Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Vad var skillnaden mellan flaskor och buteljer förr?

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Pålitlig eller ej, ja samma slutsats trots allt!!

Butelj verkar mer volymbestämt................!

Edit. Stycket funderar......utifrån boken i fråga.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2021-06-20 klockan 20:21.

Mjölkflaska

På tal om flaskor så minns jag mjölkbilen ungefär så här. Jag tror han hette Eskil och hivade upp mjölkflaskor på flaket från varje mjölkbord på sin väg till mejeriet. https://www.hembygd.se/sodermore/pla...icture/2420791 Det fick bli en annan länk också men med samma eller liknande innehåll https://bohusinland.redviking.se/ele...sta-kilometer/
    Senast redigerat av Lars M den 2021-06-20 klockan 22:07.

Lars,
    Ajdå, trasig länk? Vill gärna se!

Och mjölkflaskor hade definitivt en bestämd volym, helt på tvärs med våra slutsatser...

Prylsnubben,
    Du har rätt i att det var fel ord, jag skulle skrivit utförlig snarare än pålitlig! Man kan lita på att SAOB utförligt redovisar sina uppslagsord ur alla möjliga aspekter.
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2021-06-20 klockan 21:49.

Reg.datum
    mar 2009
    Men även min bok som vänder sig till professionella
    inom näringen och då framförallt anställda inom system-
    bolaget och restaurangnäringen. Alltså en fackbok inom
    sitt ämnesområde.

Javisst, den är oerhört detaljerad om vad som gäller dess samtid! Det var den historiska aspekten jag sökte, och den saknas i bokens text, eftersom den är mindre viktig för bokens målgrupp. Jag får skylla på att jag tänker sämre när det är så varmt...

Reg.datum
    mar 2009
    Absolut så, den historiska aspekten avseende vad
    som skiljer butelj från flaska finns inte och den verkar
    f.ö. inte finnas någon annan stans heller. Iaf har inte
    vi hittat den, hittills.........men,men.

Kanske, kanske klarnar det lite nu när jag tittade i
    Kulturens årsbok 1964, Ölets käril kapitel 9.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    Senast redigerat av prylsnubben den 2021-06-21 klockan 14:11.

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Kanske, kanske klarnar det lite nu när jag tittade i
    Kulturens årsbok 1964, Ölets käril kapitel 9.
    Underbart, tack för att du hittade det! Texten bekräftar det intryck jag fick från SAOB men ger mycket mer detaljer, om form och färg och storlek.

Ludovicis "Eröffnete Akademie der Kaufleute, oder vollständiges Kaufmanns-Lexicon" (band 1, 1767) har ett stycke om buteljer - i sammanfattning "glasflaskor med vid buk och trång hals, avser oftast långhalsade flaskor i olika färger, som fylls med vin eller vatten. Franskt vin tappas på buteljer som rymmer en parisisk pinte (0,95 l) eller en halv eller fjärdedels pinte, eller två pinte eller mer. Det finns även buteljer av keramik."

I importlistan jag nämnde talades det ju om stops-buteljer och stops-krus (dvs keramik-"buteljerna" ovan) som importerades från Tyskland och Holland. "Stop" ska nog tolkas synnerligen ungefärligt där. Det fanns en mängd lokala standarder för alnen i nordtyskland, så jag gissar att det samma gällde för volymmåtten. Det kan förklara varför Ludovici inte nämner volymen på flaskor annat än vad som gällde i Frankrike.

"Eröffnete Akademie der Kaufleute, oder vollständiges Kaufmanns-Lexicon" (band 1, 1767), av Carl Gûnther Ludovici:
    Namn:  ludovici_boutelle.jpg
Visningar: 88
Storlek:  91,2 KB
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2021-06-22 klockan 08:42.

Reg.datum
    mar 2009
    Tack själv Anna-Carin.

När Du nu är inne på keramikkrusen så undrar jag om Du sett denna tråd?
    Kanske Du tycker att den är värd att skumma igenom.

Mvh Bosse

http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=f%F6rpackat

Mittåt, såg att Du varit inne på tråden alldeles nyligen vid en genomgång,
    men det är ju början på tråden som har relevans här, kanske Du inte har
    tagit del av hela tråden.........
    Senast redigerat av prylsnubben den 2021-06-22 klockan 12:09.

Bosse,
    Tack för tipset, den tråden har jag bara läst sista sidan på! Inte anade jag att den hade en så gedigen inledning. Måste läsas noga, en svalare dag (pust!).

Edvard Strömberg om flaskor & buteljer i Kosta glasbruk 1742-1942 (sid 97-98):

”BUTELJER, FLASKOR OCH PROVRÖR

Buteljer och flaskor nämnas sällan i de första Kostaböckerna. […] men kundernas avräkningar utvisa, att dessa varuslag alltid utgjort huvuddelen av den ”gröna” tillverkningen. I medeltal bidrog den med omkring 15% till det samlade försäljningsvärdet.

Buteljformarna voro av järn, mässing eller lera […]

En ny typ, den i mönstrad form fastblåsta karaffen, upptogs 1830 […]

Bland flaskorna, som mest köptes av apotekare, återfinnas utom de vanliga medicinflaskorna en del andra […] Sådana namn som Tillypålar, Apodeldocsflaskor och Ögonflaskor med flera återkomma år från år.

Både buteljer och flaskor blåstes ursprungligen på Kosta, men överflyttades 1858 till det nybyggda Johanstorp.”

Det är alltså tydligt att man gjorde skillnad på flaskor och buteljer, men dessvärre upplyser han oss inte om skillnaden…

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •