Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kina eller japsen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kina eller japsen.

    Hej Svejs!
    Bifogade filer

  • #2
    Det är kinesiska i alla fall - hastig skrivstil som inte jag kan läsa. Tycker mig se tecken för bambu och vind och sånt där här och var, så jag gissar att det är en klassisk, kinesisk dikt. Sådana har förvisso även japanerna och koreanerna varit förtjusta i, i perioder, men jag tror nog ändå på Kina som ursprungsland. Hur ser själva motivet ut?

    Comment


    • #3
      Det var som tusan han är intresserad av motivet, då får jag bli motiviterad nästa gång min camera obscura är laddad.

      Comment


      • #4
        Bild. Den är nog rätt gooo eller?
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Jonas har du några för och nackdelar att berätta om tavlan. Gillade du den? Man vill ju gärna veta hur mycket man är ute på svag is när det gäller ens tyckande.
          Åldern är väl i stort sett ny????

          Comment


          • #6
            Just bambumålning är en hel genre i kinesisk tradition, kanske kan man mer räkna det som konsthantverk än ”konst”. Tanken är att välja en känsla eller stämning, och sedan hitta en dikt och ett motiv som passar till den. Dikten går säkert att hitta online med lite detektivarbete, men jag har som sagt svårt att läsa den, förutom det som jag skrivit ovan. Det finns olika stilar inom kalligrafin, och just den här stilen är jag personligen inte jätteförtjust i.

            Hittade den här sidan, med lite bättre beskrivning av bambumålning.

            Last edited by jonasgun; 2021-03-28, 14:23.

            Comment


            • #7
              Då passar jag på att stjäla tråden med den här om jag får lov - inte bambu utan siden. Går det att säga något om vad det står?Click image for larger version

Name:	20210328_140615.jpg
Views:	1
Size:	89,7 KB
ID:	574631

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Då passar jag på att stjäla tråden med den här om jag får lov - inte bambu utan siden. Går det att säga något om vad det står?
                Det vänstra tecknet är jag säker på betyder ”pärla” (珠). Det högra tror jag skall vara ”subtil” (妙), men den är jag lite mer osäker på. Det är svårt att tolka sådana här stiliserade tecken i sigillskrift, ibland även för kineser. Tillsammans kan tecknen vara ett kvinnligt förnamn, men även ordagrant ”subtil pärla”, som skulle kunna beskriva sidenets kvalitet.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                  Det vänstra tecknet är jag säker på betyder ”pärla” (珠). Det högra tror jag skall vara ”subtil” (妙), men den är jag lite mer osäker på. Det är svårt att tolka sådana här stiliserade tecken i sigillskrift, ibland även för kineser. Tillsammans kan tecknen vara ett kvinnligt förnamn, men även ordagrant ”subtil pärla”, som skulle kunna beskriva sidenets kvalitet.
                  Aha, tack. Kom på att jag aldrig försökt ta reda på vad det står och ville göra ett försök.

                  Comment


                  • #10
                    Ja där ser man. Jag är lite för mycket när det gäller att tycka om.

                    Från det ena till det andra så skådade jag idag en skrivklaff 1840 rätt så bra skick 350:- men fick hejda mig och inte köpa.

                    Jonas du kanske vill ha lite mer färgglada motiv, jag har färgsprakande dam också.

                    Och FBQ jag har inte fått någon klarhet hur du ställer dig till saltstenar? Dom är med största sannolikhet använda innom våra domäner.

                    Och det fina är att dom är här framför min näsa.
                    Last edited by Rockwell; 2021-03-28, 20:54.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                      Jonas du kanske vill ha lite mer färgglada motiv, jag har färgsprakande dam också.
                      Ös på bara! Alltid kul att se. Jag har ingen tydlig preferens så, jag gillar det jag gillar. Svartvitt eller färgglatt. Misstänker att det är det samma för dig.

                      Comment


                      • #12
                        Vi har inte sett så mycket från din sida, nästan ingenting. Du har väl något att visa upp!!! Du bor väl rätt nära en god källa till både det ena och det andra.

                        Ang. tavlan så kan jag tänka mig att det fodras stor skicklighet att utföra den men dom i Kina är kanske något extra alla i stort sett.
                        Last edited by Rockwell; 2021-03-28, 23:52.

                        Comment


                        • #13
                          Poäng! Jag skall se om jag hittar något kul att lägga upp i veckan.

                          Comment


                          • #14
                            Skitspännande nu får du inte ta något för bra så vi svimmar eftersom vi inte har medel att betala nytt inträde.

                            Jag måste ha en hårddisk någonstans som innehåller mina bilder av lite annat, en väl gömd sådan tydligen. Där är den färgglada damen +min 10kr tsuba och lite annat.
                            Last edited by Rockwell; 2021-03-29, 00:03.

                            Comment


                            • #15
                              Här kan du få en liten kopp med bambutema så länge. Nytillverkad, men handmålad och med ett vackert 1700-talsmotiv. Dikten blir lite grovt översatt ”Bambun har en sådan vacker stam, alla fyra årstider är som vår för den” (數枝榮艷足,長佔四時春)

                              Click image for larger version

Name:	D6AC7886-D7FF-430A-B393-8CEC782812E4.jpg
Views:	1
Size:	37,6 KB
ID:	574635
                              Click image for larger version

Name:	41D1EA00-189B-4ED1-8C2C-E098D8B86D1F.jpg
Views:	1
Size:	42,2 KB
ID:	574632
                              Click image for larger version

Name:	07AEED30-EF37-4EEE-82CC-2E2627840E14.jpg
Views:	1
Size:	40,0 KB
ID:	574633
                              Click image for larger version

Name:	B801863C-5ED3-4F71-908F-1A1F867D8FB4.jpg
Views:	1
Size:	50,3 KB
ID:	574634
                              Last edited by jonasgun; 2021-03-29, 00:12.

                              Comment

                              Working...
                              X