Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Apotekarnes Bittervatten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Apotekarnes Bittervatten

    Var ner i källaren och hittade en låda med flaskor som jag tog hem någon gång på 70-talet.
    Den här flaskan fastnade jag nu lite extra för. Den är helt omärkt men har en otroligt fin blågrön nyans.
    Jag gissar att enda anledningen till att jag en gång tog med den hem var för etikettens skull.
    Så låt höra nu. Vad handlar det om för glasbruk och årgång?
    Flaskan utan porslinskork är 21,5 cm hög.
    Medaljen från Stockholm på etiketten gavs 1897 och den i Paris 1878.
    Vad kallas denna typ av flaska?
    Click image for larger version

Name:	IMG_0042.jpg
Views:	1
Size:	55,4 KB
ID:	700982Click image for larger version

Name:	IMG_0043.jpg
Views:	1
Size:	107,1 KB
ID:	700983Click image for larger version

Name:	IMG_0044.jpg
Views:	1
Size:	94,3 KB
ID:	700984
    Originallitteratur och manualer till gamla fordon hittar man på www.hortlund.se

  • #2
    En munblåst vichyvattensflaska helt enkelt! Eller vattenflaska, mineralvattensflaska.
    Jag skulle placera den som yngst i 1910-talet. Glasbruk omöjligt att avgöra.

    Comment


    • #3
      Per har ju samlat en del på flaskor, så säger han tidigast 1910-talet är det ju möjligt.

      Annars handblåsta flaskor av den typen fram till 1930-talet. Patentkorkar av Meinhardts typ dyker upp runt sekelskiftet 1900. Hans von Euler blev professor 1906. Det är ju också efter stavningsreformen 1906, det dröjer ju dock fram till 1910-talet innan gammelstavning blir sällsynt i skrift. Ettiketten har jugendstil men det snävar ju inte av det för mycket.

      Comment


      • #4
        Senast 1910-talet menade jag med som yngst 1910-talet :-)

        Flaskan har ett visst slitage i botten, så den var inte ny när den fick etiketten påklistrad.
        Sedan syns tre hylsmärken på bottenkanten, vilket också tyder på en viss ålder.

        Comment

        Working...
        X