Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad är detta?

    Hej
    Är det någon som vet vad detta är?
    Tacksam gör hjälp.
    Bifogade filer

  • #2
    Smyckeskrin från Indien
    Sök på (metal box with stones india) så hittar du liknande

    Comment


    • #3
      Smyckeskrin nja, det lär vara väldigt små smycken i så fall. Snarare är det en asiatisk dosa i vitmetall, filigranarbete med en cabochonslipad röd sten, ev. karneol, för piller, hasch eller något annat roligt

      Comment


      • #4
        Tack för alla fina och roliga förslag. 😊
        Jag ska försöka hitta ett bra (och lagligt) användningsområde!

        Mvh Petra 🌸

        Comment


        • #5
          En fin liten nipperask https://www.google.com/search?q=nipp...h=660&dpr=1.33

          ...för diverse smått https://sv.wikipedia.org/wiki/Nipperask

          Mvh * AB *

          Comment


          • #6
            Det är ovanligt att dessa trinket boxes/snuff boxes/pill boxes har ett sådant ihåligt "tak" som denna. Den enda med liknande "tak" som jag hittade på bild, var från Rozanne Brooks Museum. https://www2.cortland.edu/department...ozanne-brooks/
            Jag mejlade och frågade, om de visste var deras lilla dosa kom ifrån.
            Här är svarsmejlet:
            ............................................
            Från: Sharon Steadman <Sharon.Steadman@cortland.edu>
            Skickat: den 21 januari 2022 13:20
            Till: Amanda Halliwell <Amanda.Halliwell@cortland.edu>; konstverk@live.se <konstverk@live.se>
            Ämne: Re: box

            Dear Mr. Jonsson,

            Thank you for your interest in our museum collection! Your question is a good one. Our original donation of objects from Rozanne Brooks came from her estate in the late 1990s. She gave them to be a foundation to a teaching museum which is precisely what the museum now is. While Rozanne may have known every detail about the objects she donated, there were no notes! Over the years these items have been researched by students.
            This item has a small green stone (possibly jade). Two students have researched this item. One has said it is from Iran, and the other, as you noted, from India. I believe it is quite old, possibly from the 19th century. Sometimes we are helped by where Rozanne traveled—we can then say, ah, she was never in ** but she did go to ** and this helps us identify a possible origin.
            Rozanne was very intrepid and did “the Silk Road” trip in the 1970s which traveled through both Iran and India! I lean in the direction of northern Iran. The “roof” may be meant to suggest Islamic architecture, and the filigree is something common to that part of the world.
            I’m sorry I am not more help, but I again thank you for your interest in the museum’s collection!
            Sharon
            ..........................................
            Iran, Indien, Nepal eller Kina (Tibet) är mina egna gissningar (Asien bör det vara i alla fall). Nobe kan ha rätt, det kan vara ett smyckeskrin från Indien, men e_v_a kan också ha rätt. E_v_a:s beskrivning av dosan verkar korrekt, jag skulle också gissa att det är en karneol. Eftersom detta (mitt) svar egentligen inte tillför något, så avhöll jag mig från att svara då, när det begav sig - det hade ju avgetts bra svar redan tidigare. Varför då svara nu? Tja, kanske för att visa PES-andan, nu när objektet dök upp igen: leave no stone unturned! "Stenvändandet" var dock utan resultat denna gång.

            Comment

            Working...
            X