Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vet ålder på Gustavsberg Styx?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Någon som vet ålder på Gustavsberg Styx?

    Click image for larger version

Name:	20220130_181942.jpg
Views:	1
Size:	55,9 KB
ID:	701165Click image for larger version

Name:	20220130_182005.jpg
Views:	1
Size:	29,7 KB
ID:	701166

  • #2
    Stämpeln tyder på att servisen tillverkades någon gång mellan åren 1920 - 1945, enligt

    Den inpressade stämpeln tyder på 1930- 1940-tal.

    Click image for larger version

Name:	Vingdals 1982 (2).jpg
Views:	1
Size:	95,0 KB
ID:	575934

    Comment


    • #3
      Nja, det här är den inpressade med årtal, 1910-1940. Stilen säger mig att den borde vara 1910- eller 1920-tal, även om en del varit förvånansvärt långlivade. Men, det finns som sagt ett inpressat årtal, med bättre foton går det kanske att läsa, men ibland är de verkligen oläsliga.

      Comment


      • #4
        Nja, då borde väl den inpressade stämpeln ha stavningen Gustafsberg, inte Gustavsberg?

        Comment


        • #5
          Jag tänkte inte på det, men undrar om stämpeln verkligen stavar med f fram till 1940? Jag kunde ha tittat och jämfört men undrar hur mycket jag har här hemma lättillgängligt. Kanske har vi behandlat det i någon annan tråd. Helst klart är det dock stämpeln med årtal i, jag ser två siffror höger om ankaret, jag kan dock inte läsa dem.
          Last edited by FBQ; 2022-01-31, 08:16.

          Comment


          • #6
            Ja, det finns något där till höger om ankaret - men frågan är om det är siffror.
            Kanske kan mirakelmartin se vad det är?
            "Styx" kan jag inte hitta alls, kanske är dekoren inte ritad vid Gustavsberg.


            Ankarets övre del ser faktiskt ut som stämpeln med årtal, ser jag nu.
            Last edited by Eskil; 2022-01-31, 09:26.

            Comment


            • #7
              Gjorde en snabb tur i förrådet. Assett från 1916 hade f, blomkruka med årtalet oläsligt har f. Har en blomkruka från 1921 men den stod lilla till så det fick vara.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Nja, det här är den inpressade med årtal, 1910-1940. Stilen säger mig att den borde vara 1910- eller 1920-tal, även om en del varit förvånansvärt långlivade. Men, det finns som sagt ett inpressat årtal, med bättre foton går det kanske att läsa, men ibland är de verkligen oläsliga.
                Nja … du uttalar dig gång på gång tvärsäkert om hur saker och ting ligger till, emot samtlig expertis, jag är mäkta imponerad, NOT
                Last edited by e_v_a; 2022-02-01, 06:47.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
                  Nja … du uttalar dig gång på gång tvärsäkert om hur saker och ting ligger till, emot samtlig expertis, jag är mäkta imponerad, NOT
                  Ok, berätta gärna hur det är i stället.

                  Comment


                  • #10
                    Det här är ingen tävling, "Vem vet mest". Jag utger mig inte för att vara någon expert på än det ena, än det andra. Jag litar i stort på den facklitteratur som finns att tillgå, tex Vingedals, Rörstrand av Nyström m fl. Mässing av Sigurd Erixon, ”Svensk keramik under 1900-talet” bara för att nämna några eller som Jane Fredlund uppger i ”Stora Antik Boken” att Gustavsberg övergick till att stava med V i stället för med F under 1918 – 1920. Jag tror att hon har bättre koll på det än vad jag har. Måhända är jag naiv, men att utge sig för att veta mer eller bättre, att påstå att de uppgifter som finns där är felaktiga, utan att ange alternativ källa, det tyder på en dragning åt narcissism.
                    Last edited by e_v_a; 2022-02-01, 09:05.

                    Comment


                    • #11
                      Det ser ut att vara MITT misstag och jag vill inte att det leder till ytterligare konflikt.

                      Comment


                      • #12
                        Försökte zooma på djupstämpeln och fick för mig att
                        årtalet ser ut att börja med en 2-a, kanske 1920 alt.
                        1923. Att man inte hittar STYX i litteraturen kan ju
                        ha att göra med att det inte är namnet på en hel
                        bordsservis utan enbart en kaffe do. Dessa brukar
                        inte alltid gå att hitta.

                        Comment


                        • #13
                          De som är konsthistoriskt bevandrade brukar kunna ringa in ålder ganska bra. Hängande girlander, blommor, streck, flätmönster samt form tycker jag som amatör att någonstans mellan nationalromantik och jugend borde passa? 1910-tal?
                          Last edited by Lars M; 2022-02-01, 13:30.

                          Comment


                          • #14
                            Hyfsat.....

                            ....lika stämplar med dessa på en tallrik
                            från 1922. PS motivet Göteborgsutst. 1923
                            finns på andra sidan.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              De som är konsthistoriskt bevandrade brukar kunna ringa in ålder ganska bra. Hängande girlander, blommor, streck, flätmönster samt form tycker jag som amatör att någonstans mellan nationalromantik och jugend borde passa? 1910-tal?
                              Absolut - jag säger att mönstret absolut är modernt på 1910-tal, eller möjligen lite efter i början av 1920-talet. Jag ville väl dock lämna öppet att den av något skäl kunde ha producerats eller funnits kvar i produktion lite senare också.

                              Comment

                              Working...
                              X