Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med stämpel i vitguld ring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hjälp med stämpel i vitguld ring

    Hej ! Jag har en ring i vitguld som jag fått i 40 års present.. jag skulle gärna vilja veta vart den är tillverkad/ålder och vad första stämpeln i ringen står för?
    Bifogade filer

  • #2
    Hej Jenny81 !

    Din fina ring är tillverkad i 18k dvs. (750/1000) vitguld och har en importstämpel (tre kronor inuti en oval ram), vilket innebär att den är tillverkad någon gång innan år 1988 (för därefter slutade svenska staten att kontrollstämpla ädelmetall). Möjligen kan de vita stenarna vara diamanter eller vita safirer. Detta är vad jag i alla fall kan bidra med.

    Hoppas någon annan kan hjälpa dig med tillverkar/mästarstämpeln som jag tyder till IO eller omvänt.

    Mvh AB
    Last edited by * AB *; 2022-04-27, 02:22.

    Comment


    • #3
      Hej Jenny81 !

      Din fina ring är tillverkad i 18k dvs. (750/1000) vitguld och har en importstämpel (tre kronor inuti en oval ram), vilket innebär att den är tillverkad någon gång innan år 1988 (för därefter slutade svenska staten att kontrollstämpla ädelmetall). Möjligen kan de vita stenarna vara diamanter eller vita safirer. Detta är vad jag i alla fall kan bidra med.

      Hoppas någon annan kan hjälpa dig med tillverkar/mästarstämpeln som jag tyder till IO eller omvänt.

      Mvh AB
      Last edited by * AB *; 2022-04-27, 02:24.

      Comment


      • #4
        OM ringen är en importvara, vilket verkar mycket sannolikt,är en så bristfällig stämpling tyvärr nästan omölig att härleda, sorry! Om den är svensktillverkad (osannolikt), så finns det tyvärr ingen lämplig smed med stämpeln IO/OI för tidpunkten att finna, sorry!

        Beträffande din fråga om den första stämpeln, så måste du visa en mycket bättre och skarpare närbild av bara den, då kan det lyckas, men....

        Comment

        Working...
        X