Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Tenntråd - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tenntråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ingen änglastämpel...

    ...men änglar finns ändå.

    Comment


    • #32
      Moderna avd.

      ...när man fortfarande tände på.

      Comment


      • #33
        Länkar är bra, tycker jag! Kan inte påminna mig att jag har sett någon av dessa förut. (Sökning på tenn på det här delforumet ger över 300 träffar, lätt att gå vilse...) Ångrar bara att jag inte tänkte på att tagga tråden som "Tema" när jag skapade den.

        Comment


        • #34
          Känns nog inte riktigt som Du uppskattar länkar,
          eftersom Du inte kommenterar någon.
          Jag tolkar det som att Du är intresserad av an-
          tikt tenn och då borde det ju vara en tematråd
          där detta tydliggörs.

          Comment


          • #35
            Prylsnubben,
            Ursäkta - det var inte meningen att det skulle bli så! Jag tvekade på om jag skulle kommentera där eller här, och sen blev det varken eller... Förlåt mig!

            Jag tycker att röksetet var roligt och vitsigt! Särskilt tändsticksfodralet, jag skulle gärna hitta ett sånt nån gång.

            Kråkorna var, som du skrev, intressanta på grund av tekniken - vad jag förstår är det som skrapmålning men med gravyrstickel istället för träpinne. Jag hade ingen aning om att man har svärtat hela ytor på tenn på det här viset. Däremot inget jag skulle vilja hänga på väggen.

            Änglastopet blev jag riktigt förvånad över, det var en kreativ och oväntad variant. Riktigt charmigt och sött! Jag började fundera över den gammelstafwade texten; "thenn bröllopsdagen" kan tolkas som både "den/tenn ..." - hände det månne att man firade tennbröllopsdag redan då eller kom det långt senare? Jag sökte i gamla tidningar nyss och hittade detta i Lunds Weckoblad 1879-07-05, så ditt fina stop kanske var en gåva just på tennbröllopsdagen:
            Click image for larger version

Name:	Lunds_Weckoblad_18790705.jpg
Views:	1
Size:	48,2 KB
ID:	574576

            Jag gillar både nyare och äldre tenn, och jag hoppas att allt ska kunna samsas i samma tråd. Däremot så kändes mina 1930-talsljusstakar från GAB lite för triviala att försöka starta en tematråd med, eftersom de verkar vara så vanliga!

            Visst är det så att jag är särskilt fascinerad av antikt tenn; en del i det är detektivarbetet med stämplarna, en annan är detta med åldern, att det här stopet och fatet är nog de äldsta jag har, kanske med undantag för någon ljussax eller två. Sedan många år har jag gått på loppisar när jag kommit åt men, ärligt talat, mest kommit hem med söta pressglasgrejer från 1900-talet och liknande, och då var det en enorm upplevelse att hitta min första riktigt antika grej på loppis, och att inse att jag faktiskt också kan ha fler såna grejer, om jag lär mig mera, och fortsätter leta. På t.ex. glasfronten tänker jag nog inte försöka, där nöjer jag mig med att luta mig tillbaka och njuta av vad du och andra hittar!

            Comment


            • #36
              Får visa ett kärl med små "hästfötter" men FBQ kan förbereda sig på när det var poppis, sen är frågan om mina fossingar är så gamla. Hästfötter är alltid kul för dom klapprar så. Detta kärl köpte jag i ett mycket litet land så det är ett kärt minne från den tiden.

              Comment


              • #37
                Mittåt...

                Anna-Carin, förlåt min otålighet.
                Ibland rinner det över lite, kanske delvis beroende av att man
                visar något som många tittar på men ingen kommenterar, som
                med kråkorna, 3000 visningar och inget svar.
                Tack för Dina svar och roligt att man kan känna olika inför före-
                målen och teknikerna, jag bara ÄLSKAR de svärtade tallrikarna
                med sina underbara kråkor.

                Comment


                • #38
                  Stora massan älska bara sådan som någon har pekat dom på näsan med, för och nackdelar. Med tiden skall jag leta upp det fatet som ingen kunde se stämpel på eftersom det var överklistrad med en lapp 50:- hade hur många som hälst gått förbi. Det är mycket man inte förstår.

                  I antikaffär hade jag gjort världens affär och satt med förmålet stolt som en tupp och hade det synligt men inte en jäkel såg det, tur att situationen inte var tvärt om för då hade jag dånat. Bytt till mig ett fat det första som skeppades hit från Kina diamet 45cm ok mot bra bila från Dinki och en utmärkelse frå bilrally tredje riket emalj, men det var inte dåligt fat för någon portogis. Och detta fat hade han köpt för en spottstyver på auktion.
                  Man får tacka omgivninge för att dom håller sig till thekoppar från 1950, för min del är det jättebra.

                  Sen är folk roliga en riktig antikhandlare som har två av "min" tallrik på väggen fast normal storlek ville inte köpa mitt far för 2500:- helt blåst gubbe skulle man kunna säga. Det gick sedan utrop 15000:- dock inte jag inlämnare, vet inte vard slutsumman blev.
                  Det finns vissa som inte köper av sådan banala personer som jag och det ju synd om dom, det är det fina folket!!! Fast dom kan väl inte avgöra vad det är och vågar inte satsa, det syns på deras utbud i affärsrörelsen också, i stort sett bara "en massa skit". Han försöket köra i mig att en agarmortel vad saltkar, denna överlägsna kirurg verkade dummar än mycket annat.
                  Last edited by Rockwell; 2021-03-21, 00:34.

                  Comment


                  • #39
                    Ett stort tack för hjälpen med att utröna mitt tennfats ursprung, som jag har undrat och sökt bland tennstämplar. Att det var från England och så pass gammalt, det hade jag inte förväntat mig. Ska nu göra en dokumentation som får följa med fatet in i framtiden.
                    Last edited by e_v_a; 2021-03-21, 01:27.

                    Comment


                    • #40
                      Ingen fara!

                      Prylsnubben,
                      Jag förstår! Visst är det frustrerande att inte få svar, och med så många visningar i synnerhet. Det är skönt att man uppskattar olika saker, vad trist det vore att gå på loppis om alla andra där var ute efter samma saker som man själv...

                      Comment


                      • #41
                        Eva,
                        Det var roligt att du frågade om fatet, det blev verkligen en historielektion tack vare Eskil! Jag hade inte en susning.

                        Rockwell,
                        Jag tror du tänkte visa en bild, men den syns inte? Gör gärna ett nytt försök!

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                          Passar på att lägga upp några tennfat, får titta vad jag har om mästare och ålder senare.
                          FBQ,
                          Det ser jag fram emot, när du får tid!

                          Bouppteckningarna skiljer på tallrikar och fat, alltså för att äta på respektive för uppläggning. Men jag tycker att tallrikar idag kan variera mycket i storlek, medan de fem mindre på din bild verkar vara nästan exakt lika stora trots att de skiljer sig åt i utformningen. Var tallriksstorleken mera standardiserad förr? Om inte, vore det intressant att höra var du bedömer att gränsen går mellan tallrik och fat när det gäller storleken.

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
                            FBQ,
                            Det ser jag fram emot, när du får tid!

                            Bouppteckningarna skiljer på tallrikar och fat, alltså för att äta på respektive för uppläggning. Men jag tycker att tallrikar idag kan variera mycket i storlek, medan de fem mindre på din bild verkar vara nästan exakt lika stora trots att de skiljer sig åt i utformningen. Var tallriksstorleken mera standardiserad förr? Om inte, vore det intressant att höra var du bedömer att gränsen går mellan tallrik och fat när det gäller storleken.
                            Det kommer i morgon! Jag delar din uppfattning om bouppteckningarna och funderade faktiskt när jag skrev mitt inlägg om jag skulle skriva tallrikar och fat men tänkte att jag då bara kråglade till det. Upplever nog att fat kan variera i storlek och möjligen i funktion, men att tallrikarna är ganska standardmässiga, små med dagens mått, som förrätts- eller deserttallrikar. Kan passa på att mäta imorgon.
                            Är dock inte helt säker på om tallrikarna alltid användes som sådana, eller om de i fattigare hem främst var just fat.

                            Comment


                            • #44
                              Trevligt!

                              Jag blandar fat och tallrik hej vilt i vardagligt tal, men det är en intressant distinktion. Och ibland är jag övertydlig för att jag tänker att det kanske kan göra tråden mer användbar för någon i framtiden. Jag har inte tittat systematiskt på tenn i bouppteckningar, men en ana kom från Stockholm i mitten av 1700-talet och när modern dog hade de 10 tallrikar, 4 fat och 2 stop. Det var ett enkelt borgerligt hem, maken var bleckslagare (frimästare, fick inte ha anställda). Han dog ganska fattig några år senare, då fanns inget tenn kvar.
                              Last edited by Anna-Carin; 2021-03-21, 19:37.

                              Comment


                              • #45
                                Jag har ju tittat på en hel del bouppteckningar, mest från bönder eller landbygdshantverkare, de äldsta från runt 1750. Ganska många som inte är torpare eller fattiga har något tennföremål, men oftast bara något enstaka eller ett par. Men de skiljer som du säger mellan fat och tallrik. Har för mig att jag sett djupa fat också, ljusstakar, stop och flaskor förekommer ju också, men jag måste nog friska upp minnet vad som stått.

                                Jag har en oktagonal tennflaska också som jag kom på att jag kanske skulle visa också, tyvärr helt utan stämplar. Men det får också bli i morgon.

                                Comment

                                Working...
                                X