Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Minsta EDA-glasen

Jaha, t.o.m i anrika Böhmen lystrades glas! Bra jobbat, som det heter nuförtiden!
    Eftersom Eda var en av få glasbruk som lystrade pressglas fick vi åtminstone tidigare (förra årtusendet) mycket frågor om lysterglas. Därför har vi på muséet två engelskspråkiga böcker om carnival-glas world-wide. Jag skall kolla om jag hittar dem där och få fram mer info. Nu verkar det som intresset har svalnat betydligt.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Jag läste någonstans att det mesta tjeckiska "carnival"
    glaset exporterades till England.............

Ur boken Thistlewood: Carnival Glass - the Magic and the Mystery har jag fått fram att det lystrade dricksglaset har ett pressglasmönster som kallades Jocobean och omfattade många olika föremål, se annonsen. De tillverkades vid glasbruk ägda av industrimagnaten Josef Inwald. 1914 ägde han fem glasbruk bl.a. Podebrady, Gablonz och Teplice. Mönstret Jacobean såldes i stora kvantiteter till Storbritannien under 1920- och 1930-talen. De såldes enligt samma bok också i USA, Sverige, Argentina och Frankrike, där mönstret kallades "Milord".
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av gärdsle den 2021-05-03 klockan 20:58.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Milord, jo jag tackar. En
    liten pärla i dom "for the
    English nobleman", åsså ja.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •