Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vet ålder på Gustavsberg Styx?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Modet skiftar och återkommer med jämna mellanrum,
    däremot är ju stämplarna mer säkra indikatorer över
    när det begav sig.
    Last edited by prylsnubben; 2022-02-02, 16:12.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Modet skiftar och återkommer med jämna mellanrum,
      däremot är ju stämplarna mer säkra indikatorer över
      när det begav sig.
      Jag tycker väl att det ofta går att säga mycket kring modellen. I det här fallet var väl dina stämpelexempel entydiga belägg som högst sannolikt ringar in tillverkningstiden ganska väl.

      Comment


      • #18
        Jag har tidigare uppfattat dig FBQ som en kunnig och kultiverad person här på forumet, vad har hänt?
        Last edited by e_v_a; 2022-02-04, 07:49.

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
          Jag har tidigare uppfattat dig FBQ som en kunnig och kultiverad person här på forumet, vad har hänt?
          Jag kan försöka förklara, jag brydde mig inte om att läsa ditt inlägg om vad Jane Fredlund skrev. Mest hade det att göra med att du beter dig, förlåt att jag säger det som en skitstövel.

          Jag har Jane Fredlunds bok någonstans och har säkert läst detta, men hade det inte i huvudet just nu. Det var dock min misstanke att det förhöll sig så att Gustavsberg hade ändrat stavningen ungefär då och att det var orsaken till den annorlunda stavningen. Därför efterfrågade jag exempel på stämplar. Att Jane Fredlund skrev så hade kunnat betyda att det stämt, eller så hade hon haft fel. Men om du berättat vad Jane Fredlund skrev i stället för komma med insinuationer så hade vi ju kunnat fokusera på att konstatera om det verkade rimligt med att stavningen ändrades någon gång 1918-1920 eller om det fanns skäl att misstro uppgiften.

          Men jag vet ju inte - kanske är du omedveten om att du beter dig otrevligt - eller så är du bara ute efter att trolla och se hur mycket konflikter du lyckas skapa på det här forumet. Då tänker jag att det är bättre att strunta i inläggen.

          Comment


          • #20
            Varför ?

            ....Hej e_v_a, varför negligerar Du mig nuförtiden ?

            Comment


            • #21
              Kanske det Prylsnubben, men jag tycker att du har skött dig bättre på sista tiden, förutom din otrevliga kommentar till Alegni under tråden "FM Konstglas Ronneby / Marcolin":

              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Tack för föreläsningen alegni, men FM-glas är ju inte ett av mina
              specialintressen, det känns inte så viktigt att behöva en fotokurs
              för att bedöma mitt föremål. På andra trådar fotograferar man med
              mobilen och bilderna blir lite hursomhelst, det är ju inte så kul alla
              gånger kanske men på FM-tråden känns det som att man även ska
              ha fotografering som specialintresse. Går det inte att identifiera
              korsnäbben så går det inte, ingen fara.
              En fantastisk tråd är det iaf, jag vill inte att den ska bli sönderhackad.

              Mvh prylsnubben Bosse Carlsson

              PS Jag skulle inte lagt in en fråga på en dokumentationstråd, fel av mig!
              Men det skötte Alegni så bra om själv med den äran:

              Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Prylsnubben, jag funderade lite mer på din fågel när jag var ute, och kom på några intressanta saker jag skulle kolla upp när jag kom hem. Som samlare är jag van att jämföra/titta på detaljer. Tror möjligen att jag är på rätt spår … men så ser jag ditt svar. Vilken trist attityd du uppvisar. Men jag ska inte ”föreläsa” för dig med mina teorier, istället önskar jag dig lycka till med id för din fågel.
              Jag kan ju inte orka att hålla efter alla uppblåsta gubbar här på egen hand, förlåt FBQ
              Last edited by e_v_a; 2022-02-04, 16:10.

              Comment


              • #22
                En av de uppblåsta uppskattar att Du säger
                förlåt till FBQ, var det från hjärtat, att jag säger
                "fel av mig till alegni" räknas dock inte tydligen.
                Men karlar är ju som dom är, alltså sämre.......

                Adm. får gärna för mig rensa tråden från inlägg
                av "fula gubbar".
                Last edited by prylsnubben; 2022-02-04, 16:17.

                Comment


                • #23
                  Hej och tack för svar. Det står ju faktiskt ett årtal vid ankaret om man tittar noga. 1928, hade ej lagt märke till det. Då kan man konstatera att stavning med v förekommer före 1940 vilket ju va ett spörsmål. Ursäkta för sent svar men jag trodde jag skulle få ett mail om någon svarade på tråden.

                  Comment

                  Working...
                  X