Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saxar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det är alltid roligt när det händer. Nu ser i och för sig många bondsaxar ganska likartade ut, men den smäckra formen och märkningens placering tyckte jag stämde riktigt bra med bilden av Lindqvists sax i artikeln.

    Skräddarskrånas vapen kan väl avvakta tills vidare, tycker jag. Så kanske du hittar källan framöver när du har mer tid. Jag kollade registret över Kulturens årsböcker 1935-1985 (PDF) och för säkerhets skull även Faraburens register 1884-1989, tittade under skrå, skräddare, och sigill, men hittade inte någon artikel om skråvapen där skräddare fanns med. Däremot läste jag att det finns en bok "Svenska skråsigill" av Gösta von Schoultz (Nordiska Museet Handlingar nr 20, utgiven 1944), den kanske det skulle kunna vara? Nordiska Museet har för övrigt en del sigillstampar från skräddarskrån, men de flesta verkar vara 1700-tal.

    Jag har beställt "Järnets och smedernas Eskilstuna" del I+II av Knut Hellberg (tryckt 1937-38) där jag hoppas kunna hitta något om saxtillverkning i Fristaden och manufaktursmidet. Sammanlagt över 700 sidor så jag kommer att ha att göra ett tag! Ska undvika att dra in dig i diskussioner tills du har det lugnare.

    Comment


    • #17
      Sundsaxar (Stubbarpasaxar)

      Artikeln om bondsaxar i Fataburen 1964 (PDF) nämner även en familj saxsmeder i Sunds socken i Östergötland, som märkte sina saxar. Min sammanställning över deras namn och levnadsår följer sist i inlägget.

      Ur artikeln s 54-55:
      Från Sunds socken i Ydre härad i Östergötland inköptes 1953 till museet en ull- och en tygsax av ”saxasmeden” Johan Carlsson, som jämte smedsysslan även brukade Västergården i Stubbarp. Föremålen var åtföljda av goda uppgifter, ur vilka följande kan anföras. Johan Carlsson, som avled 1921, märkte sin tillverkning med ICS. Han hade lärt av sin fader, Carl Jönsson, vilken hade CIS som märke på saxarna. Tidigare hade fadern haft sin verksamhet i Slättna i Västra Ryds socken, och efter flyttningen brukades stället av en annan son, även han tillika saxsmed. I Sunds socken sade man om saxarna, att de var oöverträffade till att klippa mattrasor med. Genom att de ägde ett så gott anseende hade det blivit vanligt att förära barnen var sin ”stubbarpasax”, alltefter som de växte upp. Det är således ej underligt, att dessa saxar ännu in på 1950-talet var mycket vanliga i orten. Vidare sades, att smeden var noga med att saxöglorna skulle vara ombundna med garn, för att spetsarna inte så lätt skulle kunna skada köparna. Även ullsaxarnas skär bands ihop. Man trodde sig även minnas, att priset var 1 krona och 50 öre per sax.
      Museets saxar av Johan Carlsson:
      Click image for larger version

Name:	Fataburen_ICS.jpg
Views:	1
Size:	88,8 KB
ID:	576261

      Nyligen fann jag några intressanta tidningsuppgifter, som berättar om ytterligare generationer saxsmeder bakåt i denna släkt. När jag forskade vidare i kyrkböcker såg jag att de flesta bott i Sunds socken på olika gårdar. Därför skulle jag vilja kalla deras saxar Sundsaxar snarare än Stubbarpasaxar.

      Johan Carlssons far Carl Jönsson var skicklig i grövre och finare järnarbeten, gevärssmide m.m., men 1836 beslutade han att hädanefter ägna sig fädrens yrke - saxsmidet. Hans far Jöns Jönsson var 70 år gammal detta år, och belönades med Östgöta Läns Kgl Hushållssällskaps hedersmedalj för sitt saxsmide. Saxarna såldes såväl i Sverige som Norge, Finland, Danmark, norra Tyskland och England. Saxarna märktes med en särskild stämpel, som gått i arv till Jöns Jönsson från hans far, farfar och farfars far, som också varit saxsmeder.

      Click image for larger version

Name:	18360617_släktled.jpg
Views:	1
Size:	69,9 KB
ID:	576262

      Click image for larger version

Name:	18361205_medalj.jpg
Views:	1
Size:	45,8 KB
ID:	576263

      1840 kostar Carl Jönssons skräddarsaxar 18 sk. 8 r:st styck, de dyraste 1 R:dr 16 sk. Saxarna är "icke fina, och icke heller gjorda efter de mest ändamålsenliga modeller, men de äro skarpa och ligga väl till. De klippa rakt och lätt det tunnaste våta tryckpapper." Han tillverkade även ullsaxar av en särskilt praktisk modell.

