Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med stämpel C.GH på bordslampa silver/nysilver?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med stämpel C.GH på bordslampa silver/nysilver?

    Hej,
    Jag köpte en vacker bordslampa idag men vet inte vad allt i stämpeln betyder. Är det möjligtvis någon som vet vad det står för? C.GHG ?? ALP
    Har ingen aning om vad det mellan G:et och ALP är för stämpel, har försökt söka men hittar inget jag tycker liknar..
    Tacksam för hjälp!

    Mvh Nathalie
    Click image for larger version

Name:	44299199-DDFA-45DD-8F1F-D7D2373E0159.jpg
Views:	1
Size:	72,5 KB
ID:	699828

  • #2
    Hej!

    C G Hallbergs (Carl Gustav Hallberg). Det sista understrukna G:et är det sista G:et i Hallberg.
    ALP. står för alpacka. Om bl.a. alpacka kan man läsa här:
    Sälj ditt silver till oss. Vi köper silver som silverpokaler, silverfat, matsilver och silvermynt. Men även trasiga silverföremål och smycken.


    Här är ett objekt med samma stämplar som på ditt föremål:


    Lite information om Hallbergs hittar man här:
    Den unge gesällen Carl Gustav Hallberg grundade år 1860 en guldsmedsfirma på Fredsgatan i Stockholm. Firman fick namnet C.G Hallbergs Guldsmedsaktiebolag, numera kallat Hallbergs Guld.


    Från PES:


    Mvh, Eskil

    Comment


    • #3
      Tack så mycket för svar! Det var exakt vad jag kunde förstå på stämpeln också, det är endast den mellan G:et och ALP som jag inte vet vad det är för symbol och vad den står för
      Mvh Nathalie

      Comment


      • #4
        Normalt borde det vara en ortsstämpel. Orten skulle vara Stockholm, men stämpeln ser inte precis ut som S:t Erik, så jag blir tveksam. (I och för sig kan man tänka sig en krona i stämpeln). Men jag hoppas att någon annan kan bekräfta, eller ge ett annat korrekt svar.

        Comment


        • #5
          Normalt och normalt - på nysilver skulle jag säga att företagslogga är vanligast, även om det även kan vara ett stadsvapen eller symbol för en stad.

          Jag tycker nog trots allt att det ser ut som Sankt Erik, om än lite stiliserad.

          Comment


          • #6
            Tackar så jättemycket för era svar! 😊

            Comment


            • #7
              Det finns ingenting "normalt" beträffande stämplar för/på nysilver.Tillverkaren kan stämpla vadsomhelst och hursomhelst...tyvärrr!

              Comment


              • #8
                Vad menar du S.Qrt? Kan man stämpla vad som helst på "nysilver"!!!???
                Inte kan väl det stämma? Får man trycka dit silver-, guld- eller platinastämplar? Det kan väl ändå inte vara lagligt?

                För övrigt anser jag nog att det inte är onormalt, utan tvärt om vanligt, för att inte säga normalt att "nysilverföremål" från C G Hallbergs är försedda med ortsstämpel/stadsstämpel - och det var ju ett sådant föremål det handlade om.

                Comment


                • #9
                  @Eskil
                  Häng inte upp dig på bagateller. Du och alla andra som sysslar med detta förstår utmärkt väl vad jag menar med "vadsomhelst". Om man stämplar t.ex. registrerade silverstämplar på försilvrat kallas det för förfalskning. Men OK, för sakens skull en ytterligare klargöring. Man kan stämpla "vadsomhelst" på försilvrat(förgyllt) förutom officiella stämplar som t. ex silver- eller guldstämplar eller därvid jämförbart. Vad jag vet så finns det inte i något land registrerat eller ett officiellt regelverk på hur försilvrat måste stämplas.
                  Ännu för sakens skull: NYSILVER är en legering av koppar, nickel och zink! FÖRSILVRAT är en elekttrolytisk behandlat förmål i en oädel metall eller legering som fått en ytterst tunn silverhinna.

