Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sålde en vara på Tradera till Polen. Köparen vill ändra namn och adress till Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sålde en vara på Tradera till Polen. Köparen vill ändra namn och adress till Sverige

    Hej
    Frågan kanske inte hör hemma här men jag provar ändå

    Jag har sålt en vara på Tradera till en kvinna i Polen. Nu fick jag ett meddelande från henne om jag kunde ändra fraktpriset, dvs ett lägre pris då hon vill att jag skickar varan till en adress i Sverige.

    Det är inga problem att ändra fraktpriset men jag hittar ingenstans om det går eller hur man ändrar till ett nytt mottagarnamn och adress.

    Traderas kundservice har stängt under påsk och hittade inget svar på deras frågesida

  • #2
    I mitt tycke passar frågan bra här.

    Som traderasäljare ibland, har jag inte stött på problemet, när köparna funnits i andra länder.
    Numera är det förutbestämda fraktpriser (som går att ändra på) som Tradera har avtalat med Posten, Schenker och DHL, och jag har sålt till Estland och Norge utan att mottagarna velat ändra adresser.
    Det är frakten företagen tjänar på, så jag tror att det inte går att ändra på avståndet och därmed priset.

    Jag skulle neka till ändringen, eftersom det skulle bli för omständligt att kontakta fraktföretaget, ändra och kanske mötas av kravet på fullpris på frakten.
    Med andra ord är det bara för köparen att gilla läget. Denne faktiskt kunde ha frågat Dig först innan budet läggs.
    Last edited by Gideon; 2021-04-02, 19:03.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      I mitt tycke passar frågan bra här.

      Som traderasäljare ibland, har jag inte stött på problemet, när köparna funnits i andra länder.
      Numera är det förutbestämda fraktpriser (som går att ändra på) som Tradera har avtalat med Posten, Schenker och DHL, och jag har sålt till Estland och Norge utan att mottagarna velat ändra adresser.
      Det är frakten företagen tjänar på, så jag tror att det inte går att ändra på avståndet och därmed priset.

      Jag skulle neka till ändringen, eftersom det skulle bli för omständligt att kontakta fraktföretaget, ändra och kanske mötas av kravet på fullpris på frakten.
      Med andra ord är det bara för köparen att gilla läget. Denne faktiskt kunde ha frågat Dig först innan budet läggs.

      Jag håller med dig men dum som jag var så skrev jag till henne att jag ändrar fraktpriset och mottagaren.
      Nu i efterhand tycker jag att det är fel att fraktpriset är så enkelt att ändra men mottagaren inte går att ändra.

      Det jag kan göra, om det går att genomföra, är att jag struntar att ta frakten via Tradera. Jag gör ett paket och lämnar in och betalar direkt vid inlämningen, 66:- istället för 190:-

      Comment


      • #4
        Så lite som 66:- tror jag inte att Du kommer undan med, vid inlämningen.
        Men det är klart, allt beror på vikt och mått.

        Traderas avtal med fraktföretagen är extra fördelaktiga för säljare, hur många procent billigare vet jag inte. Det har jag märkt, när det ska betalas och fraktsedeln ska skrivas ut hemmavid.
        Kolla i förväg vad det kan kosta.

        Comment

        Working...
        X