      Click image for larger version

Name:	18400731_priser.jpg
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	576264

      Observera att den "särskilda stämpel" som nämndes 1836, syns på bilden ur Fataburen! Den utgör en lätt våglinje efter initialerna. 1846 skriver Carl Jönsson att det kommit till hans kunskap "att åtskilliga smeder företagit sig att på sina tillverkningar av större och mindre skräddarsaxar sätta samma stämpel, som jag med mina förfäder i femte led brukat och som lyckats bli välkänd icke blott i Sverige, utan även i angränsande länder". Han påtalar detta för att "dylika personers mindre goda smiden" inte ska läggas honom till last. Piratkopior, alltså!

      Click image for larger version

Name:	18460928_kopior.jpg
Views:	1
Size:	44,8 KB
ID:	576265

      När jag läste det, kom jag att tänka på att jag har ju två saxar märkta med initialer och en krumelur liknande de på Fataburens foto. Den ena är märkt ICS och där är märket såpass likt att den skulle kunna vara av Johan Carlsson, den siste i familjen. Den andra är märkt PS och där har märket definitivt en lite annorlunda form, så den är en av kopiorna.

      Click image for larger version

Name:	mina_sundsaxar.jpg
Views:	1
Size:	143,0 KB
ID:	576266

      Dessa ingick i saxsmedssläkten i Sunds socken i Östergötland, efter vad jag kunnat forska fram:
      • Johan Carlsson 1845 - 1921, och hans bror Anders Peter Carlsson 1858 - efter 1930
      • Carl Jönsson 1804 - 1884
      • Jöns Jönsson 1765 - 1837
      • Jonas Larsson 1725 - 1800
      • Smeden Lars Jönsson (födelse- och dödsår saknas men han fick barn 1725-1743)
      • Där slutar de säkra uppgifterna, men enligt tidningsklippet skulle även Lars far varit saxsmed. 1736 dog "Mäster Jöns Carlsson", 70 år, i samma by som Lars Jönsson bodde; om man ger sig på att söka i domböcker och andra källor efter nästa släktled är den mannen värd att undersöka närmare.

      Comment


      • #18
        Två små saxar (och som man inte blåser i utan man kan göra klipp - men det finns ju inga kuponger att klippa längre...)
        Alefors Sweden (10,5 cm) och den andra med tre kronor TV 49 (11,5 cm). Tillverkare eller info militärt?
        Bifogade filer
        Last edited by Lars M; 2022-06-26, 22:58.

        Comment


        • #19
          TV: Kan ha varit civilförsvarsutrustning för Televerket.


          Märkningen med tre kronor och TV har varit uppe här för inte så länge sedan, ser jag:
          Last edited by Eskil; 2022-06-26, 20:13.

          Comment


          • #20
            Alefors saxfabrik anlades 1882, den och C. W. Dahlgren var de två första fabrikerna att tillverka hejade (dvs formpressade ur het metall) saxar i Sverige. Under en period fanns två fabriker i Alefors, då grundaren lämnade firman och startade en ny, som kvarlevde till 1972. Historien om verksamheten finns på http://www.hembygdbankeryd.se/wp-con...-saxfabrik.pdf.

            Jag kompletterar med ett tidningsklipp (klippt utan sax, dessvärre):

            Click image for larger version

Name:	alefors.jpg
Views:	1
Size:	49,0 KB
ID:	576384

            Comment


            • #21
              Tack Eskil och Anna-Carin för info! Funderar varför Televerket hade kronmärkta saxar...? eller allt skulle vara märkas - annars blev det stulet...
              Och tack för mycket info om saxtillverkningen i trakten av Jönköping. Hembygdsföreningarnas kunnande skall aldrig underskattas! Fallhöjden i Dunkehalla https://jonkopingslansmuseum.se/se-o...-i-dunkehalla/ gav genom vattenkraft inte bara möjlighet att tillverka saxar utan också lite söder om Bankeryd och skapa ett - kluster säger väl man idag - t ex Haga glasflaskor som finns väl dokumenterade https://www.precisensan.com/antikfor...highlight=Haga
              Last edited by Anna-Carin; 2022-06-30, 09:16. Anledning: strul med ÅÄÖ

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Funderar varför Televerket hade kronmärkta saxar...? eller allt skulle vara märkas - annars blev det stulet...:confused
                Ja, ägandemärkningen var väl tänkt som ett visst stöldskydd.
                Den vanliga materielen var märkt TV eller utskrivet Televerket. En televerkssymbol förekom också, den kallades "krabban".