                  Mera: Alpacka är också en legering (slå upp det!), som kan elektrolytiskt FÖRSILVRAS och ofta är det! Alpacka är inte riktigt, men nästan samma sak som legeringen nysilver (slå upp det också!) I praktiken är skillnaden betydelselös.

                  Comment


                  • #10
                    Bagateller, jaha ja, så är det när Qrt skriver något, som kan anses vara lite förvirrande. Men hade JAG (som bara gissar) skrivit något sådant hade nog protesterna haglat som spön i backen.

                    Jag skrev "nysilver" för att jag hade fått uppfattningen att du ogillade begreppet. Men det kan ju bero på ett missförstånd. Jag tolkade din utläggning här, som ett missnöje med beteckningen "nysilver". #26:


                    Men det kan ju bero på språksvårigheter, jag är ju halvdansk.

                    Comment


                    • #11
                      Ja jag ogillar användiningen av begreppet "nysilver" när man avser försilvrat. Du måste ha missförstått, men jag är inte heller svensk, så detr drar jämt.

                      Comment


                      • #12
                        Qrt:s

                        Med tanke på det fina omdöme du fick av * AB *, förvånar det mig att du ständigt måste bortförklara dina tvärsäkra påståenden?

                        Ursprungligen postat av * AB * Visa inlägg
                        Så här är det...

                        Jag litar till 100% på Qrt.S kunskaper om stämplar från flertalet länder där h*n har mest kunskaper från och h*n (och några andra) har varit mina "läromästare/mentor" i snart 20 år och jag hyser djup respekt för Qrt.S och de andras kunskaper. De är dessutom perfektionister, precis som jag, men ingen människa är eller kan bli fullständigt perfekt, så är det bara.

                        Dessa personer vet att jag ibland ifrågasätter vissa svar, eftersom jag vill kunna lära mig så mycket det bara kan vara möjligt (i detta enorma område) och jag ifrågasätter aldrig deras svar pga elakhet eller något försök till nedvärdering av deras imponerande kunskaper och vilja att lära ut till andra.

                        Om det skulle finnas någon typ av professur i detta ämne, då skulle jag faktiskt förorda Qrt.S, först och främst.
                        H*n har i decennier hjälpt människor (i hela världen på internationella forum) som frågat om hjälp med att tyda stämplar på deras ärvda eller kära samlingar. Detta har Qrt.S klarat av eftersom h*n också är språkbegåvad och det är människor från slott till koja som Qrt.S har hjälpt och alla har h*n behandlat lika, utan undantag, vilket bara en "rakryggad" person klarar av.

                        Så var det med det...

                        När det gäller inköpet av den här boken... anser du Qrt.S alltså att det inte skulle vara något nödvändigt eftersom det finns mycket felaktigheter i den. Det kan jag förstå, men kommer den att "uppdateras" och utges med den nya informationen? Om inte... då föredrar jag ändå att köpa den och skriva in den nya informationen som backup, för jag litar inte på datorer, paddor, mobiler och internets "eviga" varande.

                        God natt / AB
                        Last edited by e_v_a; 2022-05-02, 21:00.

                        Comment


                        • #13
                          Det är lätt att glömma bort att för varje dag föds det nya, framtida begåvningar, som inte har den kunskap eller erfarenhet som andra äldre personer har hunnit inhämta under livets gång.

                          Därför kan det uppfattas som övertydlighet för vissa, men något nytt för andra och därför kan man inte ta för givet att alla andra människor (varken på detta forum eller för övrigt) kan och vet detta.

                          Det är ju därför sådana här forum liknar ett klassrum, där de mer erfarna "lärarna" (år ut och år in) i princip repeterar samma sak, om och om igen.

                          Mvh AB

                          Comment

                          Working...
                          X