Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: En sak tillverkad i Lunds Armaturfabrik:

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

En sak tillverkad i Lunds Armaturfabrik:

Jag fick lite bilder skickat till mig för några kvällar sedan.
    Jag vet att vad det nu är för något är tillverkat i Armaturfabriken i Lund. Jag vet också att fabriken var mest känd för tillverkning av smörjkoppar. Men vad är just detta?? Namn:  Screenshot_20210320_123632.jpg
Visningar: 198
Storlek:  92,1 KBNamn:  Screenshot_20210320_123411.jpg
Visningar: 207
Storlek:  88,7 KB

En makalös manick....

Hej!
    När man inte själv vet, så försöker man fråga. Jag frågade på ett ställe där man vet en del om sådana här ting, men fick mest motfrågor, som jag inte kan besvara. Om du vill, så kan du själv kontakta dem, kanske med kompletterande och möjligen skarpare bilder. (Såvitt inte någon på forumet kan svara, förstås). Detta är svaret jag fick:

"Hej intressant? Har aldrig sett något liknande. Vet inte vad det är hur den verkar. Har sökt i Lunds armaturkataloger men inte funnit ngt liknande?

Det lilla mässingshjulet på sidan ser ut att vara skåligt för rund läderrem? Är där en motsvarande remskiva på spindeln som då har att rotera? Drivs detta genom att veva hjulet med handtaget på baktill? Det är ju luddiga bilder med så det är svårt att reda ut detaljerna?

MVH, Tore Blom

Rubens Maskinhistoriska Samlingar
    533 91 Götene
    Sverige/Sweden
    tel/fax (+46) 0511-50535
    info@rubens.se "

Mvh, Eskil

Citat Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
    Hej!
    När man inte själv vet, så försöker man fråga. Jag frågade på ett ställe där man vet en del om sådana här ting, men fick mest motfrågor, som jag inte kan besvara. Om du vill, så kan du själv kontakta dem, kanske med kompletterande och möjligen skarpare bilder. (Såvitt inte någon på forumet kan svara, förstås). Detta är svaret jag fick:

"Hej intressant? Har aldrig sett något liknande. Vet inte vad det är hur den verkar. Har sökt i Lunds armaturkataloger men inte funnit ngt liknande?

Det lilla mässingshjulet på sidan ser ut att vara skåligt för rund läderrem? Är där en motsvarande remskiva på spindeln som då har att rotera? Drivs detta genom att veva hjulet med handtaget på baktill? Det är ju luddiga bilder med så det är svårt att reda ut detaljerna?

MVH, Tore Blom

Rubens Maskinhistoriska Samlingar
    533 91 Götene
    Sverige/Sweden
    tel/fax (+46) 0511-50535
    info@rubens.se "

Mvh, Eskil
    Tack Eskil, ja jag vet att bilderna är dåliga (både kvalitets mässigt och färgmässigt), jag har bett om bättre bilder och hoppas kunna få det.
    Jag har även mailat runt till lite museer som jag tänkte kunde hjälpa till att reda ut vad det är för något på bilderna. Får jag napp kommer jag givetvis lägga ut både bilder och information här på PES.

Hur ser det ut nere i balja?
    Tror på visp då kanske till glass fast svårt att kyla såvida inte det gjordes i kylrum, eller så kan det var en separator, är det uttag för vätska på sidan av baljan?
    Det är kanske en blandare för tillverkning av äggtoddy.
    Men som sagt i baljan finns en del av svaret.

Kan också vara en homogeniserings apparat.

Jag fick inte tag på bättre bilder på mackapären. Så att jag gick med i den Facebook grupp där mackapären såldes och där var bilderna betydligt tydligare än de jag fick skickat till mig från början. Alltså samma bilder fast med bättre skärpa:
    Namn:  Screenshot_20210324_163829.jpg
Visningar: 160
Storlek:  88,5 KB

Namn:  Screenshot_20210324_163920.jpg
Visningar: 155
Storlek:  110,3 KB

Även jag har inte fått det bekräftat från något håll kan jag efter att ha fått kontakt med köparenkonstatera att mackapären är eller har varit någon typ av separator.

Den yttre byttan är en mantel för kylning eller värmning. Mittendelen har ett finmaskigt nät och sen grövre hål utanför. Så nån form av filtrering borde det vara då.

Rockwell köparen skickade dessa bilder till mig och du är definitivt på rätt spår (tror jag) :
    Namn:  Screenshot_20210324_163735.jpg
Visningar: 158
Storlek:  110,5 KB

Namn:  Screenshot_20210324_163706.jpg
Visningar: 154
Storlek:  87,8 KB

Den nya ägaren säger att hela mackapären är ca:30 cm hög och det ska vara ett linhjul på andra sidan också fast det saknas och att allt drivs av handveven.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •