Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Någon som vet ålder på Gustavsberg Styx?

Någon som vet ålder på Gustavsberg Styx?

Namn:  20220130_181942.jpg
Visningar: 171
Storlek:  55,9 KBNamn:  20220130_182005.jpg
Visningar: 175
Storlek:  29,7 KB

Stämpeln tyder på att servisen tillverkades någon gång mellan åren 1920 - 1945, enligt
    https://www.signaturer.se/Sverige/gustavsberg.htm
    Den inpressade stämpeln tyder på 1930- 1940-tal.

Namn:  Vingdals 1982 (2).jpg
Visningar: 129
Storlek:  95,0 KB

Nja, det här är den inpressade med årtal, 1910-1940. Stilen säger mig att den borde vara 1910- eller 1920-tal, även om en del varit förvånansvärt långlivade. Men, det finns som sagt ett inpressat årtal, med bättre foton går det kanske att läsa, men ibland är de verkligen oläsliga.

Nja, då borde väl den inpressade stämpeln ha stavningen Gustafsberg, inte Gustavsberg?

Jag tänkte inte på det, men undrar om stämpeln verkligen stavar med f fram till 1940? Jag kunde ha tittat och jämfört men undrar hur mycket jag har här hemma lättillgängligt. Kanske har vi behandlat det i någon annan tråd. Helst klart är det dock stämpeln med årtal i, jag ser två siffror höger om ankaret, jag kan dock inte läsa dem.
    Senast redigerat av FBQ den 2022-01-31 klockan 09:16.

Ja, det finns något där till höger om ankaret - men frågan är om det är siffror.
    Kanske kan mirakelmartin se vad det är?
    "Styx" kan jag inte hitta alls, kanske är dekoren inte ritad vid Gustavsberg.

Ankarets övre del ser faktiskt ut som stämpeln med årtal, ser jag nu.
    Senast redigerat av Eskil den 2022-01-31 klockan 10:26.

Gjorde en snabb tur i förrådet. Assett från 1916 hade f, blomkruka med årtalet oläsligt har f. Har en blomkruka från 1921 men den stod lilla till så det fick vara.

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Nja, det här är den inpressade med årtal, 1910-1940. Stilen säger mig att den borde vara 1910- eller 1920-tal, även om en del varit förvånansvärt långlivade. Men, det finns som sagt ett inpressat årtal, med bättre foton går det kanske att läsa, men ibland är de verkligen oläsliga.
    Nja … du uttalar dig gång på gång tvärsäkert om hur saker och ting ligger till, emot samtlig expertis, jag är mäkta imponerad, NOT
    Senast redigerat av e_v_a den 2022-02-01 klockan 07:47.

Citat Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
    Nja … du uttalar dig gång på gång tvärsäkert om hur saker och ting ligger till, emot samtlig expertis, jag är mäkta imponerad, NOT
    Ok, berätta gärna hur det är i stället.

Det här är ingen tävling, "Vem vet mest". Jag utger mig inte för att vara någon expert på än det ena, än det andra. Jag litar i stort på den facklitteratur som finns att tillgå, tex Vingedals, Rörstrand av Nyström m fl. Mässing av Sigurd Erixon, ”Svensk keramik under 1900-talet” bara för att nämna några eller som Jane Fredlund uppger i ”Stora Antik Boken” att Gustavsberg övergick till att stava med V i stället för med F under 1918 – 1920. Jag tror att hon har bättre koll på det än vad jag har. Måhända är jag naiv, men att utge sig för att veta mer eller bättre, att påstå att de uppgifter som finns där är felaktiga, utan att ange alternativ källa, det tyder på en dragning åt narcissism.
    Senast redigerat av e_v_a den 2022-02-01 klockan 10:05.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •