Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Hjälp mig identifiera gammelmorfars glas! - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig identifiera gammelmorfars glas!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hjälp mig identifiera gammelmorfars glas!

    Hej!
    Försöker få reda på vad dessa ärvda glas kommer ifrån och heter då jag vill komplettera gammelmorfars servis jag ärvt.
    Enligt nu döda släktingar är servisen från Kosts. Men det kan lika gärna vara fel.

    Hjälp mottages tacksamt!

    Henrik

    Click image for larger version

Name:	162BBAA3-281D-47CB-9CA9-9A865CB24F1C.jpg
Views:	1
Size:	65,7 KB
ID:	700921

    Click image for larger version

Name:	1C955F92-7602-4B01-945A-246BE7F990FF.jpg
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	700922

  • #2
    Den här typen av dekoration använde Kosta ganska flitigt runt 1925, så kanske. Men släktingarna och jag kan naturligtvis vara fel ute....

    Comment


    • #3
      20-tal borde stämma rätt bra!

      Om ingen sitter inne med svaret här, har någon tips på vart jag ska vända mig? Finns alla serier dokumenterade nånstans?

      Comment


      • #4
        Inte ens Bukowskis verkar vet : https://www.bukowskis.com/sv/lots/12...delar-1900-tal

        Betyder det att det troligen INTE är Kosta?

        Comment


        • #5
          Glas med denna ålder är svåra att exakt veta tillverkningsort på. Glas signerades inte mer än möjligen med etikett. Den försvann i första disken. De flesta modeller tillverkades vid alla glasbruk som tillverkade servisglas. Kopiering var det gängse sätt att utöka sortimentet. Jag skulle tro att varken glasmodellen eller dess slipning har någon känd formgivare. De första av formgivare ritade servisglas kom under andra hälften av 1910-talet och först 1926 kom en lag som skyddade formgivarnas arbeten. Det är bara så att glas är svårt att identifiera. På 1920-talet fanns många glasbruk i Sverige med tillverkning av servisglas och vi får också räkna med en viss import.
          Personligen tycker jag att utsagan från avlidna släktingar om Kosta mycket kan stämma, eftersom jag sett liknande glas med etikett därifrån, men jag 100% säker är jag inte.
          Bästa rådet är nog att försöka finna produktkataloger från Kosta från tiden och se om du hittar dem där.

          Comment


          • #6
            Jag skickade en förfrågan till glasmuseet i Växjö och fick svar:

            "Det skulle mycket väl kunna vara Kosta, men vi har helt enkelt för dåligt katalogmaterial, och vi har dem inte i våra samlingar. Därför kan jag varken säga ja eller nej tyvärr…

            Björn Arfvidsson"


            Man utesluter alltså inte Kosta.
            För övrigt anser jag att detta museum är väl värt ett besök.

            Comment


            • #7
              ... och de (Kosta)kataloger som Glasmuseet (Kulturparken Småland) har, plus ett par till, kan man hitta på https://bergdala-glastekniska-museum.se - välj nedladdningar. Obs att just Kosta nyligen har fått en egen sida.

              "Skicket" (traditionen) att utge kataloger varierar mycket mellan olika glasbruk. Av dateringarna kan man alltså inte avgöra om någon katalog saknas.
              Det tycks som om vilka serviser som kom med i kataloger var... slumpen (säkert inte, men vilka serviser som valdes till vilka kataloger är oklart).
              Många kataloger saknar datering/tryckår.

              Comment


              • #8
                Tusen tack!

                Jag tror faktiskt jag hittade dem i katalogen från 1926. Vad tror ni?

                Click image for larger version

Name:	kosta may.jpg
Views:	1
Size:	12,5 KB
ID:	575779

                Comment


                • #9
                  Då var vi hemma:

                  Servisglas "May", dekor "384", på rund fot, benet olivslipat. Graverad blomranka runt kupan, genombruten av fyra fina linjer. Ofärgat klarglas. Ovan angivna mått avser övre diameter. Bottendiameter: 48 mm. Inskrivet i huvudkatalogen 1946. Kataloger: Se 1931 års katalog. Funktion: Servisglas



                  Frågan är, vem har bästa idé om hur jag nu hittar kompletterande glas. Nu när jag vet vad de heter

                  Comment

                  Working...
                  X