Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopior, förfalskningar och lurendrejerier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hej Eskil, apropå Wedels Picasso-målning vill jag bara citera
    Anita Lindblom: "Sååånt är livet, ja såånt är livet, så mycket
    falskhet bor det där"....
    Min mamma-tavla känns lite bättre att ha hemma på väggen
    efter att Du tror som jag dvs att det är en tidig mamma. Om
    hon inte vill kännas vid sina alster före 1997 när hon säger sig ha
    hittat "sin stil" borde hon ju inte signerat dessa som hon inte kan
    stå upp för. Man ska vara försiktig med vad man skriver sin namn-
    teckning på, det gäller överallt och från det man blivit myndig.

    Bifogar några bilder ur boken om Dick Bengtsson och mammas tum-
    mar på målningen bergsvandrare som hon blev betagen (bergtagen)
    av där och då som museivakt på MM i mitten av 80-talet. Lägger till
    en bild från en väggalmanack som är av en typ som inspirerade Dick
    och som han ofta la in som en sorts collage i sina målningar.

    Har Du några tankar om vart man skulle vända sig om man skulle vilja
    avyttra målningen, (en utsikt över Toroweap point i Grand Canyon,
    vilket står på baksidan). När jag visade bilder på den på Bukowskis så
    sa dom 20-100.000 i utrop, sedan gick jag direkt till SAV där dom be-
    höll korten och sedan lät meddela att mamma genom Magnus Karlsson
    bestred att hon målat tavlan.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2021-04-15, 17:55.

    Comment


    • #32
      Fairytale

      Nyligen såldes en skål av Daisy Makeig-Jones på auktion. Den benämndes "Fairyland Lustre, Wedgwood". Jag mejlade auktionsföretaget när katalogen lagts ut och upplyste dem om att skålen inte var från Fairylandserien. De svarade att de hade sett motsvarande skålar, som benämnts så och behöll texten. Skålen klubbades för 2800 kr, ett ganska normalt pris för en skål, som inte är från Fairylandserien. Om den hade varit det, hade klubbslaget hamnat ungefär så här:
      Porslin, oktagonal, iriserande glasyr med förgylld dekor av fantasilandskap och figurer. Märkt WEDGWOOD MADE IN ENGLAND samt otydlig påskrift. Diameter ...

      Lurendrejeri? Nej, det tror jag inte. Det var nog bara ett utslag av okunnighet.

      Comment


      • #33
        Javisst, man tror att man ska kunna lita på objektbeskrivningen hos de större auktionshusen, att de har så pass kunniga medarbetare, men det har ju visat sig med många exempel att så inte är fallet:

        Antikmonologen; En betraktelse över antikviteter, konst och design. Utför värderingar, rådgivande vid antik- och konstinköp. Utför professionella vinprovningar skräddarsydda efter kundens önskemål. www.cederqvistantikvin.se nickantique[at]hotmail.com


        Vad gäller säljare på Tradera, så kanske man inte kan förvänta sig att samma kunskaper finns, där får man lita mer på sin egen förmåga.

        Jag brukar ibland kolla runt efter intressanta föremål, bl a i kategorin ”Orientalisk konst & porslin” och då är det ofta svårt att avgöra om föremålen är äkta gamla eller nygjorda kopior, i alla fall om man är en amatör som jag. En bland många säljare, som ser ut att ha ett flertal dekorativa objekt till låga priser är:

        Handla second hand och begagnat från Thabetcv på Tradera. Hållbar shopping på Sveriges största cirkulära marknad, Tradera.com


        Vad ska man tro om de objekten eller om andra orientaliska objekt för den delen som saluförs på Tradera. Hur ska man kunna avgöra om de är kopior och/eller förfalskningar?
        Last edited by e_v_a; 2021-04-22, 19:39.

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
          Javisst, man tror att man ska kunna lita på objektbeskrivningen hos de större auktionshusen, att de har så pass kunniga medarbetare, men det har ju visat sig med många exempel att så inte är fallet:

          Antikmonologen; En betraktelse över antikviteter, konst och design. Utför värderingar, rådgivande vid antik- och konstinköp. Utför professionella vinprovningar skräddarsydda efter kundens önskemål. www.cederqvistantikvin.se nickantique[at]hotmail.com


          Vad gäller säljare på Tradera, så kanske man inte kan förvänta sig att samma kunskaper finns, där får man lita mer på sin egen förmåga.

          Jag brukar ibland kolla runt efter intressanta föremål, bl a i kategorin ”Orientalisk konst & porslin” och då är det ofta svårt att avgöra om föremålen är äkta gamla eller nygjorda kopior, i alla fall om man är en amatör som jag. En bland många säljare, som ser ut att ha ett flertal dekorativa objekt till låga priser är:

          Handla second hand och begagnat från Thabetcv på Tradera. Hållbar shopping på Sveriges största cirkulära marknad, Tradera.com


          Vad ska man tro om de objekten eller om andra orientaliska objekt för den delen som saluförs på Tradera. Hur ska man kunna avgöra om de är kopior och/eller förfalskningar?
          Just den sektionen på Tradera känns lite urspårad. Det går att hitta en och annan bra grej, men det mesta känns suspekt. En bra regel är väl att fundera på hur sannolikt det är att någon skulle veta att han eller hon äger ett föremål i perfekt skick från till exempel Södra Song-dynastin (1100-talet ungefär), och sedan försöka kränga det för en spottstyver på Tradera istället för att anlita ett auktionshus. Att sedan helgardera sig med ett "retro" i rubriken gör det kanske lite hederligare.

          Annars är ganska mycket av det som ligger ute där hyfsat riktigt beskrivet, men priserna är ibland helt uppåt väggarna (många nollor för mycket). Jag har funderat på om det handlar om okunskap där, eller är någon form av långsiktigt bedrägeri (typ "Titta här vad dyrt det säljs för på nätet"). Kanske lite av varje.

          Comment


          • #35
            Tack för intressanta synpunkter, allt enligt devisen ”är det för bra för att vara sant, så är det inte sant” och vice versa. Men att man skulle lägga ut föremål på auktion, till orimligt höga priser, för att på det sättet försöka höja dess värde, kan ju snarare vara kontraproduktivt när de förblir osålda, om man inte har medhjälpare som ”låtsasköper” förstås. Men vem vill köpa ett föremål på Tradera för typ 30 tkr, med en knapphändig objektbeskrivning, som man inte har sett i verkligheten.

            Comment

            Working...
            X