Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal kruka eller sejdel från Rörstrand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gammal kruka eller sejdel från Rörstrand

    Jag har en kruka eller sejdel i porslin (?) efter farfars föräldrar som ska vara gammal. Jag tittar på stämplar och den ser ut att vara före 1880-talet, men inte 1700-tal. Vet ni något mer om den?

    (ursäkta att bilderna hamnade på sniskan, de var inte så på datorn)

    Click image for larger version

Name:	image1.jpg
Views:	1
Size:	53,6 KB
ID:	700066Click image for larger version

Name:	image0.jpg
Views:	1
Size:	45,3 KB
ID:	700067Click image for larger version

Name:	image2.jpg
Views:	1
Size:	79,5 KB
ID:	700068Click image for larger version

Name:	image3.jpg
Views:	1
Size:	60,9 KB
ID:	700069Click image for larger version

Name:	image4.jpg
Views:	1
Size:	51,7 KB
ID:	700070

  • #2
    Hej!

    Din sejdel påminner mycket om denna, kanske i det närmaste identisk(?), men denna tycks inte vara märkt.


    Men här är en annan, märkt Rörstrand, med tidsangivelse 1800 - 1825 (om nu det stämmer):


    Rörstrands rakstämpel användes c:a 1800 - 1884, enl. https://www.signaturer.se/Sverige/rorstrand.htm

    Den vita, fina färgen, som man ser undertill på din sejdel, får mig att tro att den är gjord av kritlera från skånska Qwarnby (Kvarnby), men det är bara en gissning från en skåning. Flintgods. Dekor med vinrankor i relief. WH hittar jag på andra saker från Rörstrand, också från 1800-talet, t.ex. servisdelar med gamla spetsmönstret, men jag kan inte se vad WH står för.

    Mvh, Eskil

    PS
    Kom till att tänka på något helt annat:
    Om man tar en bit av en Pollachius virens, vad får man då?
    DS
    Last edited by Eskil; 2021-07-06, 15:05.

    Comment


    • #3
      Svar på svar

      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
      PS
      Kom till att tänka på något helt annat:
      Om man tar en bit av en Pollachius virens, vad får man då?
      DS


      Jag tror att de första två bilderna är just den sejdeln, och upplysningen om Värnamo marknad är intressant eftersom min sejdel kommer från däromkring, dvs släkten.

      Tusen tack för svar så länge, och om någon annan vet mer får ni gärna fortsätta att skriva vad ni kan eller tror om föremålet!

      Comment


      • #4
        Jag tror inte dateringsangivelsen hos digitalt museum stämmer. Mer troligt har modellen tillkommit runt 1850 när dekorer med naturalistiska växtelemt var populära. Den här helt klart nyrokokoinfluerad.

        Comment


        • #5
          Svar igen

          Nej, du kan ha rätt. Just vad jag undrade över, stilen. Den borde avslöja tiden.

          Det vore väldigt roligt att veta vad bokstäverna WH i botten kan betyda. Är det signaturen på tillverkaren?

          Comment

          Working...
          X