Undrar vem som gjort dessa fantastiska hundar hos Rörstrand och vilken ålder de har.
Höjd 21 cm
Undrar vem som gjort dessa fantastiska hundar hos Rörstrand och vilken ålder de har.
Höjd 21 cm
Riktigt fina, jag vet inte vem som har formgett dem, men stämpeln säger att de bör vara tillverkade någon gång mellan 1920 - 1938.
Nja, jag vet inte om jag tror på det. Antar att du tittade på stämplar.se . Exakta utförandet av Rörstrands märke var varierat mycket mer. Det ser ut som typisk majolikaglasyr och typisk majolikamassa, modellen känns inte alls 20/30-tal. Efter 1884 är vi ju helt klart och hundarna kan mycket väl ha tillverkats in på 1900-talet men tror inte så många år.
Nja, jag vet inte om jag tror på det. Jag antar att du hänvisar till https://www.signaturer.se/ i all ära, men jag har boken "Porslinsmärken av S.E. Vingedal", där anges det att den här stämpeln infördes 1920, men Vingedals Porslinsmärken kanske inte heller är att lita på då?
Senast redigerat av e_v_a den 2021-09-28 klockan 14:59.
Enligt min Vingedahl så infördes kronstämpeln 1884,
men den lever ju kvar med smärre förändringar hur
länge som helst höll jag på att säga.
Vad visar de tre bokstäverna som är djupstämplade?
Nej, Vingedal är inte helt pålitlig. I min Vingedal finns en avbildningen av stämpeln med årtalet 1920. Det kan tolkas som att den infördes 1920 eller att den användes 1920. Den säger inte heller något om huruvida det finns andra snarlika. Exempelvis är den nästan identisk med den Rörstrandsstämpel som visas tillsammans med Japanstämpeln och dateras till 1885.
Men, om hundarna dyker upp i priskuranter kan vi kanske få svar.
Är det W och UM? Vi har pratat om de här bokstäverna tidigare. De kan handla om verkmästare som kontrollerar varorna, åtminstone vissa är formnummer på formarna som använts. Men de är inte unika för specifika föremål. Jag vet inte att någon lyckas hitta någon systematik bland dem.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)