Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Vilken formgivare/konstnär?

Question Vilken formgivare/konstnär?

Hej alla antikdetektiver,

Går det att sätta namn på formgivare eller kostnär som stått för design/målning av denna flaska med kork från Gefle, stämplad Idyll (tror den tillverkades 1936) samt signaturen (?) ”N.”:

Storlek ca 16x6x6

Namn:  image.jpg
Visningar: 170
Storlek:  70,7 KB

Namn:  image.jpg
Visningar: 178
Storlek:  89,8 KB

Namn:  F4568381-2CFE-4523-8717-91E9150244EA.jpg
Visningar: 172
Storlek:  49,0 KB

Tacksam för hjälp med detta.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Skulle gissa på Trost, men begriper inte
    märkningarna eller "signaturerna"...........

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Skulle gissa på Trost, men begriper inte
    märkningarna eller "signaturerna"...........
    Ok. Två stämplar Gefle med klassiska tre skorstenar. Märkningen med svart stavar Idyll om du roterar bilden och sedan ett N med punkt. Kanske inte var fötydligande du efterfrågade utan tolkning och jag uppfattar bara att ”N.” Är den enda ledtråden.

Tack för svaret med Trost också, får rota lite i hand stil.

Information från Kristina Lindkvist. Hon jobbar på Länsmuseet Gävleborg som har stora samlingar av keramik från Gävlefabrikerna, och är också ordförande i Geflekeramikens vänner:

"Detta tjusiga föremål är ett likörkrus eller likörflaska från Gefle Porslin. Modellen heter helt enkelt C, och togs fram 1936. Enligt registret i Tord Gyllenhammars och Björn Holms bok "Vardagsporslin" står den under rubriken Krus. Den ska enl dom vara 19 cm hög, men det kan nog variera ibland. Den finns med olika glasyrer och dekorer. I föreningens blå bok, se hemsidan geflekeramik.org ,är den fotad med glasyr 1777, men denna är handmålad och heter Idyll - det står på undersidan. Men vad N. står för vet jag inte. Har aldrig sett det. Men troligen en signatur för den som målade dekoren. Kanske finns det bara denna som ser ut just så här, eller så gjordes denna dekor i ett visst antal. Tyvärr finns det inga förteckningar över sådant i företagets arkiv. Det går tyvärr inte att säga hur länge modellen tillverkades, men jag skulle gissa att den upphörde senast under tidigt 50-tal, kanske tidigare. Liköruppsatser var vanligast under 30-talet och en bit in på 40-talet."

Mvh, Eskil

Reg.datum
    mar 2009
    En annan kandidat kan vara Willy Wessely,
    han handsignerade föremål ibland, men kanske
    den är för sen för att vara honom. Det finns
    dock knapphändiga uppgifter angående hur
    länge han var verksam på Gefle.

Från boken Gefle porslin, Tord Gyllenhammar (här finns tyvärr ingen bild på kruset):
    Namn:  Gefle (2).jpg
Visningar: 151
Storlek:  50,0 KB
    Förargligt!

Detta stod i samma bok om Willy Wessely:
    Namn:  Gefle 2.jpg
Visningar: 150
Storlek:  24,6 KB

Andra att välja på:
    Gefle poslinsfabriks konstnärlige ledare under hela denna tid (1920 - 1960, så vissa kan ju uteslutas) var Artur Percy, som var ”pappa” till mycket av den konstnärliga produktionen. Andra konstnärer var Ruben Wallström, Helmer Ringström, Eugen Trost, Dorothy Clough, Lillemor Mannerheim, Anna-Lisa Thomson, Maggie Wibom och Berit Ternell. Men det fanns fler!
    Senast redigerat av Eskil den 2021-03-15 klockan 21:50.

Reg.datum
    mar 2009

Förargligt?

...Som jag sa finns det uppgifter på att
    han verkade längre än till 1923 på Gefle.

http://www.signaturer.se/Sverige/WillyWessely.htm

PS Willy hade ju en lite speciell handstil
    som man ser exempel på i Gefle, även
    Idyll är ju skrivet i en speciell stil........
    Senast redigerat av prylsnubben den 2021-03-16 klockan 00:27.

Hej igen!

För att undvika missförstånd: Med "förargligt" i mitt förra inlägg, menade jag att det var förargligt att likörflaska A och B tycks vara dokumenterad, men inte C, den som jag förmodar att vi är på jakt efter.

Willy Wessely verkar ju vara en bra gissning, den bästa hittills tror jag, men jag är sannerligen ingen expert, det var därför jag frågade Kristina Lindkvist, som jag trodde skulle kunna bringa klarhet i frågan. Men hon bidrog med åsikten att det är ett vackert objekt och därvidlag har jag inget att invända.

Mvh, Eskil

Reg.datum
    mar 2009
    Tack för tydliggörandet Eskil, förstod
    inte vad det var som var förargligt...

Mvh Bosse prylsnubben

Tack!

Stort tack för bra grävande. Otroligt vad det kommer fram när man frågar er kunniga.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •