Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand Hundar 1800-tal? Formgivare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Rörstrand Hundar 1800-tal? Formgivare?

    Undrar vem som gjort dessa fantastiska hundar hos Rörstrand och vilken ålder de har.
    Höjd 21 cm
    Bifogade filer

  • #2
    Riktigt fina, jag vet inte vem som har formgett dem, men stämpeln säger att de bör vara tillverkade någon gång mellan 1920 - 1938.

    Comment


    • #3
      Nja, jag vet inte om jag tror på det. Antar att du tittade på stämplar.se . Exakta utförandet av Rörstrands märke var varierat mycket mer. Det ser ut som typisk majolikaglasyr och typisk majolikamassa, modellen känns inte alls 20/30-tal. Efter 1884 är vi ju helt klart och hundarna kan mycket väl ha tillverkats in på 1900-talet men tror inte så många år.

      Comment


      • #4
        Nja, jag vet inte om jag tror på det. Jag antar att du hänvisar till https://www.signaturer.se/ i all ära, men jag har boken "Porslinsmärken av S.E. Vingedal", där anges det att den här stämpeln infördes 1920, men Vingedals Porslinsmärken kanske inte heller är att lita på då?
        Last edited by e_v_a; 2021-09-28, 15:59.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
          Nja, jag vet inte om jag tror på det. Jag antar att du hänvisar till https://www.signaturer.se/ i all ära, men jag har boken "Porslinsmärken av S.E. Vingedal", där anges det att den här stämpeln infördes 1920, men Vingedals Porslinsmärken kanske inte heller är att lita på då?
          Vad visar djupstämplarna?

          Comment


          • #6
            Enligt min Vingedahl så infördes kronstämpeln 1884,
            men den lever ju kvar med smärre förändringar hur
            länge som helst höll jag på att säga.

            Comment


            • #7
              Vad visar de tre bokstäverna som är djupstämplade?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
                Nja, jag vet inte om jag tror på det. Jag antar att du hänvisar till https://www.signaturer.se/ i all ära, men jag har boken "Porslinsmärken av S.E. Vingedal", där anges det att den här stämpeln infördes 1920, men Vingedals Porslinsmärken kanske inte heller är att lita på då?
                Nej, Vingedal är inte helt pålitlig. I min Vingedal finns en avbildningen av stämpeln med årtalet 1920. Det kan tolkas som att den infördes 1920 eller att den användes 1920. Den säger inte heller något om huruvida det finns andra snarlika. Exempelvis är den nästan identisk med den Rörstrandsstämpel som visas tillsammans med Japanstämpeln och dateras till 1885.

                Men, om hundarna dyker upp i priskuranter kan vi kanske få svar.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Pilgrimmen Visa inlägg
                  Vad visar de tre bokstäverna som är djupstämplade?
                  Är det W och UM? Vi har pratat om de här bokstäverna tidigare. De kan handla om verkmästare som kontrollerar varorna, åtminstone vissa är formnummer på formarna som använts. Men de är inte unika för specifika föremål. Jag vet inte att någon lyckas hitta någon systematik bland dem.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                    Nej, Vingedal är inte helt pålitlig. I min Vingedal finns en avbildningen av stämpeln med årtalet 1920. Det kan tolkas som att den infördes 1920 eller att den användes 1920. Den säger inte heller något om huruvida det finns andra snarlika. Exempelvis är den nästan identisk med den Rörstrandsstämpel som visas tillsammans med Japanstämpeln och dateras till 1885.
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Enligt min Vingedahl så infördes kronstämpeln 1884, men den lever ju kvar med smärre förändringar hur länge som helst höll jag på att säga.
                    Ja, vad ska man säga, man kan inte annat än att bli imponerad av dessa experters kunskaper, det är bara att buga och bocka inför denna begåvningsreserv.
                    Last edited by e_v_a; 2021-09-29, 01:14.

                    Comment


                    • #11
                      Verkligen imponerande! Men det förvånar mig, att inte någon av de höga herrarna har övervägt möjligheten att hundarna är kopior från 2000-talet. De kunde ju vara tillverkade i NUVARANDE Tjeckoslovakien, t.ex. Eller varför inte i Riga? "Hundarna i Riga" har man ju läst om.

                      Comment


                      • #12
                        Jag förstår inte behovet av att försöka skapa någon konflikt av det här.

                        Jag gav mig in i diskussionen av intresse för att veta när de är tillverkade. Skulle de vara från 1920- eller 1930-talet får jag omvärdera mina erfarenheter av Rörstrandskeramik. Men jag tror nog att entydiga belägg kommer förr eller senare.

                        Jag utgår från att Riga eller Tjeckolsovakien inte var seriöst, annars kan jag ju försöka förklara varför jag inte tror det.

                        Comment

                        Working...
                        X