd med en hake längst upp, så den ska uppenbarligen hängas upp. I den andra änden är det som en dekorerad "klädnypa" där något ska fästas. Tillverkad i okänd metall (finner inga stämplar). Den ser ut att vara från ca 1900.

    Är det någon som vet vad de användes till?
    Tacksam för hjälp
    Bifogade filer

  • #2
    Kan vara en spjälltofs till kakelugnsspjäll? http://alltomkakelugnar.se/tillbehor/spjallband/

    Comment


    • #3
      En gissning:
      Det skulle möjligen kunna vara något som kallas chatelaine. Ett fickur med en sådan blir lättare att fiska upp ur fickan.

      Comment


      • #4
        Den med klämman och haken skulle kunna vara en kjollyftare/kjolhållare, alltså en "tång" för att lyfta kjolfållen en smula när den riskerade att smutsas av marken.

        I så fall tror jag haken är till för att fästa den i midjan på kjolen när den inte används (edit: nja, kanske inte - se nedan istället). Jämför denna som har både klämma och hake.

        Edit: nu ser jag ordet släphållare också, alltså för att hålla upp släpet från golvet vid dans så att ingen trampar på det. I så fall sattes nog haken fast i plagget på något lämpligt ställe vid användningen så man slapp hålla det i handen.
        Last edited by Anna-Carin; 2022-03-03, 15:16.

        Comment


        • #5
          Tack så mycket för svar! Jag ska leta vidare och jämföra med bilder. Det ena är säkert en släp/kjolhållare. Den ser ju precis ut som på bilderna, men min variant är lite mer dekorerad. Jag bär sällan släp som behöver hakas upp, så kanske lämnar jag in den på något museum om de är intresserade.

          Mvh
          abc

          Comment

          Working...
          X