Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopior, förfalskningar och lurendrejerier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopior, förfalskningar och lurendrejerier

    Jag blev inspirerad av Rockwells utläggningar kring kinesiska kopior, och tänkte att det skulle kunna vara läge för en tråd dedikerad till förfalskningar etc. Jag har själv ett gäng prylar här hemma, som definitivt hamnar i den ”tveksamma” delen. Alla har jag som tur var köpt för småpengar, men i förhoppning att ha gjort ett stort ”fynd” på loppisen. Jag börjar med att presentera en kinesisk skål, som jag som hyfsad nybörjare direkt jämförde med de vackra 1400-talsföremål jag sett i böcker. Sedan missade jag tyvärr att dekoren är lite risig, formen fel, och glansen alldeles för glansig. Sådant lär man sig efter hand. Bifogar även några bilder på äkta grejer (förhoppningsvis), för jämförelse.

    Vad har ni för tveksamheter och ”läroföremål” i era skåp?

    Click image for larger version

Name:	30CE6351-E2D7-43D7-AA66-187995494EBD.jpg
Views:	1
Size:	32,3 KB
ID:	699645

    Click image for larger version

Name:	AEC823F8-8800-47F9-A381-A9698090A818.jpg
Views:	1
Size:	60,5 KB
ID:	699646

    Click image for larger version

Name:	476C516E-9CEF-402F-8947-17B29111EF36.jpg
Views:	1
Size:	75,8 KB
ID:	699647

    Click image for larger version

Name:	89A34012-9F4A-4256-A667-E37E5C1E895F.jpg
Views:	1
Size:	142,8 KB
ID:	699648

    Click image for larger version

Name:	AB180BD0-B681-47CF-B02E-A4A3011D77FE.jpg
Views:	1
Size:	128,1 KB
ID:	699649

    Click image for larger version

Name:	E49D1611-1FB2-49D0-9F59-D16C6724B3E5.jpg
Views:	1
Size:	142,2 KB
ID:	699650

    Click image for larger version

Name:	BAEA6CC9-50B3-406D-9641-C32EF36733AA.jpg
Views:	1
Size:	117,3 KB
ID:	699651

  • #2
    För tusan inte en loppis jag har varit på där sådana fynd har florerat. Kan bero på att jag aldrig sprungit benen av mig men ändå.
    Lite konstigt Jonas var tusan har du funnit dessa? Ok om man betalar bra i thailand så finns där i affär men det är en annan femma.

    Läste lite slarvigt så nu är allt under kontroll. Det är bara översta fatet som du har.

    När det gäller skåp så har jag en kopia av en snusflaska i elfenben i skåpet och den påpekade säljaren att den är plast när jag bet i den ( mörk affär i Aten) men den var hård och bra så jag köpte den. När jag kom ut i ljuset så såg jag genast att jag gått på en nit men han hade ju berättat så jag fick skylla mig själv.
    Hade innan som lite plutiss bitit i krokodil av elfenben och då gick bit av tanden av så jag hade erfarenhet men den var inte tillräcklig i detta fallet. Man skall väl inte bita i elfenben?


    Det där med för glansig fixar du lätt med lite småsten eller ännu heller AlO2
    Last edited by Rockwell; 2021-04-05, 16:29.

    Comment


    • #3
      Fusk och bedrägeri

      Förfalskade tavlor ser jag då och då. Det vanligaste (och enklaste att upptäcka) har varit tidningsbilder, som klistrats upp på pannå. En del av bilden målas med oljefärg. Svåra partier, som t.ex. människors ögon (om det är porträtt), målas oftast inte. Sedan täcks hela bilden med fernissa. Tanken är att man ska tro att det är ett original. Det har t.o.m. hänt att etablerade auktionsfirmor sålt sådana objekt och skrivit "otydligt signerad" i auktionskatalogen, trots att signeringen har varit tydlig och lätt att läsa. Då skulle de kunna hävda, att de inte sålt en förfalskad tavla av den kända konstnären NN - de har ju sålt en tavla med otydlig signering, som de inte vet vad det är. Ett fult knep som gjort mig ursinnig varje gång jag sett det och gett mig anledning att skälla ut de ansvariga (och försäljningen har stoppats).

      Fusk med keramik har jag lurats av. Jag köpte en liten skål (Gunnar Nylund). Allt såg bra ut tills jag diskade den och det kröp fram en blank linje på undersidan. Någon hade fyllt i det ristade strecket, som betyder 2:a sortering, med någon massa och sedan smutsat ner ytan lite så att fusket inte gick att se. Det var lite surt, även om det inte handlar om stora pengar. Det gäller att känna efter, nageln är oftast ett tillräckligt redskap.

      Click image for larger version

Name:	GN2.jpg
Views:	1
Size:	71,3 KB
ID:	574689
      Last edited by Eskil; 2021-04-05, 19:56.

      Comment


      • #4
        Riktigt tråkigt fusk med skålen!

        Och intressant läsning om tavlorna. Jag har en bekant som har gjort några liknande tavlor med fernissade tryck, men för eget bruk (och av kända konstnärer, typ Rembrandt, så det finns ingen risk för att någon skall ta det för ett original), men jag visste inte att det hade satts i system på det viset som du beskriver.

        Comment


        • #5
          Hej

          Jag läser med intresse.

          Ibland funderar jag över rubrikerna i en känd säljsida
          och då om kaffekvarnar, som jag ju känner till en del.

          I rubriken kan det stå t. ex. Kaffekvarn tillverkad i Gus-
          tavsberg, "Pyro", vilket ju är helt fel, då det är porslins-
          behållare som är det.

          Visst är det väl så att de som köper på säljsidor är väl
          medvetna om sådant här fusk? Säljare som anger en
          grönsakskvarn, som en kaffekvarn osv.

          Men jag blir nog lite arg måste jag säga.

          Hälsar
          Staffan

          Comment


          • #6
            Skymfa en "kaffekvarn" är inte attt leka med.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
              Hej

              Jag läser med intresse.

              Ibland funderar jag över rubrikerna i en känd säljsida
              och då om kaffekvarnar, som jag ju känner till en del.

              I rubriken kan det stå t. ex. Kaffekvarn tillverkad i Gus-
              tavsberg, "Pyro", vilket ju är helt fel, då det är porslins-
              behållare som är det.

              Visst är det väl så att de som köper på säljsidor är väl
              medvetna om sådant här fusk? Säljare som anger en
              grönsakskvarn, som en kaffekvarn osv.

              Men jag blir nog lite arg måste jag säga.

              Hälsar
              Staffan
              Jag undrar om det inte är en blandning av mestadels okunskap och ointresse, och till en mindre del fusk.
              Många vet inte, och vill inte veta, skillnaden mellan sådant som mer insatta tycker är alldeles självklart.
              Men irriterande är det!

              Comment


              • #8
                okunskap

                tyvärr är ju okunskapen ganska utbredd, och måste kanske så vara inom "generalist"-kåren (alltså museifolket): såklart inte alla museimänniskor kan kunna se skillnad på syraetsat och graverat glas, kunna sätta ihop en trasig spinnrock på rätt håll osv.

                Men lite tråkigt är det. "Jamen, på museet såg jag en sån här, den satt ihop på andra hållet" osv - . (Som jag berättade på nån glastråd, angående "kinnekulle": på Kulturen (Lund) blev jag upplyst om att kinnekullen var ofrånkomlig då det gällde munblåsta flaskor, "eftersom pipan har suttit där".)

                Staffan: inte är det väl sååå kinkigt om kvarnen egentligen är för juliennegrönsaker, kaffe är ju nästan en grönsak?!? Eller, som ett norrlandsmuseum berättar, om spännskeuven på en spinnrock kallas "handtag att bära med"?

                Skämt åsido: HUR ska vi nördar på bästa sätt dela med oss av våra kunskaper/nörderier?
                Det vore väl en bra fråga att fundera över?

                Comment


                • #9
                  Har man malt kaffe för hand så vet man än om man inte malt grönsaker att det är en stor skillnad, kaffe var inte lätt att mala viket jag tror grönsaket kan vara i förhållande. Sen är frågan vad i grönsaksväg mals? Det gäller för grönsker att hackas eller?
                  Jag är stor novis på området men tänker jag så....
                  På tal om spinnrock så får man offra sig ibland, kan den vara från England?



                  Jonas du var lite tyst när det gällde denna skålen, ett litet pip kan du kanske kläcka ur dig om den?
                  Nu får du vara försiktig så inte Prylis kommer och tar åt sig hela äran.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Rockwell; 2021-04-08, 00:34.

                  Comment


                  • #10
                    rockwells spinnrock

                    kan jag inte säga mycket om ur den vinkeln.
                    Hur är vingdonet monterat? Det är omöjligt att se på din bild. Det lilla en ser av det får mig att undra hur det drivs - finns ett extra snöre som växlar över?
                    Var (i vilken position) finns trampan?

                    Comment


                    • #11
                      Vi kan kanske lösa problemet utan att jag skall pilla fram spinn...? Vad jag vet så drev stora hjulet ett litet (då förmodligen vingdon) när man trampade på brädan. borde inte det vara tillräckligt för att maskin skall fungera för spinning?

                      Comment


                      • #13
                        Tack för det, jo jag hade en viss känsla av att den var engelsk vad nu det kan ha för betydelse. Jag brukar inte lägga sådana banaliterer på minnet så mycket om sanningen skall fram. Det finns rätt så mycket som jag inte sätter som så hög minnesfaktor.
                        Men nu när den är engelsk så får jag väl vara lite extra försiktig så jag inte trampar på den efterom den är ömtålig.

                        Comment


                        • #14
                          "högrock"

                          (de flesta här har "bord")


                          (ingen proveniens)
                          Components of this upright, castle spinning wheel are positioned vertically with the flyer above the drive wheel providing a compact footprint for display or storage. The wheel is connected to a single treadle. **Discounted items are not eligible for other promotions. All sales final.** Condition: Good Materials: Wood,


                          (swiss lateral type)

                          Comment


                          • #15
                            Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                            Jonas du var lite tyst när det gällde denna skålen, ett litet pip kan du kanske kläcka ur dig om den?
                            Tyvärr har jag inte en aning. Jag får inte ut något vettigt från märkningen heller. Första tecknet kan vara "hand" och sista "stad", men det hjälper ju inte så mycket. Stilen känns inte heller bekant.

                            Comment

                            Working...
                            X