Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Delft blå eller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Delft blå eller?

    Hej
    Jag ska sälja denna lilla mjölksnipa i form av en ko som kommer från mina föräldrar men när jag ska lägga ut annonsen så är jag lite osäker på hur jag ska presentera den. Jag har googlat på stämpeln under men får inte fram något. Kan det vara en kopia någon gjort på Delft blå? Jag vill inte påstå något i annonsen som inte är sant.
    Tacksam för all hjälp som kan ges.

    Mvh Petra
    Bifogade filer

  • #2
    Tja, vad är "Delft blue"? Det kan ses som en generisk beteckning för blåa fajanser från Nederländerna eller blåa fajanser tillverkade i Delft, ibland men mera sällan - upplever oftare utomlands - menar man med "äkta" gamla fajanser från 1700-talet.

    Det här är ju helt klart en tämligen ny kossa. Den är helt klart tillverkad i Nederländerna och troligen i Delft. Tycker inte det ser ut som klassisk fajans, men flintgods är ju också en slags fajans, och vet jag inte om det spelar roll för om man kan kalla det "Delft blue". Blå glasyr har den ju tveklöst. Jag känner inte igen tillverkaren, men det finns ju massor med mindre tillverkare där.

    Varför inte nöja sig med att kalla den för blå ko? Sedan får väl köparen bestämma själv om de tycker att det här är vad som kan kallas "Delft blue".

    Comment


    • #3
      Tack 😊

      Ett mycket gott råd. En blå ko får det bli. Tack även för informationen gällande Delft. Alltid roligt att lära dig något nytt.

      Mvh Petra

      Comment

      Working...
      X