Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken formgivare/konstnär?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken formgivare/konstnär?

    Hej alla antikdetektiver,

    Går det att sätta namn på formgivare eller kostnär som stått för design/målning av denna flaska med kork från Gefle, stämplad Idyll (tror den tillverkades 1936) samt signaturen (?) ”N.”:

    Storlek ca 16x6x6

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	70,7 KB
ID:	699491

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	89,8 KB
ID:	699492

    Click image for larger version

Name:	F4568381-2CFE-4523-8717-91E9150244EA.jpg
Views:	1
Size:	49,0 KB
ID:	699493

    Tacksam för hjälp med detta.

  • #2
    Skulle gissa på Trost, men begriper inte
    märkningarna eller "signaturerna"...........

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Skulle gissa på Trost, men begriper inte
      märkningarna eller "signaturerna"...........
      Ok. Två stämplar Gefle med klassiska tre skorstenar. Märkningen med svart stavar Idyll om du roterar bilden och sedan ett N med punkt. Kanske inte var fötydligande du efterfrågade utan tolkning och jag uppfattar bara att ”N.” Är den enda ledtråden.

      Tack för svaret med Trost också, får rota lite i hand stil.

      Comment


      • #4
        Information från Kristina Lindkvist. Hon jobbar på Länsmuseet Gävleborg som har stora samlingar av keramik från Gävlefabrikerna, och är också ordförande i Geflekeramikens vänner:

        "Detta tjusiga föremål är ett likörkrus eller likörflaska från Gefle Porslin. Modellen heter helt enkelt C, och togs fram 1936. Enligt registret i Tord Gyllenhammars och Björn Holms bok "Vardagsporslin" står den under rubriken Krus. Den ska enl dom vara 19 cm hög, men det kan nog variera ibland. Den finns med olika glasyrer och dekorer. I föreningens blå bok, se hemsidan geflekeramik.org ,är den fotad med glasyr 1777, men denna är handmålad och heter Idyll - det står på undersidan. Men vad N. står för vet jag inte. Har aldrig sett det. Men troligen en signatur för den som målade dekoren. Kanske finns det bara denna som ser ut just så här, eller så gjordes denna dekor i ett visst antal. Tyvärr finns det inga förteckningar över sådant i företagets arkiv. Det går tyvärr inte att säga hur länge modellen tillverkades, men jag skulle gissa att den upphörde senast under tidigt 50-tal, kanske tidigare. Liköruppsatser var vanligast under 30-talet och en bit in på 40-talet."

        Mvh, Eskil

        Comment


        • #5
          En annan kandidat kan vara Willy Wessely,
          han handsignerade föremål ibland, men kanske
          den är för sen för att vara honom. Det finns
          dock knapphändiga uppgifter angående hur
          länge han var verksam på Gefle.

          Comment


          • #6
            Från boken Gefle porslin, Tord Gyllenhammar (här finns tyvärr ingen bild på kruset):
            Click image for larger version

Name:	Gefle (2).jpg
Views:	1
Size:	50,0 KB
ID:	574543
            Förargligt!

            Detta stod i samma bok om Willy Wessely:
            Click image for larger version

Name:	Gefle 2.jpg
Views:	1
Size:	24,6 KB
ID:	574544

            Andra att välja på:
            Gefle poslinsfabriks konstnärlige ledare under hela denna tid (1920 - 1960, så vissa kan ju uteslutas) var Artur Percy, som var ”pappa” till mycket av den konstnärliga produktionen. Andra konstnärer var Ruben Wallström, Helmer Ringström, Eugen Trost, Dorothy Clough, Lillemor Mannerheim, Anna-Lisa Thomson, Maggie Wibom och Berit Ternell. Men det fanns fler!
            Last edited by Eskil; 2021-03-15, 21:50.

            Comment


            • #7
              Förargligt?

              ...Som jag sa finns det uppgifter på att
              han verkade längre än till 1923 på Gefle.



              PS Willy hade ju en lite speciell handstil
              som man ser exempel på i Gefle, även
              Idyll är ju skrivet i en speciell stil........
              Last edited by prylsnubben; 2021-03-16, 00:27.

              Comment


              • #8
                Hej igen!

                För att undvika missförstånd: Med "förargligt" i mitt förra inlägg, menade jag att det var förargligt att likörflaska A och B tycks vara dokumenterad, men inte C, den som jag förmodar att vi är på jakt efter.

                Willy Wessely verkar ju vara en bra gissning, den bästa hittills tror jag, men jag är sannerligen ingen expert, det var därför jag frågade Kristina Lindkvist, som jag trodde skulle kunna bringa klarhet i frågan. Men hon bidrog med åsikten att det är ett vackert objekt och därvidlag har jag inget att invända.

                Mvh, Eskil

                Comment


                • #9
                  Tack för tydliggörandet Eskil, förstod
                  inte vad det var som var förargligt...

                  Mvh Bosse prylsnubben

                  Comment


                  • #10
                    Tack!

                    Stort tack för bra grävande. Otroligt vad det kommer fram när man frågar er kunniga.

                    Comment


                    • #11
                      Men herregud Prylsnubben, du verkar ju vara helt besatt av att ha rätt, även när du har fel. Du sysslar allt som oftast med gissningslekar, det sprider felaktig info. Jag är ingen grafolog, men jag kan lätt konstatera att det inte är Willy Wesselys handstil, så enkelt som att bara titta på hur han skriver Y och att han dessutom inte brukar signera sina alster på det här sättet.



                      Det är sorgligt att se hur ett sånt här forum kan ta över en persons sociala liv. Jag förstår att du är till åren kommen, men varför inte skapa äkta relationer istället? Lyft blicken ovanför skärmen, stig ut i verkligheten, det gäller att våga, du har allt att vinna, istället för att styra och ställa här hela dagarna, som du nu har gjort under de senaste 12 åren.

                      Comment


                      • #12
                        Om jag är besatt av forumet så verkar ju Du
                        istället besatt av mig, vet inte om jag ska känna
                        mig smickrad eller ej, tror jag passar trots allt.

                        Comment


                        • #13
                          Det mycket möjligt att det var Willy Wessely, som dekorerade karaffen, som prylsnubben vill framhålla.
                          Sättet att skriva, skiftar ofta allt efter dagshumör eller då åren går. Hemsidan signaturer.se visar också många exempel på det hos andra keramiker och medarbetare.

                          En ledtråd, om det nu var Willys fru, är Hildegard Wessely (1901-1991).
                          Hon finns med i Sveriges Dödbok 1860-2017, och var mantalsskriven i Gävle. Willy finns däremot inte med, så kanske ska man försöka hitta hans grav i hemlandet.

                          Det står noterat att Hildegard föddes 4/7 1901 i Tjeckoslovakien, och att hon blev änka 8/9 1937.
                          Vidare framgår det inte var hon finns begravd, så logiskt sett kan hon ha blivit hemförd, för att vila i samma jord som maken.

                          Comment


                          • #14
                            Det är också mycket möjligt att det var Willy Wesselys faster eller varför inte hans kusin, själv tror jag mer på Robert Lind i Kramfors.
                            Last edited by e_v_a; 2021-03-31, 17:21.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
                              Det är också mycket möjligt att det var Willy Wesselys faster eller varför inte hans kusin, själv tror jag mer på Robert Lind i Kramfors.
                              Javisst, det är det också.
                              Ta gärna fram relevanta ledtrådar, som styrker hypotesen om Robert Lind.

                              Comment

                              Working...
                              X