Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dryckesbackar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dryckesbackar

    Vilket år gick man över från träbackar till plastbackar?
    Originallitteratur och manualer till gamla fordon hittar man på www.hortlund.se

  • #2
    Jag vet ju inte i butikerna minns jag inte annat än plastbackarna. Vi hade dock drickabackar för leksaker hemma, den äldsta som måste vara gjord för min syster var gjord i trä. Hon är född 1970 så jag skulle gissa däromkring.

    Få se om någon har definitiva svaret.

    Comment


    • #3
      Det verkar ha varit en gradvis övergång, kanske framför allt kring 1970 som FBQ skrev.

      November 1964 skrev Sölvesborgstidningen om senaste produkten från Hammarplast - ölbackar av plast. Och om jag tolkar ett annat tidningsutdrag rätt, så kan Perstorp ha börjat tillverka ölbackar redan 1962.

      1968 skrev tidningen Arbetet att "En successiv övergång från trä — till plastbackar — sker vid de skandinaviska bryggerierna."

      En gammal tråd om backarna är http://precisensan.com/antikforum/sh...ler-drickaback.

      Comment


      • #4
        Har själv hundratals plastbackar sedan jag sålde böcker på bilträffar.
        Kollade igenom några idag och de äldsta jag hittade var mörkgröna med gjuten Pripps-logga.
        Tre av dessa var tillverkade 1967 och tre som hade en ljusare grön färg var tillverkade 1969.
        En senare version av Pripps gröna backar med tryckt vit logga var tillverkade 1971.
        De äldsta gula backar jag hittade var från 1970.
        Originallitteratur och manualer till gamla fordon hittar man på www.hortlund.se

        Comment

        Working...
        X