Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Maffigt kristallglas....l

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Maffigt kristallglas....l

    Stort rödvins (?) glas, 20 cm högt, kuppan och
    fotens diameter är båda 9.5cm. Glaset är slipat
    i Helga liknade kvastar samt i rutor. Puntelmärke
    undertill som är delvis rått, nästan hela benet slipat
    runt om. Riktigt tungt och imponerande glas, hör det
    till någon servis månne?
    Bifogade filer

  • #2
    Slipmönstret förekommer på servisglas runt sekelskiftet 1900, men jag tror ändå inte, att det ingår i en sådan av två skäl:
    1. Glasets storlek Servisglasen hade fortfarande en med dagens mått mätt en blygsam volym.
    2. Det ser ut att vara ett spetsglas, d.v.s. benet är draget direkt från kupans botten, alltså tvådelat. Serviserna vid den här tiden var nästan uteslutande tredelade, kupa, ben och fot.
    Något som å andra sidan var inne var att yvas över gångna storhetstider. Heidenstam skrev Svenskarna och deras hövdingar och manskörerna sjöng om hurusom "Min stamfar hade en stor pokal". Ganska många glasbruk tillverkade stora glas, som de i sina kataloger kallade pokaler och de kunde se väldigt olika ut. Det välmående borgerskapet förgyllde gärna sina paradrum med vackra saker, som inte hade någon annan funktion än att vara vackra. Dit hörde nämnda pokaler.
    Min gissning är, att detta är en pokal gjord omkring 1900 för att markera sin ägares välstånd. Kanske har den aldrig någonsin använts att dricka ur (utom möjligen ceremoniellt i ett ordenssällskap). Den kan mycket väl vara svensktillverkad, men kan också vara importerad. Som alltid: Jag kan ha hur fel som helst.

    Comment


    • #3
      Tack gärdsle!

      Storsvenskt, jo jag tackar. Kanske man kan drista sig
      till att ha den till mumma på julafton. Det finns ju bara
      ett så det får väl gå laget runt när coronan gett med sig.

      Comment


      • #4
        Prylsnubben, Slipmönstret heter Nathalia och förekommer i Limmared och Kostas priskuranter runt sekelskiftet 1900. Har själv en del föremål ur denna servis😀

        Comment


        • #5
          Tack Legion, roligt att veta. Kanske det ändå är ett
          rödvinsglas då eller vad tror Du?

          Comment


          • #6
            Nä, det är väl alldeles för stort för att vara ett rödvinsglas, med den tidens mått. Idag däremot hade väl ingen lyft på ögonbrynen om vin serverades i detta glas

            Comment

            Working...
            X