                Försvarets materiel var märkt med tre kronor, efter beslut 1942. Den märkningen fanns redan tidigare, men 1942 fattades beslut om enhetlig märkning. Försvarets materiel avsett för Televerket hade båda märkningarna.
                Så här skrev ÖB om märkningen av försvarsmateriel 1942:
                Meddelande från överbefälhavaren
                Högkvo: Fst nr 66:77. Juli 10
                Bestämmelser för enhetlig äganderättsmärkning av försvarsväsendet tillhörig materiel.
                Enligt nådigt beslut den 19. juni 1942 gäller för enhetlig äganderättsmärkning av försvarsväsendet tillhörig materiel nedanstående:

                1. Äganderättsmärkningen, bestående av tre kronor, av det utseende som framgår nedan, anbringas på all materiel, där sådan märkning lämpligen kan komma till användning. Kronmärkets storlek må jämkas efter behov.

                2. På materiel, där kronmärket icke lämpligen kan anbringas, må annan märkning komma till användning. Härvida beaktas att märkningen med en kunglig krona är förbehållen kungliga husgerådskammaren.

                3. Nu befintlig materiel, vars märkning befinns ur äganderättsynpunkt betryggande, må bibehålla nuvarande märkning.

                4. Närmare föreskrifter för märkningens utförande utfärdas av armé-, marin- och flygförvaltningarna, i mån av behov efter samråd. Härvid beaktas, att märkning av såväl befintliga som under anskaffande varande däck och slangar till cyklar och motorfordon skyndsamt genomförs.

                PS: Här undrar någon över något med en tång. Tången verkar ha samma märkning som din sax, Lars.
                Har undrat över denna tång. Vet ni här exakt vad det är. Tre kronor och TV är den märkt med.
                Last edited by Eskil; 2022-06-30, 09:21.

                Comment


                • #23
                  Har varit dåligt med aktiviteten sista tiden. Fick dock nyligen chansen att leta lite saker, och hittade den här saxen för en tia, och tänkte den kunde vara intressant. Ganska liten så jag antar att det är en sybehörssax. 1800-tal, nystilsbladning? Kändes lite otypisk, så jag tänkte att den kunde vara engelsk. Tyvärr ingen märkning, möjligen finns något på insidan av skänklarna mot skruven, men jag har inte tagit isär den. Konstigt ställe i så fall.Click image for larger version

Name:	20221117_101322.jpg
Views:	1
Size:	99,5 KB
ID:	576888
                  Last edited by FBQ; 2022-11-17, 11:19.

                  Comment


                  • #24
                    Roligt att få se något så otypiskt - både till stilen, och handtagen som är i annat material. Jag har sett att sybehörsaffärer ibland annonserade fina engelska småsaxar under 1800-talet, men skriver från minnet då jag inte hittar min anteckning just nu. Jag tvivlar också på att det finns någon märkning dold kring skruven; t.o.m. märkningarna som slogs in vid slipningen för att veta vilka saxhalvor som hörde ihop, är ofta synliga på insidan mellan skruven och där skänkeln slutar.

                    Formen där skänkeln ansluter till handtaget (röd på bilden) är förresten värd att lägga märke till; den verkar ha förekommit i England redan så tidigt som kring 1800 och blev mycket spridd där från 1800-talets mitt eller så. Jag har även sett den på en del svenska och tyska saxar kring sent 1800-tal eller början av 1900-talet (t.ex. på saxar i pärlmodell, som de från Järnbolaget i Eskilstuna).
                    Click image for larger version

Name:	sax_engelsk_detalj.jpg
Views:	1
Size:	8,4 KB
ID:	576889

                    På saxar i mer tysk stil, om man kan säga så, verkar man ända in på tidigt 1900-tal ha föredragit att istället utforma anslutningen som en jämnbred klack, som här:
                    Click image for larger version

Name:	sax_tysk_detalj.jpg
Views:	1
Size:	3,0 KB
ID:	576890

                    Comment


                    • #25
                      Jag hittar de här annonserna, men de ger ingen upplysning om saxarnas ursprung.
                      Vintage Brass Scissors. Nice small ornate scissors. They show some age related wear, but they still cut. The tips of the blades are missing.



                      Denna tycks dock vara från Tyskland:
                      This is a pair of German scissors with faces, known as grotesque faces, on each handle. They measure 6” L These scissors are marked Germany. The handles are brass. They have been lightly surface cleaned. Please be aware that viewing items on different devices can alter the color. I try to describe

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
                        Denna tycks dock vara från Tyskland:
                        https://www.etsy.com/at/listing/1176...issors-germany
                        Bra grävt! Märkt Germany och vad jag kan se har den precis samma utförande som FBQ:s sax.

                        Efter vad jag läst lär de första europeiska lagarna om ursprungsmärkning ha kommit på 1880-talet. 1891 trädde motsvarande amerikansk lag i kraft, och 1909 ändrades den så att det måste stå "Made in ...".

                        Comment


                        • #27
                          Intressant! Jag försökte titta igen för att se om det fanns rester av något försvunnet "Germany", men jag såg inget. När jag jämförde dem såg jag dock att proportionerna inte stämde riktigt, den andra saxen är mer långsmal, och när jag börjar titta på detaljer ser jag att de inte stämmer helt. De måste ha ett gemensamt ursprung - antingen är någon kopierad av den andra, eller så har de båda en urversion som förlaga.Click image for larger version

Name:	20221117_182930.jpg
Views:	1
Size:	52,3 KB
ID:	576891

                          Edit: jag såg nu att Eskil hade hittat två saxar till - de ligger helt klart närmare. Den första verkar vara kortare, men annars ganska lik, den mellersta skulle kunna vara samma. Men alla verkar ju vara från kontinenten, så Engelskt ursprung handlar det nog inte om.
                          Last edited by FBQ; 2022-11-17, 19:40.

                          Comment


                          • #28
                            Ja, den första saxen jag länkade till är avbruten - det verkar din också vara, den ena skänkeln.
                            Den från Tyskland är vriden på något sätt och det kan förändra proportionerna. Den bör i alla fall vara c:a 15 cm lång.
                            Men jag kan också se en viss skillnad. Har din sax också de där "groteska ansiktena"?
                            Last edited by Eskil; 2022-11-17, 20:41.

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
                              Ja, den första saxen jag länkade till är avbruten - det verkar din också vara, den ena skänkeln.
                              Den från Tyskland är vriden på något sätt och det kan förändra proportionerna. Den bör i alla fall vara c:a 15 cm lång.
                              Men jag kan också se en viss skillnad. Har din sax också de där "groteska ansiktena"?
                              Ja, den har groteska ansiken, även om de inte är helt tydliga. Vinkeln kan förskjuta perspektivet och få saxen att se annorlunda ut. Jag jämförde dock "rocaillerna" på vardera sida om ögonen. Den märkt Germany har ganska öppna. På min och de båda andra här de ganska slutna, bildar mer än en halvcirkel eller "halvoval". Det måste ha att göra med att det är olika gjutningar. När jag nu tittar närmare tycker jag egentligen inte att någon matchar min. I viss mån kan det ju ha med efterarbetningen att göra, hur mycket man filat bort, men det finns ju en gräns för vad man kan göra. Den från Polen på tradera kändes närmast. Sedan kan ju absolut en tillverkare ha använt flera gjutformar, så det är ju inget som hindrar att de ändå är från samma håll. Samtidigt var ju mönsterskyddet närmast obefintligt, och har dekoren funnits i någon mönsterbok kan den ju ha spridits lite överallt. Den polska verkar ju också ha spår av försilvring.
                              Last edited by FBQ; 2022-11-17, 21:35.

                              Comment


                              • #30
                                Aha, nu ser jag också en del skillnader. Förut fattade jag inte att det var ansikten!

                                Germany-saxens groteska ansikte är bredare, och mittemot ansiktet finns en förtjockning/profil där fingeröglan möter den raka delen. På de tre omärkta saxarna (inkl FBQ:s) är hela öglan jämntjock; ansiktet har fått bre ut sig i djupled istället, och där öglan möter den raka delen finns bara ett par små prickar.

                                Jag tycker att Germany-saxen har den bästa gjutningen och/eller efterarbetningen, t.ex. i rocaillerna som FBQ påpekade. Sen är frågan om det är ett tecken på att den gjordes först och höll högre klass, eller att den gjorts senare när tillverkningstekniken förfinats?

                                Comment

                                Working...
                                X