Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Någon som vet ålder på Gustavsberg Styx?

Det ser ut att vara MITT misstag och jag vill inte att det leder till ytterligare konflikt.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Försökte zooma på djupstämpeln och fick för mig att
    årtalet ser ut att börja med en 2-a, kanske 1920 alt.
    1923. Att man inte hittar STYX i litteraturen kan ju
    ha att göra med att det inte är namnet på en hel
    bordsservis utan enbart en kaffe do. Dessa brukar
    inte alltid gå att hitta.

De som är konsthistoriskt bevandrade brukar kunna ringa in ålder ganska bra. Hängande girlander, blommor, streck, flätmönster samt form tycker jag som amatör att någonstans mellan nationalromantik och jugend borde passa? 1910-tal?
    Senast redigerat av Lars M den 2022-02-01 klockan 13:30.

Reg.datum
    mar 2009

Hyfsat.....

....lika stämplar med dessa på en tallrik
    från 1922. PS motivet Göteborgsutst. 1923
    finns på andra sidan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    De som är konsthistoriskt bevandrade brukar kunna ringa in ålder ganska bra. Hängande girlander, blommor, streck, flätmönster samt form tycker jag som amatör att någonstans mellan nationalromantik och jugend borde passa? 1910-tal?
    Absolut - jag säger att mönstret absolut är modernt på 1910-tal, eller möjligen lite efter i början av 1920-talet. Jag ville väl dock lämna öppet att den av något skäl kunde ha producerats eller funnits kvar i produktion lite senare också.

Reg.datum
    mar 2009
    Modet skiftar och återkommer med jämna mellanrum,
    däremot är ju stämplarna mer säkra indikatorer över
    när det begav sig.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2022-02-02 klockan 15:12.

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Modet skiftar och återkommer med jämna mellanrum,
    däremot är ju stämplarna mer säkra indikatorer över
    när det begav sig.
    Jag tycker väl att det ofta går att säga mycket kring modellen. I det här fallet var väl dina stämpelexempel entydiga belägg som högst sannolikt ringar in tillverkningstiden ganska väl.

Jag har tidigare uppfattat dig FBQ som en kunnig och kultiverad person här på forumet, vad har hänt?
    Senast redigerat av e_v_a den 2022-02-04 klockan 06:49.

Citat Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
    Jag har tidigare uppfattat dig FBQ som en kunnig och kultiverad person här på forumet, vad har hänt?
    Jag kan försöka förklara, jag brydde mig inte om att läsa ditt inlägg om vad Jane Fredlund skrev. Mest hade det att göra med att du beter dig, förlåt att jag säger det som en skitstövel.

Jag har Jane Fredlunds bok någonstans och har säkert läst detta, men hade det inte i huvudet just nu. Det var dock min misstanke att det förhöll sig så att Gustavsberg hade ändrat stavningen ungefär då och att det var orsaken till den annorlunda stavningen. Därför efterfrågade jag exempel på stämplar. Att Jane Fredlund skrev så hade kunnat betyda att det stämt, eller så hade hon haft fel. Men om du berättat vad Jane Fredlund skrev i stället för komma med insinuationer så hade vi ju kunnat fokusera på att konstatera om det verkade rimligt med att stavningen ändrades någon gång 1918-1920 eller om det fanns skäl att misstro uppgiften.

Men jag vet ju inte - kanske är du omedveten om att du beter dig otrevligt - eller så är du bara ute efter att trolla och se hur mycket konflikter du lyckas skapa på det här forumet. Då tänker jag att det är bättre att strunta i inläggen.

Reg.datum
    mar 2009

Varför ?

....Hej e_v_a, varför negligerar Du mig nuförtiden ?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •