Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aktionsfynd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Aktionsfynd

    Hej

    Jag köpte en kartong med glas på en auktion. Skulle gärna vilja veta hur gamla de skulle kunna vara?
    Det fanns tre olika modeller. Alla är i tunt glas, lite vinda och sneda och samma modell har ändå lite olika höjd.
    Det högre vinglaset har rått puntelmärke, övriga har slipat puntelmärke. Glaset är inte jämt, utan lite randat och har små bubblor här och där. Skulle vara roligt att få veta något om dem.

    Med vänlig hälsning
    abc
    Bifogade filer

  • #2
    Glasen till höger är sannolikt äldst, ett enkelt "evigt" glas som vände sig till restauranger och tillverkades på de flesta glasbruk. Tid 1880-1920. Bägaren är beroende på storlek ett selters-, dricks- eller groggglas som kan vara tillverkat var som helst och jag höll på att säga när som helst också, men den troliga tiden är 1890-1920. Glaset till vänster ser nyare ut och är troligen tillverkat på 1930-talet och ett par decennier framåt. Att det har kulat puntelmärke förbryllar. Den här typen av servisglas brukade sprängas från c:a 1900. Glasbruk är mig obekant. Som alltid, jag kan ha hur fel som helst.

    Comment


    • #3
      Tack så mycket för svar! Det var roligt att få veta lite mer om glasen.
      Jag tycker att de är trevliga och kommer att använda dem

      Comment

      Working...
      X